försämrad aptit

shetory

Trådstartare
Min ponny som vanligtvis är väldigt glad i maten har nu börjat lämna hö. Det är inte mycket men det är inte likt honom då han brukar städa boxen. Kraftfoder, morötter äter han utan problem men höet går han fram och snusar lite på, tar en tugga, går och tittar på annat, går och äter igen osv. Han har ingen feber, är lika pigg som alltid och är som vanligt förutom att han lämnar. Kvittar vilket hö det är oxå, han lämnar lite ändå. Ska kontakta vet på måndag men vad kan det vara?

Hur gammal är han? Har han fått någon medicin nyligen? Kissar, bajsar och dricker han som vanligt?

Även om tänderna kollades i somras så kan det ju ha hänt något nu. Han kan ha bitit i något hårt och skadat en tand, tungan eller kinden. En spark kan också ta olyckligt och skada tänderna även om det inte syns något utanpå.

Har de två hösorterna förvarats på samma ställe? Jag tänker om något annat djur (katt, möss, råttor, hundar osv) kan ha kissat i hö´t eller om det kan ha kontaminerats med något annat? Lukta på det han lämnar, luktar det normalt? Jag råkade ut för musinvasion i höstas och jag förstår att hästarna inte ville äta vissa tussar av hö´t då. Det stank helt vidrigt när jag stoppade näsan i det hö de lämnade :yuck: Det var bara att slänga, släppa upp katterna på loftet :devil: och lukta på varenda tuss jag vägde upp.

Han är 10. Ingen medicin nyligt eller något nytt i huvudtaget. Kissar och bajsar bra, bajset är bra. Han dricker bra och är som sagt bra i övrigt förutom att han inte rör höet. Höet ha blivit förvarat på olika ställen och luktar bra. Känns som att om det varit munnen så hade han inte ätit kraftfoder eller morötter. Ringde veterinären som ska komma ut imorgon. Han sa att det troligast var magsår eller magkatarr typ. Hoppas han svarar på medicin annars vette tusan vad det kan vara!:(

Skönt att han kissar, bajsar och dricker normalt iallafall! De äter märkligt nog ofta både kraftfoder, morötter och annat godis även om de har ont i munnen men hö´t blir för jobbigt att tugga. Be veterinären kolla munnen iallafall.
Jag håller tummarna för att ni får ordning på det hela snabbt. Uppdatera gärna vad det var för fel. Det är aldrig dumt att lära sig nya saker :)

en av mina gamla tävlingshästar slutade plötsligt äta ordentligt
Vid besöket på kliniken visade det sig att en ganska stor flisa slagits loss från en tand och den hade kilat fast sig i kinden. Tro f*n att hon inte ville äta, det gjorde ju ont!

Kan också sitta fast en pinne inne i munnen, eller hästen kan ha ett sår långt inne i munnen. Det behöver alltså inte vara tänderna, utan det kan vara något annat i munnen som spökar.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 669
Senast: lovehorses
·
Hästvård Obs! Jag är i tät kontakt med veterinär och han är under utredning. Men vill kolla om fler har erfarenheter av samma sak. Har ni andra...
Svar
12
· Visningar
2 269
Senast: miniola
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: MiaMaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama