Försäkringsfråga?

Seabaz

Trådstartare
Får man försäkra sin häst hur somhelst?
Hur mycket som helst?

Om jag köper en häst för 5000:-, får jag då försäkra den för 150 000:- ?? eller så?

Hur funkar maximal veterinär försäkring
och maximal liv?

Om jag har 5000:- på vardera, visst får jag ut 5000:- om hästen blir utdömd (på livförsäkringen).
Men om hästen blir skadad, hur nyttjas de "5000:-" då?

//*vill lära mig mer om försäkring*

Det viktiga tycker jag är vetrinärvården. Se till att hästen är försäkrad om den skadar sig eller blir sjuk. En behandling/operation kan bli riktigt kostsam. Det skulle ju vara tråkigt om du inte har råd att behandla din häst. :(

Jag kan ju svara för hur det är i det bolag vi har försäkringar i.

Du får försäkra hästen för inköpspriset + 5000 kr. Vill du försäkra upp den mycket vill bolaget ha exempelvis tävlingsmeriter eller dylikt att gå på. Ibland skickar dom ut ett ombud att titta på hästen, att den verkligen är värd det du vill försäkra den för. Ska du försäkra för mkt pengar vill dom gärna ha röntgen.

Om din häst blir utdömd får du ut vad den är livförsäkrad för.

Ingen veterinärvård är så liten som 5000 kr, den ligger på 50 eller 100.000 kr för det mesta. Du har ju ett år på dig att "förbruka" veterinärvårdspengarna, sedan är ju självriskperioden olika på olika bolag.

ahh okej då förstår jag.

Robin1: min häst är försäkrad 100.000:- veterinär och 30.000:- liv.
MEN jag har ingen aning om vad vi köpte hästen för.
Jag fick den av mina förräldrar som skrev kontrakt med uppfödaren som sedan ringde in och försäkrade.

Men om min häst skadar sig då. Och jag får en veterinärräkning på 25.000 t ex.
Betals hela då av försäkringsbolaget men självrisk av mig?

Tänk på att än så länge finns bara ett försäkringsbolag som inte har procent på självrisken.
Alltså betyder det att om du inte har just det bolaget så har du en grundsjälvrisk, tex 5000 kr, som försäkringsbolaget drar bort från den faktiska kostnaden för vården (alltså pengar du får betala) men sen har du oxå en procentuell självrisk och den brukar vara på ca 20 procent!
Räkneexempel... :
Alltså om räkningen från vetrinären är 100 000 kr drar försäkringsbolaget först bort grundsjälvrisken (tex 5000kr) = 95 000kr. Efter det tar de bort den procentuella självrisken (20%) 95 000 - 20% = 76 000kr. Alltså betalar försäkringsbolaget 76 000kr och du får stå för 24 000kr! Det drar iväg.. :( Då har jag inte räknat bort administrativa kostnader mm som försäkringsbolagen i allmänhet inte heller betalar.. :crazy: Så, gå inte bara efter vad du får betala i premie utan LUSLÄS villkoren och JÄMFÖR dessa NOGA! Jämför du med tex villa/hemvillkor så är hästvillkoren MYCKET lättlästa... Kolla oxå vilka självrisker som är. Ut efter mina efterforskningar, som gjordes i samband med en stallkompis hästs sjukdom, rekommenderas inte 50 000 kr i vetvård utan minst 100 000kr. När det gäller livförsäkring så tycker i alla fall jag att man bör ha minst vad avlivning och bortforsling kostar (tror det är ca 10 000kr) för det har jag ännu inte hittat något fbolag som alltid ersätter, sorgligt nog! Summan dras av från eventuell livförsäkring innan någonting betalas ut vid avlivning och finns ingen livförsäkring så får man vackert betala bortforslingen själv, ibland även avlivning, beroende på varför hästen avlivats.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 452
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 107
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 485
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar