Förskola, lite och tidigt eller mer och senare?

Sandra78

Trådstartare
Snart blir vår lilla fröken ett år, och föräldradagarna börjar vara på upphällningen... Vi har räknat på lite olika alternativ, och hon kommer inte att behöva mer än halvtid på förskola hur vi än gör.

Alternativ 1 är att hon går 3 dagar i veckan max 4 timmar åt gången, då skulle hon få börja vid 16 månaders ålder.
Alternativ 2 är 5 dagar i veckan max 4 timmar åt gången, start vid 19 ev 20 månader (beroende på hur vi kan ha semestrar).

Vilket alternativ skulle ni välja?

Sv: Förskola, lite och tidigt eller mer och senare?

Ofta är det lättare för barnen att gå mer regelbundet, dvs 4-5 dagar i veckan ibörjan ialla fall, annars blir det hattigt och det blir ingen riktig rutin att gå till förskolan.

Mina har gått 4 dagar i veckan, 5 timmar om dagen, vilket enligt dem själva har varit för lite... ;)

Hade valt en blandning.. ;) Ofta lättare att skola in vid 16 månader än senare, däremot hade jag nog haft barnet 4 dagar i veckan, det är perfekt. De kommer in i rutinerna och har ändå en dag med bara hemmamys.

Jag skulle ha valt alternativ två.

Jag vet inte om skälet att det är eventuellt blir enklare att skola in tidigare ska ligga till grund helt och hållet :)

Jag hade nog valt alt 2, vara baserat på hur vi gjorde o att det funkade bra. L var 22 månader när han började, och han gick väl ca 20 h per vecka då. Inskolningen gick bra på alla sätt, trots att han knappt varit i från oss innan, och jag tyckte det kändes skönt att han inte var "bäbisliten" när han började.

Dock tror jag att båda era alt är bra, det blir ju en lugn start hur som helst.

Regelbundenhet tror jag är viktigt, så lika rutiner/tider varje dag som är möjligt. Sedan kan det vara så att det är lättare att skola in om barnet inte är inne i en extramt mammig/pappig period. Vår son började när han var bra precis 12 månader, gick 5 dagar i veckan från första början men inte jättelånga dagar på en gång. Han har alltid trivts väldigt bra :) Han blir 10 år till våren och går fortfarande på fritids och älskar det! Dottern ska börja 9 januari med inskolning, då är hon nästan 13 månader. Ville inte börja precis innan helgerna, då hade det ju blivit julledigt bra precis när inskolningen var klar.

Jag skulle valt det senare om det var mitt barn och jag hade mojlighet.

Jag skulle också ha valt det senare alternativet, särskilt med tanke på att det ändå blir så pass korta dagar.

Mina barn har båda börjat vid ett år. Då har vi haft föräldradagar kvar så vi kunde ha längre sommarlov, vinterlov och lite smålov på vår och höst. Barnen har inte tagit någon större skada, de är 10 och 14 nu.

Tack för svaren! Har fått en del att fundera på :bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 828
Senast: Migo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
689
Senast: Oknytt
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 091
Senast: malumbub
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat