Jodå, det var precis det som var ett av dom starkaste argumenten till varför bettlöst inte skulle funka på dressyrtävling, eftersom det var just bett-kontakten som var så central och avgörande i bedömandet. Ett av mina argument mot det var det faktum att väldigt hård "bett-ridning" med hårt spända nosgrimmor på mycket hög nivå ju ändå var möjlig att bedöma (och få höga poäng för). Då kan ju inte just bettet ha så stor betydelse egentligen.Men det är ingen som har sagt att det inte går....fattar inte hur du alltid ska vrida till saker för att passa in i dina egna syften. Det som har sagt är att det blir- generellt sett- aldrig lika bra, och ingen har heller kunnat visa det.
Och det här med bettlöst på tävling, jag lägger ingen åsikt i det men tror att gnället som varit förut när de inte fick vara med i det snaraste kommer fortsätta ( alltså aldrig nöjda whatever)gå över i : för låga poäng, får inte tävla mot de med bett ( i nuläget) , för få klasser, för lite starter,få arrangörer( i nuläget) etc osv.
Gnäll och gnäll, tiden går mot öppnare syn (och trevligare ridning förhoppningsvis) så det är klart att målet är att få bort bett-fixeringen helt och istället få dressyrbedömandet att fokusera på det som verkligen är dressyr.
I min värld, i det system/tradition jag anammar i grunden, så har bett eller bettlöst ingen som helst motsättning till varandra. Man rider med det verktyg man behärskar bäst, ofta beroende på tradition och vana. Bedömning av hur det funkar sitter inte i själva huvudlaget utan i hur väl kommunikationen fungerar mellan ryttare och häst. Fungerar den i grunden fungerar oftast resten också med lite (eller mycket) övning.