försäkringsbesiktning med komplikationer...

N

neferra

Jag fattar mig kort:

Idag gjorde jag en besiktning på min häst med avseende att höja försäkringen, med böjprov och longering.
Det visade sig att hon markerade ngt på båda fram, <1/2 grad vid lågt böjprov. :crazy:
Detta han hon även gjort tidigare (för 3 mån sen), då vet gjorde den bedömningen att det var obetydligt och att det bara är att "strunta" i.
Till saken hör att hon stått på sommarvila i 3 v och börjat sättas i gång med skritt och lite trav nu senaste veckan, så att det skulle vara nån typ av belastningshälta tycker iaf jag är lite otippat.

Vet tyckte jag skulle sätta i gång som vanligt, men lungt, och kolla igen om en månad, om det inte blivit värre är det väl bara att acceptera att böjprovsreaktionen finns där? Jag hade givetvis aldrig upptäckt den om jag inte gjorde denna förbenade besiktning...hon är hur fräsch som helst i övrigt och helt klockren utan böjprov.

Nå, vad tycker ni? Vad skulle ni gjort? Vilken takt borde jag sätta i gång i? När kan jag börja hoppa igen tro?(det är en tävlingshäst)

jag ska iallafall se över utrustningen, tänderna och ta ut en kiropraktiker, bara för sakens skull.

Sv: försäkringsbesiktning med komplikationer...

är hästen rönktad? kanske det syns förändningar på rönkten som ger upphov till böjreaktionerna?!

hästen är röntgad kotor, haser, fram-bakknän rätt nyligen ua. (i samband med böjprovet för 3 mån sen)
hon reagerar inte alls heller med nån typ av smärta under själva böjningen.

suck

Skulle det vara min häst skulle jag ta och behandla, enligt mina erfarenheter finns det inte mycket en ET eller liknande kan göra åt en ledhälta.
Men givietvis kan ju en sån kanske hitta grundproblemet till att det blivit en ledhälta.

Fast jag är jag, fick syn på journalen på en av mina hästar som jag hade behandlat. De hade skrivit att hästen var 0,1 grad halt och jag valde att spruta hästen. :o Inte nog med det, jag följde upp med en omgång till "för säkerhets skull".

/// ghost

det här med att ledspruta titt som tätt...känns inte riktigt bra...

tycker att om hästen är mindre än 1 grad halt vid böjprov är kanske tuppkam i blodet + ev butta eller liknande behandling ett betydligt bättre alternativ. har hört om för många hästar som blivit "söndersprutade". :crazy:

givetvis ska man ju aldrig någonsin IGNORERA en böjprovsreaktion eller hälta och lämna den obehandlad, men det känns i detta fall som att böjprovsreaktionen är det sekundära symptomet och den primära orsaken kan sitta någon annanstans (korset?) och därför känns det relevant att kombinera behandlingarna.
jag är absolut inte någon flummare som tror att hästpratare och equiterapeuter( inget ont om dom :angel: ) kan bota alla krämpor, men vidga sina vyer är jag inte emot...

hur som helst, om reaktionen kvarstår eller blivit värre om en månad ska jag göra en ordentlig hältutredning på klinik.

men fortf kvarstår frågan om igångsättning....
ingen som har ideer?

Jag skulle ge det en månad faktiskt, hur gammal är hästen? Viss ahästar blir knackiga av vila..

Om reaktionerna inte ger sig så skulle jag hellre spruta 'allmänt' (dvs i blodet) än gå in i lederna.

hästen är ung, 6 år, så några "ålderskrämpor" är det inte tal om..:smirk:

dock kan jag mycket väl tänka mig att det beror på vilan, då hon inte gått på bete, utan bara skrotat runt i en vanlig "liten" hage (men med gräs att tugga på), så hon har ju knappt rört på sig alls, så stel är hon säkert...

och, ja, ledsprut undviker jag i det allra längsta. i längden stjälper det nog mer än hjälper...

Det låter som du resonerar väldigt sunt. Fortsätt att följa din känsla för det är du som känner din häst allra bäst.

neferra skrev:
det här med att ledspruta titt som tätt...känns inte riktigt bra...

tycker att om hästen är mindre än 1 grad halt vid böjprov är kanske tuppkam i blodet + ev butta eller liknande behandling ett betydligt bättre alternativ. har hört om för många hästar som blivit "söndersprutade". :crazy:

givetvis ska man ju aldrig någonsin IGNORERA en böjprovsreaktion eller hälta och lämna den obehandlad, men det känns i detta fall som att böjprovsreaktionen är det sekundära symptomet och den primära orsaken kan sitta någon annanstans (korset?) och därför känns det relevant att kombinera behandlingarna.
jag är absolut inte någon flummare som tror att hästpratare och equiterapeuter( inget ont om dom :angel: ) kan bota alla krämpor, men vidga sina vyer är jag inte emot...

hur som helst, om reaktionen kvarstår eller blivit värre om en månad ska jag göra en ordentlig hältutredning på klinik.

men fortf kvarstår frågan om igångsättning....
ingen som har ideer?

En kommentar om detta då, jag sprutar verkligen inte "titt som tätt" det var kansle dumt att referera till min problemhäst men bra blev hon åtminstone. Kan kanske tillägga att "våra" veterinärer tycker att bakknän bör sprutas 2 ggr för att vara på "säkra sidan".

Jag frågade vid ett annat tillfälle om tuppkam i blodet då en kompis anser att DET är bra att göra i underhållssyfte även om hästen är OK :crazy: :eek:

Den veterinären ansåg att man får bästa effekten genom att spruta där felet är. Kanske att jämföra med TV-reklamen, "Varför behandla hela kroppen, när det är ont på ett stället"? Vad vet jag???

Jag tycker det är jättebra att jobba med ET och massörer men just Djurkommunikatörer är jag lite mer tveksam till. :p Och vidga vyerna ska man alltid göra... :) :idea: Men på ett forum ser man inte tanken bakom det skrivna ordet... ;)

Lycka till med hästen...

/// ghost

Hej!

Min tjej var förra hösten halt 1 och 1,5 grader i kotorna fram. Min vet. akupunkturbehandlade henne i ryggen (där problemet sitter) och ordinerade skritt i skogen en vecka och sedan igångsättning genom tömkörning och långa skritturer i kuperad terräng i skogen. Givetvis kom han och behandlade ryggen flera gånger, men redan andra gången han var där (dvs efter en vecka) hade kot-hältan försvunnit helt. Min tjej ska ju heller inte vila eftersom hon då har lättare att falla tillbaka till sitt felaktiga rörelsemönster och då blir halt på nytt. Jag skulle nog sätta igång och se om det provocerar fram nåt. Känner hästar som gått med 1-gradig hälta i ett ben hela livet utan att lida av det, eller att det blivit värre.
Spruta leden skulle jag definitivt vänta med, med tanke på hur liten hältan är och med tankte på riskerna med att spruta i leden../ Lavinia, som aldrig behövt spruta sin ,trots diverse hältor och röreslestörningar och alla haft sitt ursprung i ryggen

ghost skrev:
Den veterinären ansåg att man får bästa effekten genom att spruta där felet är. Kanske att jämföra med TV-reklamen, "Varför behandla hela kroppen, när det är ont på ett stället"? Vad vet jag???

/// ghost

Ang behandla 'hela hästen' eller 'där problemet är' så har ju jag på unghästen provat både och. och iaf på HENNE så har det fungerat precis lika bra/dåligt oavsett.

Bakknäinflammation - sprutades med tuppkam + två olika typers kortison i lederna (bägge bak). Blev bättre men inte helt bra. Fick då istället för ny ledsprutning cartrophen (som verkar på alla leder) och blev helt bra.

Kotledsinflammation bägge fram modell REJÄL samt knäledsinflammation light ena fram - sprutades med tuppkam i blodet samt kortison intramuskulärt. Helt UA på ÅB, ingen vidare behandling nödvändig.

Nu behandlar vi REJÄL kotledsinflammation bägge fram, knäledsinflammation bägge fram, kotledsinflammation light ena bak samt reaktion högt bak (has eller knä eller has OCH knä.. ) med cartophen (dvs allmänt). Om hon svarar eller ej fås besked om senare...

De flesta hästar jag vet som sprutats 'allmänt' har faktiskt svarat VÄLDIGT bra. Om det är slumpen, om det är att man då dessutom 'kommer åt' ev begynnande inflammationer i andra leder som inte synbartreagerar än eller vad vet jag inte. Men min RINGA erfarenhet än är faktiskt att i slutändan blir det ungefär lika bra, men man slipper ofta 'sprutning två' när man behandlar med tuppkam i blodet och kortison intramuskulärt eller peroralt, dvs det räcker med en gång. (Sen med cartophen beror det ju på hur man däknar, det är ju en spruta/vecka i tre veckor)

Vad det gör för FRISKA leder att få sig en dos tuppkam vet jag dock inte och det är ju en aspekt.

En annan aspekt är ju att man slipper det riskmoment det ALLTID är att gå in i en led för en injektion (och det är huvudanledningen att mind am behandlas allmänt hellre än i lokalt i leden). Sen är det dyrare att spruta allmänt om det bara gäller en led t ex, men billigare än att lespruta säg fem leder, så det finns många aspekter vilket man väljer.

jag var inte riktigt seriös det där om hästpratare.. :angel:

jaja.
jag har en liten teori om vad som kan vara den primära orsaken till det hela: snett bäcken.
vet ej riktigt varför jag tror det, mest en känsla kanske, hon är kortare i v sida vid ridning, aningen diffust, alla hästar har ju en svag och en stark sida..hon kanske ev är ngt mer musklad på högersidan av rumpan, men det är ju lite svårt att se säkert
+ att hon står "konstigt" när hon kissar, alltid på samma sätt: står sas normalt med v bak och sträcker/vrider utåt hb (det där var svårt att förklara..fattar ni?)

är det vanligt att frambenshälta, lika mkt på båda ben, uppstår vid snehet i bäcken/kors?? :confused:
det känns mer realistiskt att det skulle visa sig mer på EN sida då?
kiropraktikern ska iaf få klämma snart.. jag har fastnat lite grann på det där med korset/bäckenet...

och det där med sprutandets vara eller icke vara finns det väl lika många åsikter om som det finns hästmänniskor, så det tar jag helst inte upp till diskussion, iaf inte ang hur jag ev ska behandla min häst, jag vet var jag står i den frågan...:angel:
men alexandra, du verkar ju definitivt ha erfarenheter(precis som jag..) av skadade hästar, och har massa vettiga åsikter, så det är alltid kul att höra(läsa) dig uttala dig :)
och med det, absolut intet ont om ngn annan heller för den delen, men nu var det mest "rehabeliteringen" tills nästa koll jag vill ha lite tips om, jag litar mer på att min vet än på folk som inte sett hästen ställer en bra diagnos och behandlingsplan :angel:

alexandra: hoppas allt går bra med kele (det var väl henne du refererade till?)

lavinia: sånt tycker jag om att höra! det låter som nåt jag skulle kunna tänka mig till min poa (hon hade iofs mindre böjreaktion, men ändå..)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: soom
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
622
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 155
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar