Jag blir lite fundersam på om jag verkligen vet vad det betyder när hästen är eftergiven när jag läser detta. Jag har ridit mkt på bettlöst och har aldrig sett det som svårt att få hästen eftergiven. Men det kräver ju en stadigare hand eftersom nosryggen inte sviktar, så släpper man stödet så kan ju inte hästen hjälpa till riktigt, utan stödet försvinner.
Jag är lite nyfiken på, om du har lust alltså, om du skulle kunna visa någon film på någon häst som går i form vettigt, men som inte är eftergiven och bogfri, och sedan en som är eftergiven och bogfri?
Stoet jag har idag har aldrig haft bett, och jag har inga planer på att introducera det i närtid iaf. Hon är riden kanske 15 ggr och går nu med föl och "tömkörs" 2-3 ggr/vecka för att stärka bålmuskulaturen innan jag börjar rida henne mer.
För mig var det kul att se ändringen, då den innebär att jag kan tävla lite låga klasser på henne utan att någonsin behöva introducera bett. Större ambitioner än så har vi inte. Det är dock irriterande att jag måste köpa ett träns i läder, jag gillar ju mitt sidepull i biothane