- Svar: 42
- Visningar: 3 629
På Wången pågår just nu forskning om vass kan ersätta hö och hösilage. SLU-projektet visar att vassfodret har ett passande näringsinnehåll för lättfödda hästar och nötkreatur.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SantMan hade inte ens koll på begreppet näringsvärde![]()
Jag tänker att det kanske kan fungera som bukfylla till lättfödda i värsta fall kanske, om nu inte ensileringsprocessen funkar. Men att göra hö av det känns opraktiskt med tanke på biotopen det växer i.Det är ju ett problem med att det är svårsmält, dom håller ju på att jobba på det där.
vintern 2018-2019 hade vi sk ”våtmarksgräs” . Det gick väl i viss mån att få i dem det men till slut åt de inte. På vintern blandade jag väl upp med annat hö men sen gick inte det ens en gång. Att våtmarksgräs skulle fungera år efter år tror jag inte på.På Wången pågår just nu forskning om vass kan ersätta hö och hösilage. SLU-projektet visar att vassfodret har ett passande näringsinnehåll för lättfödda hästar och nötkreatur.
Var det inte rörflen då? Hur som helst är smaken som baken delad även för hästar. Mina gillar inte heller rörflen och liknande, men vore det det enda de fick så hade de nog ätit till slut.vintern 2018-2019 hade vi sk ”våtmarksgräs” . Det gick väl i viss mån att få i dem det men till slut åt de inte. På vintern blandade jag väl upp med annat hö men sen gick inte det ens en gång. Att våtmarksgräs skulle fungera år efter år tror jag inte på.
Ja, det var inte ren vass. Jag fick då en känsla av att namnet våtmarksgräs var väl beskriven men jag kommer inte ihåg vilka växter som ingick. Rörflen var nog absolut en av dem.Var det inte rörflen då? Hur som helst är smaken som baken delad även för hästar. Mina gillar inte heller rörflen och liknande, men vore det det enda de fick så hade de nog ätit till slut.
Undrar om de hade ätit det om det hade varit ensilagevätska i och verkligen ensilerat? Dvs. med en ts på runt 40%. Jag tycker att det är en jätteintressant studie oavsett. Vi behöver verkligen få fram andra sätt att mätta våra djur än att ta stora landområden i anspråk till grässkörd med tanke på svälten i världen.Ja, det var inte ren vass. Jag fick då en känsla av att namnet våtmarksgräs var väl beskriven men jag kommer inte ihåg vilka växter som ingick. Rörflen var nog absolut en av dem.
Ren vass som man i södra Sverige, Danmark brukar ha på tak borde vara rättså väl utrett som foder? I Jämtland där wången ligger borde det väl vara mer våtmarksgräs än ren vass? dvs med rörflen och de växterna som ligger på våtmark. Helt enkelt dålig artikel eftersom namnen på växterna inte är nämd. Vad är vass?
Här i trakten skördar några bönder och kommun våtmarksgräs. Det var den jag kunde köpa. Våtmarksgräs används främst för rötning till biogas och som värme i en sån stor värmepanna som tar in balar. En del har använts till foder för dräktiga kor. Till häst, oavsett ras, var det knappt användbart enligt min mening. Tyvärr. De åt inte.
Trodde inte det behövde förtydligas så extremt men okej..Lyckas man, så är det ju inget dåligt foder längre. Det skrev du inte.
I min flora är vass en art, phragmites australis.Helt enkelt dålig artikel eftersom namnen på växterna inte är nämd. Vad är vass?
Vass är ju vass. Äts gärna av nötter. Det år jag hade en koflock på bete vart det soprent. Jag har ju däremot tuvtåtel - tror jag det heter- på samma gärde och det gillar ingen.I min flora är vass en art, phragmites australis.
Även när man talar i vardagligt tal så menar man väl också den och inget annat?
Ja, kanske det var för torrt men innan 2018 var så vått hösilage otänkbart för foder åt hästar, 2018 breddade perspektivet på mat för hästar. Ett våtare våtmarksgräs hade kanske fungerat.Undrar om de hade ätit det om det hade varit ensilagevätska i och verkligen ensilerat? Dvs. med en ts på runt 40%. Jag tycker att det är en jätteintressant studie oavsett. Vi behöver verkligen få fram andra sätt att mätta våra djur än att ta stora landområden i anspråk till grässkörd med tanke på svälten i världen.
Ja, kanske det var för torrt men innan 2018 var så vått hösilage otänkbart för foder åt hästar, 2018 breddade perspektivet på mat för hästar. Ett våtare våtmarksgräs hade kanske fungerat.
På radio, ser, sa någon att mängden mat i världen räcker för alla. Kcal mässigt. Problemet är kostnaden. Vi åkte senast idag förbi fina åkermarker i bördiga områden som fortfarande är i träda. Det finns enorma områden i Sverige som är gammal åkermark som är övervuxen med virkesträd nu. Värmland är väl typiskt mycket åkermark med skog. Vi kanske ska låta våtmarkerna vara ifred åt insekter och fåglar och istället sköta de utmärkta marker vi har och låta bönderna tjäna pengar.
Näej, jag ser inte behov av vass eller våtmarksgräs till hästar. Vi måste även betänka biologisk mångfald där de stackars våtmarkerna som finns kvar är de sista fredade områdena i Sverige.
De äter det inte heller , hästarna, så de ser inte någon heller anledning.
Fast en av anledningarna att skörda är övergödningen och att våtmarkerna växer igen, alltså att förena miljövård med foderproduktion. Sen lär inte alla våtmarker vara lämpliga.Ja, kanske det var för torrt men innan 2018 var så vått hösilage otänkbart för foder åt hästar, 2018 breddade perspektivet på mat för hästar. Ett våtare våtmarksgräs hade kanske fungerat.
På radio, ser, sa någon att mängden mat i världen räcker för alla. Kcal mässigt. Problemet är kostnaden. Vi åkte senast idag förbi fina åkermarker i bördiga områden som fortfarande är i träda. Det finns enorma områden i Sverige som är gammal åkermark som är övervuxen med virkesträd nu. Värmland är väl typiskt mycket åkermark med skog. Vi kanske ska låta våtmarkerna vara ifred åt insekter och fåglar och istället sköta de utmärkta marker vi har och låta bönderna tjäna pengar.
Näej, jag ser inte behov av vass eller våtmarksgräs till hästar. Vi måste även betänka biologisk mångfald där de stackars våtmarkerna som finns kvar är de sista fredade områdena i Sverige.
För dig och eventuellt din omgivning var kanske vanligt ensilage otänkbart för hästar men inte för övriga. Vi fodrade med sådant för över 20 år sedan. Att endel tror att torrt ensilage, då kallat hösilage, och ju torrare desto bättre, skulle vara bättre är ju just bara okunskap.Ja, kanske det var för torrt men innan 2018 var så vått hösilage otänkbart för foder åt hästar, 2018 breddade perspektivet på mat för hästar. Ett våtare våtmarksgräs hade kanske fungerat.
Och alla hästar gillar inte halm heller.Som tillägg på smältbarhet så är inte halm särskilt smältbart för häst heller, men anses ändå som ok foder för häst.
Jag gissar att ditt våtmarksgräs var någon typ av säv som är ett halvgräs eller någon tåg som är just en tåg. Det har inget att göra med vass som är ett gräs. Vass är inte ens en grupp av gräs det är en exakt specifik art på samma sätt som rödklöver är en specifik art. Du kan inte jämföra det du hade i ditt foder med vass då det inte alls är samma sak.hade också nån sorts "våtmarksgräs/vass" i foder för ett par vintrar sen. Kolik på kolik. Aldrig mer.