Försäkringsbolag,vilka har ni?

D

Diiiiiiva

Vet inte om denna ska ligga här.Men ni får flytta mig isåfall :)

Jag är verkligen inte bra på det här med försäkringar.Jag har ett fullblod och tydligen är dom lite dyrare i försäkring.Idag har jag Agria,är nöjd.Men har hört att dom strular väldigt mycket och att dom är DYRAST! :confused:

Vilket försäkringsbolag har ni?Vilken försäkringsform och vad betalar ni?

Sv: Försäkringsbolag,vilka har ni?

Har också detta bolag till mitt hbl och de har verkligen ställt upp när det har behövts. Försäkringen är lite dyr, men det lönar sig när den behöver användas: även medicin ingår t ex.

Jo,det har du rätt i..Satt och kollade igenom mitt försäkringsbrev.Såg att Agria Incident ingår i alla försäkringar också.Visste jag inte ens att jag hade.Läste om den.Och det känns skönt att ha det i sin försäkring.Jag har själv,aldrig behövt utnyttja min försäkring på min häst.(*peppar peppar*)mest därför jag undra eftersom man hör så olika svar när det gäller försäkringar :)

Jag har bara behövt utnyttja försäkringen till en häst, vår unghäst, och hon var försäkrad i Agria och vi hade Agria plus, vilket jag rekommenderar.

Det var inget som helst krångel när vi behövde till klinik för en strålbensfraktur, inte heller krångel när hon sedan fick tas bort när skadan inte läkte. Agria var snabba och utan krångel hela tiden.

De andra bolagen, folksam och if kan jag inte uttala mig om, billigare- ja, men vet inte hur de är när något händer. If har jag dock hört mycket gott om vd gäller försäkringar för äldre hästar.

Va skönt att höra mer positivt om Agria.Har även hört bra saker om dom förstås.Inte bara negativt.Men Agria Plus ska jag kolla upp.Tack för tipset :)

Jag har ett fullblod försäkrat i Agria. Är nöjd och har aldrig haft ngt strul, nu har jag inte behövt använda försäkringen på nuvarande häst men med tidigare hästar har det aldrig varit några problem.

Bas o liv, 60 000 i vet vård och Agria plus tillägg kostar ca 5600:-

Vi har AGRIA. Har alltid varit snabba och proffsiga att ha att göra med. Har ponnyn försäkrad i 50 000 kr (A1-har glömt vad det heter nu för tiden) och 40 000kr (A2). Har utökad vetvård 120 000 kr och AGRIA plus. Betalar 9 500 kr per år. Har fast självrisk 2 800 kr och inga %.Denna ponny har varit försäkrad i AGRIA sedan hon låg i magen vilket innebär att den även täcker eventuella dolda fel. Känns tryggt. Nu är hon iofs 13 år så eventuella dolda fel borde väl redan ha visat sig. Jag kommer aldrig att byta försäkringsbolag även om hon skulle vara billigare att försäkra i annat bolag.

Jag har If och sveland. De var billigast och bäst, men jag har ännu inte ebhövt nyttja någon försäkring.

Halvblodskorsning snart 3 år. Folksam, A1, 60.000 vet.vård, 15.000 Liv.
2940:-/år

Kallblodstravare, 10 mån. If, 120.000:- (tror jag det är.. Har även VetExtra eller vad det heter) vet.vård. 10.000:-Liv. Han står dock som Nordsvensk Bruks, kallblodstravare kan visst inte försäkras som ras...? Nåja. Har inte använt försäkringen än, så jag kan inte uttala mig om de är bra.
650:-/år. Billigt och bra! :D

Unghästen flyttas över till If i Maj nästa år.

Agria har jag inte mycket gott att säga om...

Jag har Folksam, halvblodssto 6 år. Är försäkrad i A1-LIV 25000,
A2-LIV 12000 samt A1-VET 50000. Betalar runt 5000 kr/år.

Har IFF
Liv 90 000 kr
Vetvård 100 000 kr
Betalar 10 100 kr per år.

Har/har haft Agria och Sveland. Mycket nöjd med båda bolagen. Haft flest hästar i Agria och väljer Agria om jag kan välja. De är oftast dyrast ja, men se vad man får för pengarna med.

Fblstoet stod i Agria. 15 000 kr liv (motsv A1), full veterinärvård med 120 000 kr/år i ersättning (motsv A1), samt tilläggsförsäkringen som ger mediciner, avlivning, vets resor etc betalda.

1500 kr i FAST självrisk, inget mer

Kostade 7200 kr, de har höjt nu dock och samma försäkring är på över 9000 kr. Och självrisken är 1800 kr. Det är den låga, fasta självrisken som kostar 'mest' och drar upp priset.

På Agrias hemsida kan du räkna själv vad just din häst kostar att försäkra.

Svelandkillarna är betydligt mindre försäkrade och av mycket billigare ras så det blir inte rättvist att jmf, men deras försäktingar kostar ca 100 kr/st i månaden.

Jag har utnyttjat försäkringarna MYCKET tyvärr, både vetvård och liv. Agria har 'krånglat' en gång men löstes med diskussion, Sveland har också 'krånglat' en gång, även där löste det sig.

Mycket nöjd med båda bolagen som sagt, men Agria kan erbjuda ett betydligt bättre skydd därför är det förstahandsval. Skyddet Agria kan erbjuda som max är tämligen unikt.

Halvblodskorsning snart 3 år. Folksam, A1, 60.000 vet.vård, 15.000 Liv.
2940:-/år

Kallblodstravare, 10 mån. If, 120.000:- (tror jag det är.. Har även VetExtra eller vad det heter) vet.vård. 10.000:-Liv. Han står dock som Nordsvensk Bruks, kallblodstravare kan visst inte försäkras som ras...? Nåja. Har inte använt försäkringen än, så jag kan inte uttala mig om de är bra.
650:-/år. Billigt och bra! :D

Unghästen flyttas över till If i Maj nästa år.

Agria har jag inte mycket gott att säga om...

Har du en travare, så går den under Nordsvensk travare.
VeterinärXtra är på 100.000:- och i den har du rehab, medicin, hästambulans, akupunktur mm.
Men, ska den startas på travet? Då ska du nog ha försäkring för trav och galopp hästar.

If är snabba och bra vid skada. Det är ju fast självrisk oxå, så slipper man obehagliga överraskningar om man måste till veterinär.:idea:

jag har haft Agria tidigare till alla hästar men de har strulat som satan otroligt dålig kundservice, "slarvat" bort vet intyg mm, helt otroligt! Hade IF till förra hästen, väldigt bra. De var otroligt trevliga. Hästen var på klinik flera gånger o blev senare utdömd för en skada som IF kunde bedömt som att den funnits tidigare men inget krångel alls.
Nya hästen stod i asgria när han kom men flyttades sanabbt freån dem till Folksam, lägre självrisk bättre villkor o en tusenlapp billigare per år.

Mina hästar är fullt försäkrade i AGRIA. Jag har som så att jag delbetalar med en viss summa i månaden, vilket dras på autrogiro. Det handlar om 650 kr/mån för fem hästar.

Har oxå agria & tycker de är rätt struliga, de kan inte ens fixa att skriva rätt namn på hästarna man faktiskt försäkrar:devil:
Dessutom sålde jag en häst för ett tag sedan som jag rapporterade om men de fortsatte dra av premie för hästen ändå från konto så nu måste jag få tillbaka dem retroaktivt, vilket inte hade behövts om de skött sig från början.

Men samtidigt tycker jag de har bäst villkor.
Jag vet folk som haft andra bolag som inte godtagit att en häst skulle behöva avlivas utan kräv att ägare skulle hållt hästen vid liv trots stort lidande, såna pengakåta bolag vill jag inte försäkra mina hästar i.

Jag har Folksam och If till mina, kommer förmodligen att flytta över hbl. stoet till If nästa sommar med.
Bet nu 10790:-/år för henne på Folksam A1 liv 40000:- A2 liv 60000:- +obegränsad vet. vård & rehab extra

hbl. val född-05 Förs. hos If
3786:-/år A1liv 20000:- A2 liv 20000:- och vet extra max 100000:- innehar fölrabatt

Ponnykorsn född -04 förs. hos If
1247:-/år
A1 liv 10000:- och vet. extra max 100000:-

Fbl. sto född -96 förs. hos If
3718:-/år
A1 10000:- A2 10000:- vet. 50000:-

Jag har Folksam och If till mina, kommer förmodligen att flytta över hbl. stoet till If nästa sommar med.
Bet nu 10790:-/år för henne på Folksam A1 liv 40000:- A2 liv 60000:- +obegränsad vet. vård & rehab extra

Jisses!

Jag betalar 7685 kr/år hos Folksam för min hbl-valack på 5 år. A1 Liv för 50 000 kr och A1 Vet på 50 000 kr.
Att det kan skilja så mkt ändå med de "små" skillnaderna på försäkring...

Jag har IF och har försäkrat lågt i liv för jag har inte råd med så mycket mer i premie, även om hästen är värd mer än det dubbla.. Hästen är ett 4-årigt Sv hbl sto. Har deras normala veterinärvårdsförsäkring.

30 000 liv
50 000 vet.vård

Betalar 2975 kr/halvår, ca 6000 per år alltså.

Har alltid haft IF, även på förra hästen och har inte haft några problem med ersättning eller sådant. Gamla hästen är försäkrad i Agria och de har också fungerat bra när det gällt henne.

Jisses!

Jag betalar 7685 kr/år hos Folksam för min hbl-valack på 5 år. A1 Liv för 50 000 kr och A1 Vet på 50 000 kr.
Att det kan skilja så mkt ändå med de "små" skillnaderna på försäkring...

Men era skiljer väl rätt mkt om jag fattade rätt? Hon hade ju två livförsäkringar, jag gissar att den ena löser ut vid avlivning pga tex hältor mm, och att hon får den andra också om hästen skulle dö plötsligt i tex olycka. (Vet inte om det är exakt så de funkar men gissar).

Sen så har hon obegränsat på veterinärförsäkringen men du hade ju begränsat till 50.000.

Så fattade jag det o då så borde ju hennes vara dyrare:)

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
236
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka