Förslag på bettsling!

Minnaa

Trådstartare
Ja som rubiken säger. Skulle väldigt gärna ha lite förslag på betsling till min kära häst i terrängen.

Min skrutt är en VÄLDIGT känslig herre men som oxå tycker terrängen är otroligt skoj. Innan har jag ridit han på rakt Nova bett med vanliga ringar och även vanligt tredelat. Men så har han börjat kaxa till sig i terrängen och började bli på tok för stark och svår att kontrollera. Byte då till Nova med pessoa skänklar. Rider med tyglen i stora ringen. Men nu börjar jag få samma problem med detta bettet och flyttar jag ner tyglen blir han hysterisk och slänger upp huvudet och rusar istället. Kliar mig i huvudet och vet inte riktigt vad jag ska göra. Känns inte bra att rida på tredelat för då får jag alldeles för dålig kontroll och han blir alldeles för stark. Någon som haft liknande problem och hittat något som funkar?

Vet inte om jag vågar mig på att testa pelham då han är så rädd om munnen :crazy: hmm.. hmm... Blir pessoat mildare med delta än att bara flytta ner tyglen? Kindkedja på pessoat kanske? Något annat bett ni kan rekomendera? Ge mig förslag!

Och undanber mig predikan om hur dåligt bett pessoa är, inte det diskussionen handlar om och det finns i massa andra diskussioner att läsa ;)

Sv: Förslag på bettsling!

Min erfarenhet är att en het häst blir hetare på pelham, men du kan ju alltid testa det.

Ett delta på pessoat gör kanske en del, men inte såpass att hästen kommer att ändra attityd.

Snäppet under pessoa ligger ju kimblewick. Jag gillar kimblewick-betten. De kommer i olika utföranden, rak stång, tungfrihet, delat, etc. Kimblewick ger inte samma känsla i hästens mun och kan därför anses som lite fastare, men samtidigt snällare. Jag tror att det är en variant du skulle testa dej av.

Lycka till!

Jag har ett mjukt gummipelham, alltså rakt bett men lika böjligt som ditt Nova bett. Min pålle är känslig i munnen men sticker ändå med mig i hoppningen.

Däremot går han bra på Nova bett i terrängen!
Värt att prova för dig som också har en känslig häst.

Tack för tipsen! Tar gärna emot fler men har lite att prova nu.

prins_rollo: Kan du förklara lite hur ett gags funkar? Har faktiskt aldrig provat det bettet. Mina andra hästar har jag alltid kunnat rida på tränsbett eller fullcheck :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 773
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka