Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för bolag som har så?Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare ringer säger bolaget att jag fortfarande behöver lämna fullmakt fast det är gjort digitalt på deras hemsida
Bolagen har blivit lite bättre där. De ska egentligen alltid krävt fullmakt.Vad är det för bolag som har så?
Aldrig varit med om att det skulle vara problem att ta över en försäkring och behövas fullmakt?
Jag har aldrig använt mig av ombud under alla år faktiskt. Vad är fördelen med ombud kontra ringa avdelningen så att säga?Finns det inget ombud? Jag gör aldrig mer än messar nya ägarens telefonnummer till mitt ombud.
Man får helt annan personlig hjälp. Men jag har också ett stort hästantal, jag förstår att det kan vara lite meningslöst om man bara har en häst.Jag har aldrig använt mig av ombud under alla år faktiskt. Vad är fördelen med ombud kontra ringa avdelningen så att säga?
Ja förutom möjligheten att smsa då såklart
En obruten försäkring är en obruten försäkring, det räknas inte som nytecknat. Ändrar man försäkringen dock så ja jo då blir det ju en nyteckning.Smiter in med en liten fråga på ämnet, hoppas att det är okej.
Om en tar över hästens befintliga försäkring, som ny ägare, räknas den då som "gammal" och täcker även sånt som eventuellt kan finnas vid köp/övertagandet? Eller räknas det ändå som en nyteckning i praktiken?
(Sist jag fick hem en häst så hade hästen bytt bolag ett par gånger och den aktuella försäkringen såg jag som rätt värdelös, så jag tecknade helt sonika en ny försäkring. Och hästen innan tog jag över försäkringen, men i praktiken blev det ändå som en nyteckning eftersom jag ändrade från A2 till A1.)
En obruten försäkring är en obruten försäkring, det räknas inte som nytecknat. Ändrar man försäkringen dock så ja jo då blir det ju en nyteckning.
Det där är ju det vanligaste. Men om det då tex visar sig något som fanns vid övertagandet så täcker det från hur hästen var försäkrad innanNär jag köpte min valack så tog jag över den befintliga försäkringen, men eftersom jag ändrade till A1 och även höjde beloppet för veterinärvård så blev det i praktiken som en nyteckning (enligt Agria /LF. Jag hade kontakt med säljarens försäkringsombud och gick igenom allt med henne.). Så jag har aldrig gjort ett rent övertagande, kan en väl säga, därav min fundering.
Men då är jag med på hur det är och ska inte kapa tråden mer. Stort tack!
Det där är ju det vanligaste. Men om det då tex visar sig något som fanns vid övertagandet så täcker det från hur hästen var försäkrad innan
Enkelt ex. Häst är försäkrad för 50 000 i veterinärvård och 50 000 i liv.
Ny ägare tar över försäkringen men höjer vetvård till 100 000 och livförsäkring till 80 000
Sen visar det sig att hästen har problem med något som inte syntes eller var känt vid övertagandet men som kan dateras till innan det.
Då kommer försäkringen ersätta med 50 k I veterinärvård resp liv.