Försäkringar....

L

Lisaaa__

Hallo!

Har mina hästar försäkrade i agria. Den som vi hade hältutredning på isist har jag agria bas vetrinärvård 30.000kr självrisk 2700 eller ngt sånt :P Samt 20% rörlig. Vad är bäst att ha? Fast självrisk eller rörlig med 20%, nu har jag betalat 20% av alla veterinärkostader för honom. Vore de bättre med fast? Betalar man bara för självrisken då? Är inte så insatt i de här med försäkringar, om någon vore snäll och svara på mina funderingar vore de snällt :)

Tack :bow:

Sv: Försäkringar....

Jag föredrar att ha 0% och istället betala en fast, lite högre självrisk. Höj veterinärvården till minst det dubbla är mitt råd också - 30.000 räcker inte långt i dag!

Det dubbla? snarare det 4-dubbla. Jag rekomenderar alltid att ha högsta möjliga veterinärvårdsförsäkring, hos Agria är det 120.000kr. Då har man råd att låta hästen få så gott som vilken behandling som helst och har därmed större chans att rädda dess liv. Tycker man att det är för dyrt så tycker jag det är bättre att sänka livförsäkringen.

Håller med föregående om att fast självrisk är at föredra. 20% bli mkt om man kommer upp i högre summor. När man är uppe i 50 eller 100.000 är man inte så glad om man valde rörlig!

Tack för era svar :) Problemet är jag inte kan höja honom till 60,000kr i vetrinärvård för han hade en grads hälta efter böjprov när jag köpte honom väster bak. Kan man höja honom ändå? Beloppet dvs 30,000 kan hästen behandlas för den summan under ett år eller hur är det?

Om man har 0% rörlig vad menas med det då? Betalar man bara självrisken då?

Tacksam för svar :bump:

Håller med dig, vet kunde vara ännu högre. Har själv stått där med 60.000 i vet vård och fått höra att akutoperationen kostade mellan 80.000-100.000:( Inte kul...

Sen är det ju alltid en avvägning för den enskilde, vad man kan och inte kan betala i premier.

Jag tror att du kan höja försäkringen ändå, men du kommer få en reservation för hältor. Om han däremot får kolik eller ngt annat som inte har med hältor att göra, så gäller det högre beloppet.

Har du fast självrisk betalar du endast den ja!

Éftersom du har Agria rekomenderar jag dig att lägga till deras extraförsäkring som även tar medeciner och hästambulans. Kostar inte så mkt extra, men är guld värt när medecinerna drar iväg på flera tusen!

Extraförsäkringen är bra men OBSERVERA att den INTE täcker hela beloppet vid användande av ambulans!!! Jag fick betala flera tusen själv trots att de går ut med att den täcker bl a djurambulanstransport. Det stod i det finstilta ett maxbelopp, tror det var ca 5000kr och djurambulansen kostade ett antal tusenlappar mer...

Visst är det bra att den täcker en del men det är bra att veta att den inte täcker hela beloppet.

Jag tror att du kan höja försäkringen ändå, men du kommer få en reservation för hältor. Om han däremot får kolik eller ngt annat som inte har med hältor att göra, så gäller det högre beloppet.

Har du fast självrisk betalar du endast den ja!

Éftersom du har Agria rekomenderar jag dig att lägga till deras extraförsäkring som även tar medeciner och hästambulans. Kostar inte så mkt extra, men är guld värt när medecinerna drar iväg på flera tusen!

Jag sitter i lite samma situation själv (30000:- vet.vård och i princip obefintlig livförsäkring :angel: ) och om jag skulle höja- om det går som sagt- skulle det förmodligen bli en del reservationer.
Som det ser ut nu ser jag ingen mening med det.

1. Det finns inga hästambulanser häromkring såvitt jag vet.
2. Det som brukar kunna skena iväg i kostnad är ju om hästen t ex får kolik - i vilket fall hästen förmodligen skulle hinna dö innan man får den till klinik oavsett (för lång sträcka till närmaste klinik) eller om det krävs ett större ingrepp. Eftersom hästen redan nu "bara" används till promenadridning av diverse skäl så skulle jag hellre avliva om det blir så illa att en operation skulle krävas. Visst, det är möjligt att man inte känner så DÅ om man ställs inför en sån situation, men då är det ju av mina egna egoistiska skäl.
Har hellre råd att friskvårda så bra som möjligt och låta hästen ha ett bra liv den tid den får än lägger ut massor med tusen per år på en försäkring man förhoppningsvis aldrig skulle behöva.
Nu går det iofs redan över 3000:- per år.

Kan säga att jag har ställts precis inför situation nr 2 och det är INTE roligt att stå där och behöva tveka, ringa runt till familjen för att försöka fixa lån etc.

Visst förstår jag din synpunkt med dyra premier men då ska man vara väldigt klar över att det inte alls är omöjligt att man ställs inför ett sådant val och att det kan kännas oerhört hårt.

Visst förstår jag din synpunkt med dyra premier men då ska man vara väldigt klar över att det inte alls är omöjligt att man ställs inför ett sådant val och att det kan kännas oerhört hårt.

Ja, förmodligen :crazy: den ena hästen är ju dessutom inte vet.vårdsförsäkrad alls och för gammal för att försäkra (men då känns det som en ännu större anledning att försöka ha en bra ekonomi, att kunna lägga ut motsvarande pengar åtminstone om situation skulle uppstå).
Grejen är ju att det inte är säkert att man skulle ha ett val oavsett. kom gärna med tänkbara scenarion, kan mycket väl finnas varianter jag missat. Men om hästen är såpass dålig att valet står mellan DYR operation eller avliva - skulle man verkligen vilja ställa den på en transport minst 40 mil då? Det finns absolut undantag, men trots allt är det inte såå vanligt att veterinärkostnaderna drar iväg över 30000:- (hittills har jag max varit uppe i 3-4000:- men har väl haft extremt tur) skulle det göra det för något som ändå är rimligt att dra iväg långt till klinik för, eller som går att göra på ATG-klinik, så ställs man inför det ekonomiska och känslomässiga dilemmat. MEN, jag skulle åtminstone kunna ha gott samvete över att jag försökt hålla hästen så frisk och fräsch och levnadsglad som möjligt under den tiden jag haft den. OM jag skulle bli tvungen att avliva.

Kanske hade varit skillnad med en yngre häst.

Jag förstår absolut hur du tänker. Jag har haft otur med en del av mina hästar de senaste åren med långa och kostsamma behandlingar samt ngn operation så det har bara behövts kanske två besök så har vi varit uppe i 30.000:(

Jag kanske är ung och naiv och haft för tur för att "vakna upp" och inse vad som kan hända :p
Just nu ligger iaf prioriteringarna så här.

Ja, du har haft tur eller så var det jag som hade otur med min fd pålla. Hon stod på djursjukhus i fem dagar pga akut fång. Under tiden hon var där drabbades hon även av en svår infektion som ledde till att hon, bl. a., fick plasma (DYR behandling!). Hästen liv gick tyvärr inte att rädda. Räkningen var inte liten. Den landade på närmare 27000 kr och, pga omständigheter som jag berättat om i tidigare trådar, var det osäkert i några dagar om jag skulle få ersättning för vet.vård samt få ut de 35000 kr som pållan var försäkrad för.

Sedan är det väl också så, om jag inte är helt ute och cyklar, att man inte bara kan avliva en häst hipp som happ och räkna med att få ut livbeloppet? Man blir väl "tvingad" att försöka behandla först om försäkringsbolaget anser att det finns chans att hästen överlever med behandling?

Min nuvarande häst (haflinger) är livförsäkrad i 25000 kr. Vet.vård är 120000 kr, med 2300 kr fast självrisk och 0% rörlig. Jag har även Agria Plus tillägg, vilket känns bra eftersom jag "ofta" anlitar DV och resekostnad är ju en stor del av räkningen då. Min premie ligger på ca 2600 kr/år, vilket jag anser vara mycket rimligt.

Det låter väldigt billigt. Med så låg premie hade det helt klart varit en bra investering! ;)
Att betala 10% av försäkringsvärdet per år känns rätt dyrt.

Min nuvarande häst (haflinger) är livförsäkrad i 25000 kr. Vet.vård är 120000 kr, med 2300 kr fast självrisk och 0% rörlig. Jag har även Agria Plus tillägg, vilket känns bra eftersom jag "ofta" anlitar DV och resekostnad är ju en stor del av räkningen då. Min premie ligger på ca 2600 kr/år, vilket jag anser vara mycket rimligt.

Shit va billigt. Har oxå 120000 veterinärvård + tilläggsförsäkring för mediciner hos Agria (liv 20000). Jag betalar 7200:- om året....

Premien skiljer ganska mycket beroende på vilken ras man har och hur skadestatistiken ser ut för just den rasen!

Japp, det gäller att ha rätt ras :D! Har väl alltid försökt säga att haflingern är den perfekta hästen :D?

min fråga är nu går de att höja han till 60,000 utan vet intyg? :P

Nej, det tror jag inte.. I folksam som jag hade förr, där kunde man bara höja 10 000 utan vet. intyg.

Hallo!

Har mina hästar försäkrade i agria. Den som vi hade hältutredning på isist har jag agria bas vetrinärvård 30.000kr självrisk 2700 eller ngt sånt :P Samt 20% rörlig. Vad är bäst att ha? Fast självrisk eller rörlig med 20%, nu har jag betalat 20% av alla veterinärkostader för honom. Vore de bättre med fast? Betalar man bara för självrisken då? Är inte så insatt i de här med försäkringar, om någon vore snäll och svara på mina funderingar vore de snällt :)

Tack :bow:

Jag har Agria till mina hästar, har plustillägget på den ena, då betalar jag 1800 i självrisk och inget mer, de ersätter resekostander och mediciner.
På min andra har jag 2800 i självrisk men inget plustillägg, samt betalar jag 20% på allt över 2800.

min fråga är nu går de att höja han till 60,000 utan vet intyg? :P

Jag tror att du måste ha ett veterinärintyg för att höja så mycket, men ring till Agria direkt och fråga, det brukar jag göra, de är trevliga och tillmötesgående. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: lilstar
·
Katthälsa Jag funderar på om det är värt att försäkra sin katt? Vanligt med rätt till vård upp till 20 000 kr. Finns att välja 40 000 kr. Men att...
2
Svar
22
· Visningar
4 266
Ekonomi & Juridik Min häst är försäkrad i IF, livvärde + 100000 veterinär med 2700 i självrisk och inga ytterligare % på det. Nu höjer IF (utan vår...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 321
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hästförsäkringar har jag ju koll på. Men hur ser det ut på hundfronten? Var är era hundar försäkrade? Ni som fått använda...
2
Svar
27
· Visningar
2 527
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar