Känner likadant, ska man lägga en heldag, betala soppa dit och hem, licensen kostar lika mycket för en klass som två, samma tid för förberedelser osv osv. Det är en ekonomisk fråga med vare sig man vill det eller inte.Fast dessa ryttare sitter väl sällan på 6- och 7-åringar?
Jag förstår inte riktigt hur det är tänkt att en sån här regel ska göra det bättre för hästarna. Bara en start per dag från MsvA känns absolut rimligt men att sjuåringarna (och kanske också sexåringarna) skulle vara de som sliter värst på tävlingsbanorna? Var har SvRF fått det från?
Och med tanke på forskningen är jag fortfarande mer inne på att begränsa antalet tävlingstillfälle, inklusive resor till tävling, än antalet starter per resa liksom?
Känner mig överlag kluven, jag är för att ha så hästvänliga regler som möjligt men den här regeln känns bara så tagen ur luften, och kommer nog främst drabba de vanliga amatörerna i LB-LA. Proffsen åker till stora tävlingar med unghäst uttagningar, och rider ett pass på banan innan start och sen uppvärmning och sin klass... inte rider de två per dag.
Medan Lisa i innersta Norrland åker till grannklubben 10 mil bort och startar LB:2 och LA:3. Förlåt, gjorde, nu får hon inte göra det mer med sin sjuåring
Dessutom om man bara får rida en klass, så lär det ev medföra att folk åker på fler tävlingar, och hästarna får gå fler helger med tävling för att skaffa rutin. Så vet inte om enbart en klass-regeln kommer föra så mycket bra med sig egentligen..