Försäkringar....

Sv: Försäkringar....

Det beror lite på var i landet man bor, tycker jag. Eftersom jag bor långt norrut finns det egentligen ingen anledning att ha så hög veterinärvårdsförsäkring (jag har 50000) eftersom det ändå inte finns något dygnet-runt-djursjukhus här. Oftast är det ju buköppningar som kostar så mycket som över 50 000 kr. Och att skicka en kolikhäst 80 mil söderut, till Ultuna känns ja, oöverstigligt. Men det är klart, det finns säkert fall även häruppe i nor som kostar mycket pengar, men för mig är det en prioriteringsfråga helt enkelt.

Vetvården brukar inte vara några problem att höja utan vetintyg. Livvärdet däremot om du ska höja det några större summor så.

Även om du haft hältor kan du höja och du kommer få en reservation för just hältor så där kommer du inte få ut mer än de 30' du har idag i vetvård medan för andra skador får du behandling upp till det högre. Höjde själv min för inte så längesen och de sa inte ett ord om att jag inte kunde höja.

Jag har haft EN hälta på min häst och fått tillbaks nästan 20000 på försäkringen så visst kan det dra iväg även utan buköppningar. :crazy: Då gjorde vi inget konstigt. Hältutredning, några bedövningar, en ia-beh, en iv-beh och en im-beh, tagit sex rtgbilder, gjort ett u-ljud. Detta fördelat på sju besök under nio mån.

En större sårskada som kräver narkos och några dygn på djursjukhus så är man lätt uppe i de högre kostnaderna.

Allmännt: Att försäkra upp sin häst så att den täcker mer kostar inte många kronor jämfört med vad man har för möjlighet att få tillbaks. Lägg på 100kr/mån och man har en fantastisk försäkring jämfört med många andra försäkringar inom andra områden.
Ser tyvärr själv, dagligen ägare som inte valt att försäkra sina djur eller har undermåliga försäkringar, slita sitt i hår i valet mellan att skuldsätta sig för att kunna behandla eller rädda djuret eller behöva ta bort det. Jättetråkigt! :(

Hmm, vad snurrigt det blev nu...

Jag är mitt uppe i ett hästköp, bara vet.besiktning kvar sen skall vi skriva kontrakt.
Hästen är en islandshäst och de brukar ju inte ha så hög premie, vet ej exakt vilket belopp han är försökrad för men tror det var runt 60.000...

Han är 8 år, frisk och kry i dagsläget, vilken försäkring skulle du välja då? (Han har Agriaförsäkring)
Han blir min första häst så jag kan rätt lite om det här ännu.
Funderar att teckna ngt extra för medicin, han var sjuk i höstas och fick penicillin, det var inte billigt direkt...

Tacksam för alla försäkringstips!

Premien skiljer ganska mycket beroende på vilken ras man har och hur skadestatistiken ser ut för just den rasen!

Precis men allt är inte rimligt. Ex så kostar en minishettis mer än en normalstor shettis att försäkra för exat samma summa och samma ålder utan tidigare skador. Ombudet jag pratade med sa att det var större skaderisk på en mini!? :confused:
Jag anser tvärtom då minin oftast inte gör så mycket, normalstor kan ju gå travlopp och användas som ridponny.

Jämför olika försäkringsbolag! Det kan du spara mycket på!

Jag har flyttat mina hästar till if. De storas försäkring blev mycket billigare hos dem med full försäkring med tillägg än hos agria.

Jag har haft EN hälta på min häst och fått tillbaks nästan 20000 på försäkringen så visst kan det dra iväg även utan buköppningar. :crazy: Då gjorde vi inget konstigt. Hältutredning, några bedövningar, en ia-beh, en iv-beh och en im-beh, tagit sex rtgbilder, gjort ett u-ljud. Detta fördelat på sju besök under nio mån.

Fast då räcker ju 30000:- i vet. vård! ;)

Och angående ditt scenario så absolut, det skulle vara riktigt hemskt. Framförallt om det skulle gå att operera/behandla för att få hästen bra men man blir tvingad att avliva istället.
Dock ser jag det som ännu värre att inte KUNNA ta hästen till klinik om den får kolik på grund av alldeles för långt avstånd så hästen är död innan man är framme. Vilket nog är rätt vanligt förekommande häromkring och liksom inte går att göra något åt.
Då är det lättare att lägga undan pengar och ha en buffert (i form av kredit eller dylikt om inte annat) OM det skulle hända något. Upp till en rimlig nivå givetvis, över 100000:- känns inte realistiskt.

En dum fråga kanske (allmänt riktad) men hur fungerar det med självrisken om det blir många besök för samma problem?
Är det en självrisk per tillfälle eller gäller det en för ett och samma problem/inom en viss tidsram?

Senast ändrad:

Det fungerar så att bolagen har en viss självriskperiod. T.ex Agria har 125 dagar, Sveland har 150 dagar, Folksam och If har något liknande. Har du då betalat din fasta självrisk så varar den under den perioden oavsett vad det är för fel på hästen. Den rörliga självrisken får du däremot alltid betala.

Om du har tagit ett tillägg för att få enbart fast självrisk så vet du hur mycket det kommer att kosta under hela din självriskperiod.

A

Hmm, vad snurrigt det blev nu...

Jag är mitt uppe i ett hästköp, bara vet.besiktning kvar sen skall vi skriva kontrakt.
Hästen är en islandshäst och de brukar ju inte ha så hög premie, vet ej exakt vilket belopp han är försökrad för men tror det var runt 60.000...

Han är 8 år, frisk och kry i dagsläget, vilken försäkring skulle du välja då? (Han har Agriaförsäkring)
Han blir min första häst så jag kan rätt lite om det här ännu.
Funderar att teckna ngt extra för medicin, han var sjuk i höstas och fick penicillin, det var inte billigt direkt...

Tacksam för alla försäkringstips!

Som sagt hur skulle ni lagt upp det? :angel:
Jag är verkligen "grön" på detta :p

Det fungerar så att bolagen har en viss självriskperiod. T.ex Agria har 125 dagar, Sveland har 150 dagar, Folksam och If har något liknande. Har du då betalat din fasta självrisk så varar den under den perioden oavsett vad det är för fel på hästen. Den rörliga självrisken får du däremot alltid betala.

Om du har tagit ett tillägg för att få enbart fast självrisk så vet du hur mycket det kommer att kosta under hela din självriskperiod.

A

Rörlig självrisk? :p Är det baserat på hur mycket vet.besöket kostar?

Hur fungerar det om vi säger att man har många men "billiga" vet.besök inom en kortare period? Att de en och en skulle vara lägre än självriskbeloppet men sammanlagt blir en del.?

Då läggs summorna ihop och kommer du då över den fasta självrisken under självriskperioden som ditt försäkringsbolag har (som någon nämnde Agria 125 dgr, Folksam 120 osv) så får du tillbaks resten. Så spara alla kvitton så du i efterhand kan skicka in för en reglering.

Den rörliga delen är den procent utöver den fasta självrisken som du ska betala. Säg att du har fast självrisk på 2000kr och sen en rörlig del på 20%. Kostar då besöket säg 10000kr så betalar du själv 2000kr + 20% av 8000kr dvs totalt 3600kr. Vid återbesök inom självriskperioden betalar du 20%.
Det spelar ingen roll vad som drabbar hästen under självriskperioden, du kan söka för olika problem men det är andå bara en fast självrisk under perioden.

Senast ändrad:

Jo, men hade det hänt något annat, inte nödvändigtvis någon större grej så hade pengarna varit slut. :('

Jag ville bara visa på att det drar iväg i kostnader rätt snabbt även utan att det behöver vara större grejer typ koliker som hästen drabbas av. Du kan ju stå tex med en sårskada som hästen inte kommer att dö av men som måste åtgärdas på klinik med narkos och grejer, då kan du tvingas att avliva istället vilket skulle vara lite trist. Eller kanske det värsta, påbörja en behandling som man sen inte har råd att avsluta när hästen väl börjar bli bättre. Inte heller helt ovanligt.

Men visst kan man välja att ha en buffert på de där 30-50000 kr och innan klart bestämt sig för att drabbas hästen av något som kanske drar iväg så väljer man att avliva. Själv skulle jag dock inte våga ha det så och tvingas ta det beslutet i ett chockat ögonblick. :(

Men visst kan man välja att ha en buffert på de där 30-50000 kr och innan klart bestämt sig för att drabbas hästen av något som kanske drar iväg så väljer man att avliva. Själv skulle jag dock inte våga ha det så och tvingas ta det beslutet i ett chockat ögonblick. :(

Nej, så vill jag inte ha det heller "egentligen" :crazy: är man dum nog att köpa en oförsäkrad häst som är för gammal för att försäkra så får man stå sitt kast.. Då har den iaf (förhoppningsvis inte förrän om några år tidigast) haft ett långt och bra liv redan får jag intala mig själv.
Den andra kommer jag inte försäkra upp eftersom den ska säljas. Inte alla som vill ha försäkring öht på f.d. travare, särskilt inte om årspremien börjar bli högre än hästens värde :eek: vilket den förmodligen blir om jag höjer, ligger redan på ca 3400. Känns dck bra att den HAR försäkring.

Jag förstår din nuvarande situation, inte så mycket att göra åt men vill bara ge lite tankar om vad som kan hända. :) Det är så många som tänker "som du" och som sen står där och tror att försäkringen de har täcker allt vilket blir en otrevlig överraskning antingen när det ska betalas eller när man inser att man måste besluta om avlivning då pengarna inte räcker.

Tänka efter före är ett nog så viktigt talesätt när man ska teckna försäkring.

min stod oxå inne pga akut fång i 6 dagar, han fick kolik sen och gick inte heller att rädda. räkningen blev på ca 35000kr och sen avlivningen på 4000kr. som tur var så hade jag bara en fast självrisk på 2000kr. (avlivningen fick jag ju betala själv). tänk om det hade blivit operation på detta oxå... iofs hade jag lånat de pengar som behövdes om det fanns en rimlig chans till ett normalt liv sedan. han var vet förs i 50000kr och dom hade inte räckt långt isf.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: lilstar
·
Katthälsa Jag funderar på om det är värt att försäkra sin katt? Vanligt med rätt till vård upp till 20 000 kr. Finns att välja 40 000 kr. Men att...
2
Svar
22
· Visningar
4 266
Ekonomi & Juridik Min häst är försäkrad i IF, livvärde + 100000 veterinär med 2700 i självrisk och inga ytterligare % på det. Nu höjer IF (utan vår...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 321
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hästförsäkringar har jag ju koll på. Men hur ser det ut på hundfronten? Var är era hundar försäkrade? Ni som fått använda...
2
Svar
27
· Visningar
2 527
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA