Förskola vid varannan helg

Mirtai

Trådstartare
Slänger ut en fråga här, skönt att ha lite kött på benen innan vi ska prata med kommunen :)

Vi har sambons barn varannan helg. Har varit fre-sön men ska nu utöka till tors-sön. Problemet är att mamman är arbetslös och alltså bara har 15-timmars förskola. Tiden är förlagd så att barnen är lediga på fredagar.

Kan man ansöka om att barnen kan gå på förskola varannan fredag när de bor hos oss? Sambon jobbar och jag pluggar och kan inte vara hemma med barnen.

De har gemensam vårdnad och mamman är boendeförälder. Inget skriftligt avtal om vårdnad finns.

Vi ska prata med kommunen men som sagt, tyckte det kunde vara skönt att ha lite kött på benen innan vi ringer :)

Sv: Förskola vid varannan helg

Ja i teorin så har ni rätt till förskola, men frågan är om det verkligen är bra för barnet? Då är det nog bättre att försöka få till att barnet är på sin vanliga förskola de fredagar som ni har barnet, och det brukar gå att lösa för barnets skull.

Jag förstod det som att det var samma förskola som barnet redan gick på, men att man då vill utöka?

Annars är det ju kanske inte så himla bra för barnet kan jag tänka mig.

+Snurrfian

Det är samma förskola det handlar om, vi bor på gångavstånd från mamman. Vi vill utöka tiden de kan vara där så att de kan gå på förskola på fredagarna när vi har barnen så inte någon av oss behöver ta ledigt . I teorin borde det ju vara möjligt antar jag?

Det är klart ni har rätt till förskola eftersom pappan jobbar boendehelgen. Det är solklart och de kan inte neka.

Även om inget finns skrivet utan de har delad vårdnad kan inte kommunen neka. De har ju rätt att ha boendesituationen löst som de vill.

+Snurrfian

Det är samma förskola det handlar om, vi bor på gångavstånd från mamman. Vi vill utöka tiden de kan vara där så att de kan gå på förskola på fredagarna när vi har barnen så inte någon av oss behöver ta ledigt . I teorin borde det ju vara möjligt antar jag?

Aha då var det jag som missförstod! :o
Men då ska det ju inte vara några problem för er att kunna ha barnet på förskolan de fredagarna ni behöver, även om ni kan behöva stå på er lite så har ni rätten på eran sida.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
6 051
Småbarn Ska försöka hålla mig kort :D Jag blir så förvirrad av alla regler hit och dit, olika uttalanden från olika avdelningar, och dålig...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 992
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 813
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar