Snurrfian
Moderator
Men om det är för svårt för barnen att förstå allt som ligger bakom så ska man kanske inte lära ut just vapen och "skjuta djur"-delen bara för att förenkla det hela. Utan då tycker jag man gott kan vänta tills barnen kan förstå mer. Kan man inte lära ut naturvård utan att blanda in vapen? Måste just jakten och skjutandet vara en central del? Med tanke på att de tom gör leksaksgevär.
Och nu visar du ju tydligt att det hela har med att göra att det ska vara en rolig grej, med spänning inblandat och allt. Ska man lära barn att man jagar för att det är spännande? För det är faktiskt något som jag hört från människor som senare i livet vill ta jägarexamen, för det vore coolt att få ha vapen och spännande att få testa att döda ett djur.
Rolig grej? Anser du att spänning är det samma som rolig grej? Då förstår jag att du har en lite knepig syn på jakt, döda djur var jag med och gjorde långt innan jag tog jägarexamen, jag har varit med vid bultning av grisar, hästar och kor. Jag har suttit och tryckt ner en fölunge under avlivning eftersom vi inte ville att den skulle springa runt med brutet ben. Jakten är för mig otroligt långt ifrån "en kul grej att få testa att döda ett djur". för mig handlar det om att dels höra hunden arbeta i skogen, samarbeta med hunden så jag är på det stället dit han har fått djuret, att ha kunnat valt ut rätt ställe att stå på och vara så trygg med mitt skytte att jag vet att när jag trycker av så ska djuret ligga död. Vapen är för mig inget som jag ser som något coolt, den skytt jag ser upp till mest har en gammal bössa som han har ärvt av sin pappa, men varje skott han skjuter sitter exakt där han har tänkt.
Men helt uppenbarligen så har vi helt olika infallsvinklar, du hänger upp dig på att de låter barnen leka med vapen och att de låtsas skjuta djur. Jag tycker istället att det är väldigt bra att de tar upp vad man ska tänka på, säkerhet och vad som faktiskt händer i skogen. Jag kan tänka mig att barnen på just den förskolan kanske pratar om just älgjakten varför det är bra att jobba utifrån den.