- Svar: 42
- Visningar: 3 629
På Wången pågår just nu forskning om vass kan ersätta hö och hösilage. SLU-projektet visar att vassfodret har ett passande näringsinnehåll för lättfödda hästar och nötkreatur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter inte jättebra att ha till hästar om det är så svårsmält för dom..
Nej, inte på det sättet, men man kände inte till näringsvärden och i vilken mån hästen kunde tillgodogöra sig fodret. Då använde man vass i brist på annat foder medan man i den här studien gått djupare in på vass som foder till djur.Man fodrade väl med vass förr i tiden? Är väl inget nytt i den bemärkelsen
Det är vad som står.Svårsmält?
Det är vad som står.
Det är vad som står.
Kanske inte står i just den artikeln, men sökte vidare på det och hittade mycket artiklar om det.Jag varken ser det skrivet eller horde det i interviewen?
tvaa pa bollen. Miss Fidell hann fore.![]()
Vass är en typ av gräs så jag tänker att det nog kan passa utmärkt till lättfödda hästar.Låter inte jättebra att ha till hästar om det är så svårsmält för dom..
Ja och i alla fall min vackra vita älskade det gräset. Är ju perfekt om det är bra värden och gottVass är en typ av gräs så jag tänker att det nog kan passa utmärkt till lättfödda hästar.
Det är ju ett problem med att det är svårsmält, dom håller ju på att jobba på det där.Vass är en typ av gräs så jag tänker att det nog kan passa utmärkt till lättfödda hästar.
Det är ju ett problem med att det är svårsmält, dom håller ju på att jobba på det där.
En väldigt lätt googling för det står i var och varenda artikel när man söker på vass men visst. Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att vass är svårsmält för djuren.Kan du linka till det du hittade om att vass ar svarsmalt? Och att de jobbar pa det?
En väldigt lätt googling för det står i var och varenda artikel när man söker på vass men visst. Förstår inte varför det skulle vara så konstigt att vass är svårsmält för djuren.
https://www.slu.se/forskning/kunskapsbank/2020/vassfoder/
Ja? Ja vet det. Kan läsa också.Men där står ju också att en del i projektet är att testa ensilering för att ändra strukturen på vassen?
Ja? Ja vet det. Kan läsa också.
Nej det skrev jag inte, skrev att om det är svårsmält så är det väl inte jättebra till hästar vilket det ju inte är. Det är ju därför dom jobbar det, som jag faktiskt skrev.Okej. Eftersom du skrev att det inte var nått bra foder eftersom det var svårsmält, antog jag att du missade att man skulle testa ensilering just för att bl.a få det mer lättsmält.
Man hade inte ens koll på begreppet näringsvärdeNej, inte på det sättet, men man kände inte till näringsvärden och i vilken mån hästen kunde tillgodogöra sig fodret. Då använde man vass i brist på annat foder medan man i den här studien gått djupare in på vass som foder till djur.
Nej det skrev jag inte, skrev att om det är svårsmält så är det väl inte jättebra till hästar vilket det ju inte är. Det är ju därför dom jobbar det, som jag faktiskt skrev.