försäkringsdilemma

Ja nu när man ska bli hästägare igen så återkommer detta om vad/vilken/hur man ska försäkra. Hästen är ett 14 årigt halvblodskorsnings(fullblod) sto. Är försäkrad i Agr*a redan och jag har tagit över försäkringen, men frågan är om man ska förbättra den och om det går att skaffa en bättre försäkring i ett annat bolag, och hur man går tillväga då.

Någon som vill hjälpa mig?

Sv: försäkringsdilemma

Gån in på de olika försäkringarnas hemsidor och räkna ut vad de kostar och ring sedan ombudet för det bolaget du bestämmer dig för.

Bra att tänka på om du ska byta försäkring är att du kommer att få en karrenstid för sjukdom om du byter bolag. Plus att det kan vara svårt om det visar sig inom en ganska snar framtid att det är något fel på hästen, att få det nya bolaget att det. Har hänt att de hävdar att det funnits innan försäkrigen tecknades.

Ja nu när man ska bli hästägare igen så återkommer detta om vad/vilken/hur man ska försäkra. Hästen är ett 14 årigt halvblodskorsnings(fullblod) sto. Är försäkrad i Agr*a redan och jag har tagit över försäkringen, men frågan är om man ska förbättra den och om det går att skaffa en bättre försäkring i ett annat bolag, och hur man går tillväga då.

Någon som vill hjälpa mig?

Jag byter aldrig bolag. Risk för problem om det kommer en skada som anses vara gammal.

Så jag hade höjt den i befintligt. :idea:

nepps ej godkänd fullblod - maraton

men hur kan man få en bättre försäkring inom samma bolag, kan man ringa och fråga eller vill de bara att man ska betala så mycket som möjligt? Betalar strax under 4000kr nu / år
Hur mkt betalar ni och för vad?

Hej!

Om du skaffar en likvärdig försäkring i ett annat bolag så är det ingen karens för sjukdom om du har samma livvärde och samma omfattning på veterinärvården. Förutsatt att det inte blir något glapp i tiden mellan försäkringarna
Däremot om du höjer livvärdet eller utökar veterinärvården så får du karens i vilket bolag du än väljer, även i det gamla.
Då är karensen enbart på höjningen respektive utökningen. Karensen varar mellan 20-30 dagar och det beror på vilket bolag du har.

Ring till de olika bolagen och jämför villkor. Ju större trygghet man vill ha desto mer kostar det.

Jag har mina hästar i Sveland och är jättenöjd.

A

jag har detta till min häst vet inte om det räcker eller hur tycker ni?
Agria bas liv och användbarhet *******
Agria bas veterinärvård 60000
Grundsjälvrisk 2800kr samt 20% rörlig självrisk inom självriskperiod på 125 dagar
Agria incident ingår

det är mest den rörliga självrisken jag vill få bort

Ring till Agria och hör vad det kostar om du tar bort den rörliga självrisken.
Om du vill ha den sedan så bara be att de lägger till den.

A

det är iga problem att ta bort den rörliga självrisken. men du får räkna med en höjd års premie.

Jag hade nog varit försiktig med att byta försäkring. Hur länge har hästen haft sin försäkring i Agria?

Som Masse redan påtalat är det inte helt ovanligt att bolaget hävdar att en eventuell skada har funnits innan de tog över försäkringsansvaret. Så sitter man där i en tvist...

nej förstod det så håller mig till samma bolag, men ska ringa dem om den rörliga självrisken och höra hur mkt mer det blir tack iaf för all hjälp:bow:

Du får räkna med en ganska rejäl premiehöjning om du vill ta bort den rörliga självrisken. Jag fick en höjning på nästan 2000:- när jag tog bort min (har Agria).

Jo, visst gör man det...

Fast det är lite det som gör själva höjningen också, folk utnyttjar det maximalt och behandlar minsta lilla för det är ju "gratis". Vilket gör att premien blir dyrare och vips är det en ond cirkel.

de ryktas att den fasta sj'lvrisken ska tas bort helt från agria.. just för att folk behandlar för ALLT..

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 916
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 948
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar