Försäkringskostnader

Sv: Försäkringskostnader

Beror på vilket bolag.
vad för typ av försäkring du ska ha.
var du bor.
tik eller hanne.
om du har andra försäkringar i bolaget (typ hem/bil/person)

Usch vad allting är krångligt nuförtiden. :D

:confused:
Är väl rätt självklart att tex en olycksfall försäkring är betydligt billigare än en heltäckande vet. vårs försäkring där det mesta ingår.
Och om du försäkrar liv tex 5.000:- så blir det billigare än att du försäkrar i 12.000:-

När det gäller hund försäkringar så finns det bara 4 bolag att välja på!
AGRIA (Länsförsäkringar) Folksam. IF och Sveland.
De har lite olika villkor, IF är tex det enda med fast självrisk alltså inga % utöver självrisken.
Gå in på resp hemsidor och titta vad resp bolag har att erbjuda.
Ring sedan och fråga om priset!
Brukar inte stämma så bra med att man provar att räkna ut det själv, lätt det blir fel...

Men! Är det en valp du har, så fråga uppfödaren vilket bolag hon har sin dolda fel försäkring, alltid en fördel om du väljer att försäkra i samma bolag de första åren

Du behöver inte bli så petig. ;) Jag vet vad som gäller, men ville få ett hum (lite mellan tummen och pekfingret) på hur det ligger till ungefärligt.

Ex boxrar är dyra att försäkra, pga sjukdomsbilden. För att inte tala om Fransk Bulldog. :eek: Whippet är relativt billiga att försäkra.

Jag har ingen hund alls, är bara nyfiken på försäkringsbilden för pudel lite generellt sådär. :)

Aha!
varför sa du inte det då? (är tyvärr ingen tankeläsare)

Pudel ligger i bra riskgrupp.
Och är betydligt billigare än Boxer

Har räknat (IF) på en pudel med 10.000:- liv och vetvård, hane, ägaren har inga rabbater
Då blir det 1.517:-/år
Boxer med samma förutsättningar kostar 3.077:-

Detta är verkligen mellan tummen och pekfingret, kan bli annan premie beronde på var man bor med mera.
Men du ser i vart fall skilnad på pudel och Boxer
Kan också skilja mellan de olika bolagen.

Senast ändrad:

Jag slog på Agria och då skulle försäkringen kosta 2 406,-/år. Använde ett postnr som finns i området där jag bor. Livförsäkringen var då 5 000,-, veterinärvård 30 000,-, grundsjälvrisk 2 100,- + 10%. Sedan blir det ju dyrare om du väljer ett högre livförsäkringsbelopp, men tror inte det rör sig om några större summor.

Slog på Boxer också och det skulle kosta 4 279,-/år med samma förutsättningar som pudeln.

Aha!
varför sa du inte det då? (är tyvärr ingen tankeläsare)

Förlåt. :o Jag vet att jag är lite väl kortfattad ibland och slänger iväg frågor lite rätt upp och ner. Ska försöka komma ihåg att vara lite mer utförlig och tydligare i fortsättningen. Tro mig, jag jobbar på det. :D

Pudel ligger i bra riskgrupp.
Och är betydligt billigare än Boxer

Tänkte väl det. Pudlar verkar vara hyfsat friska, rent allmänt.

Har räknat (IF) på en pudel med 10.000:- liv och vetvård, hane, ägaren har inga rabbater
Då blir det 1.517:-/år
Boxer med samma förutsättningar kostar 3.077:-

Detta är verkligen mellan tummen och pekfingret, kan bli annan premie beronde på var man bor med mera.
Men du ser i vart fall skilnad på pudel och Boxer
Kan också skilja mellan de olika bolagen.

Sambon hade boxer förut (hans ex behöll honom när de separerade för 5 år sedan och jag misstänker att den goa lilla hanen bör ha gått bort av hög ålder vid det här laget. Om han lever tror jag han blir 12 i år. Av den anledningen jämförs alltid alla hundar/försäkringar med just boxer. Sambon tycker nämligen att boxer är en alldeles för sjuk och dyrförsäkrad ras. :angel:

10 små tecken.

Oj, vilken stor skillnad mellan de olika bolagen! Jag tror IF försöker slå sig in på marknaden och konkurrerar med lägre premier. Men jag har hört att de inte är lika bra att ha med att göra, ifall något blir tokigt med hunden. Men jag vet inte om det stämmer?

Och vem har sin renrasiga, unga hund livförsäkrad i enbart 5000 kr? :confused: De flesta valpar kostar runt 8000-10000 kr och man brukar väl ändå försäkra i hela beloppet?

Oj, vilken stor skillnad mellan de olika bolagen! Jag tror IF försöker slå sig in på marknaden och konkurrerar med lägre premier. Men jag har hört att de inte är lika bra att ha med att göra, ifall något blir tokigt med hunden. Men jag vet inte om det stämmer?

Och vem har sin renrasiga, unga hund livförsäkrad i enbart 5000 kr? :confused: De flesta valpar kostar runt 8000-10000 kr och man brukar väl ändå försäkra i hela beloppet?

Det var det enda belopp som kom upp, men man kan gå in och få ett kostnadförslag på högre belopp, men då måste man ange hunden reg nr osv.

Jag har tagit bort livförsäkringen på våra hundar, men det gjorde ingen större skillnad på försäkringspremien. Tror det var runt 500,-/år. De var då livförsäkrade i 5 000,- (vilket vi gav för jämten för 5 år sedan och han är av mycket bra stam och bägge föräldrarna är Dch) och basset griffonen i 7 000,-. Så även om du försäkrar din hund i 10 000,- så kommer inte försäkringen att bli mycket dyrare.

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Niyama
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat