Försäkringsbolag?????

Sv: Försäkringsbolag?????

Jag har negativa erfarenheter av både agria och folksam. Båda har lurat mig på pengar :mad:

Agria tycker jag är bäst. Kollade sveland och nåt annat innan jag skulle försäkra, men jag fann agria bäst.

Jag har sveland till mina 6 hästar. och jag är jätte nöjd. du har en självrisk på 1900kr sen yterligare 20% men du kan tekna 100% skydd då betalar du bara din självrisk på 1900kr men då måste du ha den försäkrad i 100 000. ring och prata med dom, hör dig för det gjorde jag, jag ringde runt och kollade vart jag fick mest för pengarna, jag tror att sveland fortfarande leder, var en koll på det i en hästtidning förra året kommer ej ihåg vilken, men jag är väldigt nöjd med dom du kan ju även gå in och kolla deras hemsida www.sveland.se jag vet inte om dom fortfarande har längst självriskperiod.

Hur kan de ha lurat dig på pengar? Det står i avtalen vad som ingår i försäkringen och det är upp till var och en att hålla sig uppdaterad vid ändringar i villkoren vid årsförfallodagen.

Jag tycker att du inte ska välja Agria, då de ofta är ovilliga med att betala ut ersättning. Har hört många gånger då det har varit bekymmer hos dom.

Tycker Sveland verkar okej, vad tycker ni?

Har svelan till min häst och katter. har alltid blivit bra bemöt och det har aldrig varit några problem. jag gick igenom mycket med min anndra häst mycket ut och in på djursjukus svelan ställde alltid upp.

Har If till min store kille. Har nu varit ute för två skador. Inga problem. Inget tjafs. Den första behövde jag inte ens skicka kvitto på eftersom försäkringshandläggaren sa att han litade på mig. Ringde på fredagen och läste upp vad det hela kostat hos veterinären. Hade pengar på tisdagen!!! Denna gången blir det operation. Inga problem sa de. Bara upplys djursjukhuset om försäkringsnumret så direktregleras det. Kanon!

Kl

Jag håller ju på o letar häst själv och har hittat en jag tycker jag vill ha - kollade på IF och Agria sen ringde jag Folksam och fick som svar att de ändrat självrisken nu igen - man MÅSTE nu mer ha en % i självrisken vilket innebär att det skulle kunna kosta hur mycket som helst om hästen blir sjuk!!:eek:

Hur mycket som helst var väl att ta i. Säg att sjukhusräkningen skulle hamna på 100000kr då skulle din del bli 12250kr vilket för mig känns som en droppe i havet jämfört med 100000kr. En buffert vid hästägande på runt 10000kr för oförutsedda händelser som måste betalas kontant akut känns rimligt. Men det är jag det så jag blev inte så himla upprörd över att de la på de där extra 10% även om 100% efter självrisk var jätteskönt.

Till TS. Försäkringar på djur har blivit en djungel. Orkar du så sätt dig ner och gör en tabell med olika fiktiva skadekostnader. Räkna ut vad du skulle få betala hos respektive bolag med olika varianter av försäkringar och jämför det sedan med vilken premie du får betala.
Agria tex har du en hel uppsjö av kombinationer med olika stor fasta självrisker som du sedan kan kombinera med olika stora %-andelar att betala själv utöver den fasta. Lägsta fasta tillsammans med 0% utöver ger naturligtvis en klart högre premie än högsta fasta tillsammans med högsta %-delen.

Jag tycker att du inte ska välja Agria, då de ofta är ovilliga med att betala ut ersättning. Har hört många gånger då det har varit bekymmer hos dom.
Har hört? Du har alltså ingen egen erfarenhet av dem? Som Agriakund i över 20 år har jag aldrig haft några som helst problem utan oftast haft pengarna inne på mitt konto inom en vecka oavsett om det varit ersättning för vård eller vid utdömning, så vad du hört och vad jag personligen har för erfarenhet av dem i över 20 år skiljer sig markant. :smirk:

Okej det var ju bra för dig. Nej jag har ingen erfarenhet av dom själv men många som har Agria runtomkring mig pratar ofta om att Agria inte ville betala ut något när det väl hände något... Det är väl därför som jag ställt mig kritisk till dem och därför som jag inte valt dom som försäkringsbolag. :smirk:

Jag hade agria på min förra häst. Han avlivades efter att vi upptäckte pålagringar o lösa benbitar. Jag var jätteorolig över att jag inte skulle få ut nån liversättning på honom då jag hört att agria hade vissa regler på just lösa benbitar. Men det fick jag som tur var.
Allt gick väldigt snabbt. Jag fick ersättningen mycket snabbare än vad jag trodde jag skulle få osv. Det var inga problem när vi var o röntgade osv. Jag var nöjd iaf.
Jag hade fast självrisk på 2300 och behövde inte batala nån % i veterinärvård.

Jag tycker att du ska fundera på vad som är viktigt för dig!
Fast självrisk och högre premie eller självrisk + % och lägre premie?
Hur mycket du vill ha i max belopp?
Vad du vill ska ingå, IF och Agria kan erbjuda väldigt heltäckande vet. försäkringar men kan även erbjuda en enklare som Folksam och Sveland har.

Vilken typ av liv försäkring du vill ha och vilket belopp.

När du har klart för dig vad du vill ha så ringer du runt och hör vad det skulle kosta hos resp. bolag!
Är ju bara 4 bolag som tecknar häst, så det är inte lika jobbigt som att kolla tex bil försäkringar.

Vad har du fått info om att Folksam och Sveland bara kan erbjuda "enklare" försäkringar?
Alla bolag ger möjligheten till i princip samma täckning. De har bara valt att kalla dem olika och med olika tillägg.
Det är ju ingen som i sin basförsäkring täcker tex ambulanstransport, det måste alltid tecknas extra, på det ena eller andra sättet. Likadant för rehab. Och om något extra skulle ingå så får man också betala för det vare sig man vill eller inte.

Däremot håller jag med om att man måste tänka ut VAD det är man vill ha försäkring för. Vill man täcka alla småkostnader, välj lägre självrisk och kompensera med lägre vet vård. Vill man ha försäkring mot de stora kostnader, välj högre självrisk och högre vetvård. För att uppnå samma premie. Vill man ha både och av ovanstående, ja då blir premien därefter också.

Jag rek *INTE* AGRIA jag har bara haft strul med dom :mad:
Det enda jag kan rek AGRIA till är hund och katt försäkringar där har jag inte haft några problem.
Men ack va problem jag har haft med dom när det gäller hästförsäkringar, jag tänker aldrig mera tekna någon hästförsäkring hos dom.
Jag har bara haft positiva och mycket trevligt bemötande i från Folksam och IF medans Agria har varit rena pesten tyvärr.

Då får jag be om ursäkt.
Är något år sedan jag kollade runt och då fanns det värken på Sveland eller Folksam möjlighet att teckna till det som ingår i IF`s vet extra (medicin även sådan som skrivs ut på recebt, vet. resa, rehabiltering, ambulans transport, och avlivning)
Delar av det fanns, men inte allt.
Men Agria kunde erbjuda detsamma.
Men jag fastnade för IF, eftersom jag även har mina övriga försäkringar där och därmed fick rabatt, dessutom har jag ett väldigt trevligt ombud och det är guld värt.

Men det är ju bara att tänka efter vad man vill ha och sedan ringa runt till alla 4 bolagen och fråga!

Senast ändrad:

Jag gillar inte alls Agria, tycker inte dem lever upp till något överhuvudtaget.

Jag har IF, och min häst har råkat ut för både det ena och det andra, 50 000kr kostade min hästs näst senaste vetr. besök, och godkännandet från IF gick på 3 sek, inga problem alls. Helnöjd med dom, inget krångel någonstans.

Kan lägga in lite nytt som jag inte fick med i förra svaret:
Agria har ju även varit med i blåsvädret på tv också ang försäkringar.
Vet av flera som har tagit bort sinna hästförsäkringar i från Agria pga att dom inte betalat ut fullständiga försäkringar.
Tex en kompis till mig hade en häst som hade fel i en has det var senfästet på en sida den var helt av och var ½:vt av på den andra sidan om has spettsen. Och det var 2 veterinärer som sa att detta går inte att operera och hästen lider något fruktansvärd så den MÅSTE avlivas, men vad gör Agria jo dom ville inte ersätta några pengar förren hästen hade vilat i 6 månader :eek:
Kan till lägga att hästen var 4 gradigt halt och hade jäkligt ont.
Men en av veterinärerna ringde upp Agria och sa ett sannings ord till dom på Agria, vet skulle anmäla Agria för djurplågeri och gå ut med detta i tv osv och vips så fick min kompi ta bort hästen :angel:
Men att man skall behöva bråka när det är självklara fall som detta och på råga på allt så rörde det sig bara om 15 000:- nästan löjligt tycker jag.

Har hört? Du har alltså ingen egen erfarenhet av dem? Som Agriakund i över 20 år har jag aldrig haft några som helst problem utan oftast haft pengarna inne på mitt konto inom en vecka oavsett om det varit ersättning för vård eller vid utdömning, så vad du hört och vad jag personligen har för erfarenhet av dem i över 20 år skiljer sig markant. :smirk:

Jag har själv blivit "lurad" av agria på 170 000 kr vilket jag tycker är mycket pengar. Det stog att jag inte skulle få ut hela min häst´s försäringsbelopp om jag lärde avliva den pga av hälta för han hade vart behandlad mot det en gång. Men lärde tyvär ta bort hon sen för att det visa sig att han hade fel på ryggen men då säger agria att jag inte får ut alla mina pengar pga av att hästen hade en typ av hälta fast vi hade papper på att han inte hande vart halt sen han blev behandlad. Och va inte heller det när vi fick ta bort honom. så agria skötte inte det fallet bra tycker jag.

Fast jag har min unghäst försäkrand i agria nu pga av han har stått i den sen ha föddes och den har funka bra.

Jag har alla mina 6 hästar försäkrade på Agria, har aldrig haft några problem med det försäkringsbolaget. När min häst dog i tarmvred förra sommaren tog det bara nån dag så hade jag livbeloppet på kontot, likaså när jag fått fång o andra otrevligheter. Dock har jag klarat mig ganska bra från skador.

Min islänning har jag försäkrad hos IF, och jag har fortsatt att ha honom där eftersom jag tog över försäkringen vid köpet.

Det fungerar bra! Så jag är nöjd!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
827
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur