Förslag för raser till signalhund?

Asko

Trådstartare
Om denna tråd låter bekant så ber jag om ursäkt för det är mycket möjligt, men jag ville ha lite ordning och förslag från folk som har själva eller mött alla sorters möjliga raser ...

Jag har inte tid eller pengar just nu men vill ha en hund i framtiden som jag själv kan lära att bli en signalhund för just mig. Främst har jag tänkt att den ska säga till om brandvarnaren piper, något konstigt händer i hemmet (som att ett fönster krossas eller liknande), "säga" (inte genom skall) till om en bil eller cykel närmar sig bakifrån och så vidare... Om behov finns av andra saker kanske jag lär den mera.

För övrigt så vill jag träna mest vardagslydnad och gå ut på promenader varje dag, men det bör nog påpekas att jag är mera en soffmysare än en friluftsmänniska :p Jag har också tidigare aldrig haft hund och därför skulle vilja ha en trevlig och trygg hund (har funderat på golden retriver), jag har bara haft katter som jag gärna skulle vilja kunna ha även när jag har hund.

Jag har också drömmar om att hyra eller köpa en husbil och åka runt i Sverige, så rasen ska helst kunna passa till det. Dessutom ska hundrasen helst ha en päls som är självskötande och fäller av sig själv, alltså ingen päls som man trimmar.

Om ni har några tankar eller idéer om hundraser som skulle passa mig vill jag hemskt gärna höra dem - ös ned dem här så tar jag en närmare titt på dem :)

Sv: Förslag för raser till signalhund?

*puffar* :D

Förresten så vill jag tillägga att om ni har någon tanke på en blandraskorsning som kan vara lyckad för mina önskemål så tar jag gärna emot de tankarna också! Jag har nämligen inga alls planer på avel i framtiden.

Hoppas verkligen att ni vill ge mig lite idéer eller råd eller tips om detta! :bow:

*puffar igen* Ingen? :cry:

Jag har förut funderat på hundraser och lagt ut en annan tråd, men då hade jag egna tankar på vilka raser som skulle passa mig. Men nu känner jag mig nästan förvirrad och har inga idéer på hundraser och skulle därför verkligen uppskatta era tankar! :crazy:

Samtliga spaniel- och retriever-raser är mjuka och lättlärda samt generellt sett oproblematiska att ha tillsammans med katter. Jag har cocker och tar då och då hem vuxna, icke kattvana hundar för jag förväntar mig inte att en cocker ska försöka "ta" min katt (och hittills har det snarare varit hundarna som varit rädda för den mycket hundglada och påflugna katten!:D)

Dock har spaniels och retrievers generellt ett ganska stort aktiverings- och motionsbehov. Ofta går det hand i hand med vad vi kallar "lättlärdhet". En hund som vill vara till lags, vill jobba, har också ett visst behov av att få göra det. Vissa mer än andra dock. Jaktvarianterna av både spaniels (cocker, springer) och retrievers (golden, lab), tollare och flat tror jag är direkt olämplig om man inte kan erbjuda ett mycket aktivt liv. Får de det är även dessa raser/varianter utmärkta sällskapshundar.

"Vanliga" spaniels har något lägre intensitet men är ändå arbetsglada hundar som gillar att lära sig saker. Men samtliga måste trimmas.

Bland "vanliga" retrievers har jag bara erfarenhet av golden. Jag tycker goldens ofta är trevliga och lättlärda hundar som gillar när de får uppgifter. Men de har också definitivt ett visst motionsbehov.

Utanför rasgrupp 8 har jag främst erfarenhet av vinthundar (borzoi) som jag och mitt ex hade tillsammans med katt. Där fick man dock vara mer noga vid invänjningen än jag är med cockrarna. Jag har alltid haft ett gott öga till whippets och de tycks generellt vara mer intresserade av att göra "tricks". Borzoierna tyckte sådant var meningslöst, men om de lärde sig att de fick ut något av det (=godis) så gjorde de det med glädje. Whippets har ju också smidig storlek och lättskött päls. Vinthundar behöver få rusha av sig, men de har inget behov av att promenera i flera timmar även om de gärna gör det. Men att få springa lös är viktigt för en vinthund.

Det var lite tankar.

Du kan få träffa min hund nån gång, han är aktiv sällskapshund, ingen tävlingshund (än) och jag vet många collies som trivs som enbart sällskapshund och med den aktiveringen du erbjuder. Pälsen är inte hemsk, han fäller ull som hopar ihop sig och är lätt att borsta bort med rätt borste. Den korthåriga varianten fäller dock lite överallt eftersom pälsen är lite annorlunda i sig.

Så jag rekommenderar collie, bara man är noga med mentaliteten. Han har varit lätt på alla sätt under sin uppväxt och han är en helylle kille. Nu är jag ju lite partisk men det du söker passar in på så många olika hundar. Jag gillar dock vallhunden mest eftersom jag tycker de är mer kontaktsökande och har mer will to please än de andra hundraserna.

Tack, tack för dina tankar! Tyvärr är nog pälsen lite viktig för mig då jag inte vill riskera att "vanvårda" hunden på grund av att jag inte har trimmat den. Dessutom erkänner jag att jag känner mig lite nervig om jag själv skulle trimma den :eek:

Jag har också varit lite orolig över att en golden och raserna i den nivån skulle kanske kräva mera motion än vad de skulle få av mig. En whippet var en intressant idé - jag ska traska över till vinthundtråden och ta en titt där bland de fina hundarna :love:

Muppia; Tack för svar! Jag gillar colliernas mentalitet på det viset också, jag tänker att det skulle passa bra som signalhund. Fast man har ju läst om collies och hört att de kräver en hel del motion ... stämmer inte detta då?

Jag kan vara sjuk i en vecka och gå små promenader på 10 minuter utan att han river upp hemmet så det går ju :p

Men i din text så skriver du att du kan erbjuda dagliga promenader och lite vardagslydnad. Fördelen med en collie är att den kan vara en sällskapshund utan att må dåligt samtidigt som den kan tävlas i agility och bruks.

Hur som helst, oavsett ras tycker jag att man ska erbjuda lite mer än promenader generellt sett, nån typ av aktivering. Om nu din hund skulle bli din signalhund så blir det lite av ett uppdrag du ger den, dvs den får ändå jobba lite med hjärnan.

Jodå, det skulle bli mera än bara promenader för min hund. Om den av någon anledning inte skulle bli min signalhund så skulle jag träna den mera i lydnad och kanske i agility beroende på plats och tid.

Collie låter ju jättebra nu, den ska jag ta en riktig funderare på! :D Tack!

Nu vet jag inte om just Eng springer spaniel är rasen för dig, men jag tänkte det där med trimning. Våran förra hund var en ESP och i början fick uppfödaren trimma honom, sen hade hon en kurs så jag lärde mig grunderna så jag kunde underhålla hemma, för att sedan klippa honom helt själv. Vart efter jag insåg att utställning verkligen inte var våran grej utan jakten som var intressant så trimmade jag honom så det passade våra behov. Dvs klippte ner honom rejält... :angel: :D Uppfödaren suckade lite att han inte så rastypisk ut men var nöjd med att vi hade en fungerande hund för det vi köpte honom för.

Jag är Labradormänniska så jag hade valt Labrador. Det gäller dock att hitta rätt hund. Och motionera dem :)

Jo men jag är den typen som skulle trivas bra mycket bättre med en fällande hund eller en hund som man får kamma :crazy:

Brandgul; Va bra då kan jag fråga hur mycket motion ungefär behöver en labrador varje dag?

Jo men jag är den typen som skulle trivas bra mycket bättre med en fällande hund eller en hund som man får kamma :crazy:

Vad som ingår i "trimning" är olika på olika raser. Det är skillnad på trimning av strävhårshundar och trimning av spaniels.

En spaniel måste kammas och borsta ganska mycket för att pälsen skall hållas tovfri. Pälsen skall vara mycket mjuk och silkig, så man inte bara "får" kan den, man "ska". Plockar med fingrarna gör man på "ovansidan" av hunden och det kan delvis ersättas med kamning med mycket tät kam + olika underullskrattor. Men det är alltså inte trimning som man trimmar en strävhårig terrier.

Brandgul; Va bra då kan jag fråga hur mycket motion ungefär behöver en labrador varje dag?

Högst individuellt, finns olika labbetyper, utställning, jakt och sällskap. Och så en sportlabbe, ja de kan användas till lite allt möjligt ;)

Väljer man en aktiv linje, dvs jakt, så kan den kräva lite mer av föraren medan en soffpotatis som man ser lite här och var (tjocka labbar) bryr sig inte så mycket om hur mycket de rör på sig.

Jag hade inte sett en äkta labbe, dvs jakttypen förrän när jag skaffat hund. Det är riktigt fina hundar det där :love:

Det är i princip omöjligt att ge dig en specifik ras, allt beror på dina vardagsbehov och vad du kan erbjuda hunden. Vad jag kan se så är det mååååååånga raser som kan passa dig. Du kanske behöver vara lite mer specifik - storlek och egenskaper skulle vara värt att önska så vi kunde sålla bort fler hundar.

Ska t.ex en hund vara social men reserverad mot främlingar (eller mest ointresserad) så är ju t.ex inte Golden rätt eftersom de är rätt flamsiga och enligt mig har de älskat alla människor de träffat på :p Annars är ju Golden även ju en ras som passar som signalhund.

Läs på lite och kolla på vad för slags egenskaper du skulle vilja att hunden besitter så ska det nog gå bättre att sålla bort fler hundraser.

Åhå, det visste jag inte! Att kamma en hund en gång i veckan har jag nog inget emot, jag är snarare mera tveksam för att använda en trimmer och därför ville jag helst inte ha en sådan :)

muppia; jakttypen har jag också sett, de är riktigt fina :love: Men jag tror att de skulle kräva lite mera motion än vad jag kan ge den.

Jag var lite försiktig med att utsäga mig om egenskaper och storlek faktiskt :angel: För jag ville inte vara helt omöjlig...

Men det jag skulle vilja ha är väl en sorts "läromästare" i början då jag aldrig haft hund tidigare. Gärna "will to please" utan att kräva mer arbete med hjärnan än vad jag kan ge den, den får gärna vara antingen sällskaplig eller ointresserad av andra människor men då på grund av att den är mera förarbunden.

Angående storlek skulle jag vilja ha en mellan-stor hund, och jag känner att en liten hund skulle vara otillräcklig i vissa situationer.

Min tanke om den dagliga motionen är väl ~20 min promenader utöver ~1 timmes långpromenad (vilket kan ta längre tid då jag gillar att gå lite sakta :p) och hjärngympa/träning under och emellan promenaderna.

Hoppas att detta duger som lite mera detaljer för att få några tankar? :D

Jag är så tacksam för all hjälp!!

Tänker på eurasier, fluffig men ganska underhållsfri päls, större sällskapshund och ska vara väldigt familjekär utan att bli anti-främlingar (men knappast så de kastar sig över dem!).

Jag skulle vilja säga pinscher, om man kollar upp linjer och sånt noggrannt, träffat flera MYCKET trevliga pinscher som är enkla, aktiva sällskapshundar. Dessutom var väl Vito, som var pinscher, en signalhund? Om inte jag minns helt tokigt.

Har alltid varit torsk för just rasen pinscher själv, men det finns en del "skräp" där också. Så man får vara petig med uppfödare och liknande.

Tänker på eurasier, fluffig men ganska underhållsfri päls, större sällskapshund och ska vara väldigt familjekär utan att bli anti-främlingar (men knappast så de kastar sig över dem!).

Eurasierna är mycket fina, men jag är osäker på hur mycket "will to please" de har och hur lätta de är att träna?

Ferrari; jag kan tänka mig att det finns skräp i de linjerna. Men passar verkligen en pinscher som förstahund?

Jag känner till en finsk lapphund som ska bli signalhund för diabetessjuka. Men har själv inte mycket kunskap om huruvida de lämpar sig för detta eller ej.

:
Jag har också varit lite orolig över att en golden och raserna i den nivån skulle kanske kräva mera motion än vad de skulle få av mig. En whippet var en intressant idé - jag ska traska över till vinthundtråden och ta en titt där bland de fina hundarna :love:

Jag vet två whippar som som är utbildade signal- och servicehundar (dock jobbar de med service, inte signal) och ytterligare två whippar (som jag tror är under träning) finns i samma flock. Alla fyra är nära släkt med min whippa. Dessa hundar tänder och släcker lampor, hämtar mediciner, tar av skor och strumpor, plockar upp tappade glasögon, hämtar krykor, bär ut disk till köket :bow:, etc. De larmar även om matte behöver hjälp. Mycket kompetenta små varelser!

Jag tror absolut att en whippet kan fungera som signalhund. Min italienska vinthund som var totalt omöjlig att träna till att göra någonting som inte var på hennes eget bevåg larmade alltid när telefonen ringde om jag t.ex. stod i duschen eller var ute på gården. Min whippet kom till min stora förvåning springande med min mobil i munnen en gång när den ringde utan att jag hade hört (det verkar med andra ord ligga i släkten ;)). Jag tror definitivt att en pigg och ärtig whippet kan bli en finfin signalhund!

Jag ber om ursäkt om någon har blivit förvirrad i fråga om signalhund, jag märkte inte förrän nyss att det finns två olika sorters signalhundar. En som signalerar om ägarens sjukdom så att h*n hinner ta medicin eller liknande (som diabetes och epilepsi). Den signalhund som jag vill ha hjälper döva och hörselskadade då vi inte hör vissa saker, som dörrklockan och brandvarnaren osv.

Philosophia, men det är just det att din hund var "omöjlig" att träna till att göra något. Min hund ska kunna tränas till att reagera på vissa ljud för att alltid reagera på dem, varje dag. Whippar är jättefina men jag tror att de är lite för självständiga och "jag gör det kanske imorgon" :cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 235
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 105
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka