Försäkringsbolag?????

K

Korsning

Hej
Jag har köpt en häst och sitter och ringer runt till försäkringsbolag.
Vet inte vilket jag ska välja. Vilket tycker ni är bäst? Eller är de kanske likvärdiga?
Mvh Lotta

Sv: Försäkringsbolag?????

Min pålla är försäkrad i Agria iaf:bump: Men jag vet inte varför:angel: Det är mamma som håller koll på sånt:p

Jag har IF. Men de är inte jag som valt, haha, mamma håller koll på de :angel: men den verkar bra iaf.

Till häst; utan tvekan Folksam som jag är mkt nöjd med, både med bemötande och premier, villkor m m.

Till hund; Agria, av någon anledning tycker jag att det har fungerat mkt bättre just till hundarna, till hästarna har det varit strul så fort det ska ersättas något eller vid nyteckning, skador etc. De är väldigt glada för att sätta reservationer på allt och de har höjt premierna kraftigt på häst.

Kl

Jag håller ju på o letar häst själv och har hittat en jag tycker jag vill ha - kollade på IF och Agria sen ringde jag Folksam och fick som svar att de ändrat självrisken nu igen - man MÅSTE nu mer ha en % i självrisken vilket innebär att det skulle kunna kosta hur mycket som helst om hästen blir sjuk!!:eek:

Sen måste jag bara säga till om en "fälla" hos IF - om man inte tar VeterinärXtra så har man bara 50 000kr i veterinärvård - inte mycket alls!!

Min isis som har både pålagringar i framknäna och ärrvävnader i ögonen (halvblind och vet. vet ej varför ärrvävnaderna uppstått) och han har absolut kostat över 50 000kr i vetvård i år.

Vill bara varna lite.

I övrigt har jag ej haft problem med något av bolagen.

Kl

Sen måste jag bara säga till om en "fälla" hos IF - om man inte tar VeterinärXtra så har man bara 50 000kr i veterinärvård - inte mycket alls!!

Min isis som har både pålagringar i framknäna och ärrvävnader i ögonen (halvblind och vet. vet ej varför ärrvävnaderna uppstått) och han har absolut kostat över 50 000kr i vetvård i år.

Jag undrar bara- är inte det självklart? Jag betalar just för 50 k i veterinärvård och då antar jag att jag får det. Själv har jag If och jag tycker de är bra; jag betalar självrisk om något händer och inte mer. Självklart om operationen går över 50 k så får jag lägga till egna pengar men det är därför jag ska höjja till 100 000 så fort jag skaffar en vet besiktning. Vet att många bolag har ett system där man betalar en självrisk samt en procentdel av kostnaderna! Det tycker jag är däremot en "fälla" som man inte tänker på. Tycker att de mer "dyra" bolagen lönar sig när det väl händer något.

Jag har Agria.. Mamma håller koll på det men jag har hört/läst flera gånger att Agria ska vara billigast..men sen vet jag ju inte om dom är bättre än andra försäkringsbolag :crazy:

Jag har Agria.. Mamma håller koll på det men jag har hört/läst flera gånger att Agria ska vara billigast..men sen vet jag ju inte om dom är bättre än andra försäkringsbolag :crazy:

Känner en tjej som valde agria just för att det var billigt- när hästen blev dålig (fick kissing spines) så blev kostnaderna skyhöga och de fick betala bra mycket pengar ur egen ficka. Visst har agria sina ljusa stunder men jag har hört att många undviker det bolaget just för att det visat sig vara mycket dyrt när något händer.

Någon som har Sveland förresten? Har hört att det är ett bra bolag, min vännina hade hästen försäkrad där- hästen blev dålig i knät och fick sövas samt opereras och det skulle ju ha kostat en mindre förmögenhet att betala- hon betalade endast 2000 i självrisk. Någon som har erfarenhet av bolaget?

När jag har kollat för både ponnyoch häst så har Agria i alla fall varit klart dyrast, speciellt för halvblod/halvblodskorsningar.

Har haft Folksam och If, varit nöjd.

Sitter med jättedyr Agriaförsäkring för en halvblodskorsning, hann inte byta till annat bolag på nya hästen. Den lyckades skada sig tredje dagen hemma. Har inte hunnit få reda på om Agria fungerar bra i sådana här lägen.

KL

Agria, har bara 2000 kr i själrisk OM hästen skadar sig.
Folksam var billigare premie men självrisken 2500kr samt 10% på resten av beloppet om hästen skadar sig.

Jag tar hellre en fast självrisk, tror det lönar sig i längden.

Folksam har ändrat till 10% men behåller oförändrade premier och självrisknivåer. Agria behåller 0% MEN chockhöjer premierna OCH självrisknivåerna.

Jag har mina djur i båda bolagen men kommer att flytta över den sista hästen till Folksam på huvudförfallodagen. Vet vård bör man nog ha i a f 100.000, 50.000 är alldeles för lågt om man t ex måste in på djursjukhus för operation!

Jag har Sveland och är nöjd så här långt. Har dock inte superkoll men det känns som om jag har ganska hög premie jämfört med andra som jag känner. Men å andra sidan har jag inte råkat ut för några större (dyrare) skador så jag har heller inte någon bra koll på om det är förmånligt jämfört med andra försäkringsbolag på något vis.

Vi har alla våra hundar, katter och hästar hos Agria. Har varit kund där i över 20 år och aldrig haft några som helst problem vid skador eller utdömningar. Alltid vänligt bemött, fått klara besked och snabb hjälp, utbetalningarna direkt tillbaka på kontot inom några dagar från det de fått alla papper. Har även rabatt på våra försäkringar då bilarna och även huset är försäkrat hos Länsförsäkringar. :bow:

Kunde du inte överta den befintliga försäkringen vid köpet?

Har Sveland, tycker att det funkar kanon. Självrisken är 1900 om häten skadar sig + 20% av veterinärbehandlingskostnader. Om hästen blir skadad igen inom 90 (????) dagar behöver man inte betala självrisken igen, utan "bara" 20% av vet.kostnaderna.
Jag har en A3 försäkring med vet vård. Billigare än A1:an och nästan samma sak. Det är ju vet. vården i försäkringen jag vill åt iaf, och har inte råd att försäkra för hästens inköpspris, så vid ev olycksfall får jag ta den ekonomiska smällen.

Jag har haft agria länge och har haft en del att göra med dom. Allt har fungerat bra och jag är nöjd med dom. Jag tycker att det är bra att det ingår en olycksfallsförs för den person som är med om olyckan är framme.
Dessutom är det jättebra att ta en Agria Plus (som är kostnadsfri) för den täcker bla bortförsel av avlivad häst (har nyligen utnyttjat den på det viset) och det var värt 6,500 kr för mig.
Jag har tagit en ngt högre självrisk som engångsbelopp men valt att inte ha någon procent i självrisk på vet. kostnaderna och då blev premien lägre än tidigare ägares förs i Folksam och i den ingick det inte lika mkt extra i, enl ovanstående.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur