Försbolaget har ändrat försäkringen !

Sv: Försbolaget har ändrat försäkringen !

From 1 januari är det rörlig självrisk enbart på VetXtra hos If. Det gäller alltså fråm årsförfallodagen för alla som har den efter årsskiftet. Anledningen är enbart att denna försäkring kostar multum för försäkringsbolaget och man var tvugna att göra något, alternativet var att ta bort den men man vill kunna erbjuda en Xtra bra försäkring. Istället har då taket höjts till 130 000:-

I ALLA dom andra försäkringarna kan man fortfarande välja fast självrisk och det ska inte ändras vad jag förstått.

Du har ju möjlighet då att ändra och välja vanliga vetvårdsförsäkringen med fast självrisk istället om du vill.

Kanske är korkad men pratar man 1 januari eller exakt 12 mån från när man tecknat den? Jag tecknade ju min 26 juli 2010.

När är din årsförfallodag och vilken veterinärvårdsförsäkring har du?

Om du har vetXtra så kommer du få rörlig självrisk från nästa årsförfallodag efter årsskiftet, men om din årsförfallodag var innan årsskiftet, tex i december, så kommer det inte börja gälla förrän nästa december.

Om du inte har vetXtra så berörs du inte av ändringen till rörlig självrisk alls.

Är du med?:-)

edit: om din årsförfallodag är 26 juli och du har vetXtra så kommer denna ändring börja gälla den 26 juli 2011.

Kanske är korkad men pratar man 1 januari eller exakt 12 mån från när man tecknat den? Jag tecknade ju min 26 juli 2010.

Ändringarna trädde i kraft den 1 januari men gäller från var och ens årsförfallodag. Så tecknade man försäkringen den 29 december kommer ändringen den 29 december. :)

När är din årsförfallodag och vilken veterinärvårdsförsäkring har du?

Om du har vetXtra så kommer du få rörlig självrisk från nästa årsförfallodag efter årsskiftet, men om din årsförfallodag var innan årsskiftet, tex i december, så kommer det inte börja gälla förrän nästa december.

Om du inte har vetXtra så berörs du inte av ändringen till rörlig självrisk alls.

Är du med?:-)

edit: om din årsförfallodag är 26 juli och du har vetXtra så kommer denna ändring börja gälla den 26 juli 2011.

Tack! Gäller det även det högre självriskbeloppet? Blir premien högre/månad?

Ja det gäller alla ändringar, även självrisken.
Om du har vetXtra så händer detta för dig from 26 juli i år: Självrisken ändras till din självrisk +20%, taket höjs till 130 000 i ersättning och premien är oförändrad (om den inte höjs pga andra orsaker som att hästen hoppar upp ett åldersspann osv)

Och jag som gillade vetXtran... Tycker den "vanliga" vetvården är otrygg då veterinärens resor och mediciner inte ingår. Den summan kan bli ganska stor, t.o.m större än själva behandlingskostnaden.

Nä, nu blir det att vara mitt eget försäkringsbolag om jag inte hittar en likande försäkring med fast självrisk. Finns inte en chans att jag tänker betala för en försäkring där jag måste pytsa in 24 000kr i självrisk för att kunna nyttja hela beloppet.

Och jag som gillade vetXtran... Tycker den "vanliga" vetvården är otrygg då veterinärens resor och mediciner inte ingår. Den summan kan bli ganska stor, t.o.m större än själva behandlingskostnaden.

.

Det är, om de inte ändrat det med, inga jättesummor per år du talar om där, i bara resorna och medicinen.

1000 kr resor per behandlingsperiod och 3000 kr medicin/år. Och du måste ju över självrisken för att få ut det.

Sen håller jag med om att medicin och resor kan bli mer än behandlingen etc. Sist jag hade ut DV kostade bara resan 2700 kr.. Och magsårsmedicineringen kostade över 9000 kr.

Men jag kan inte hålla med om att det är just resor och mediciner som är den stora vinsten med vet Xtran. Utan allt sammantaget. Att du har viss hjälp med resor, medicin, avlivning/destruktion, magnetröntgen/scint, rehabilitering, vissa sjukbeslag osv. Sammantaget är det väldigt mycket 'mer' man får.

TYvärr hittar du ingen försäkring idag med fast självrisk där det ingår =/ Men ang 'hitta annan försäkring', så om det så hade funnits, tänk en gång extra på risken med att byta försäkringsbolag bara!

Det är tråkigt att bolagen inte kan komma på någon annan lösning faktiskt... Jag har ialla år haft min försäkrad till fast pris. Förutom det året jag buköppnade o senare avlivade. Notan för mig blev drygt 30papp istället för 3...

Det är jättetråkigt att bolagen måste göra ändringar. Det borde vara på ett annat sätt faktiskt. Brutna ben och magöppningar och andra DIREKT AKUTA saker borde man kunna ha en fast kostnad på. Men att åka in o spruta hältor i tid och otid kanske skulle bekostas mer av mig som ägare. Det är ju saker man många gånger kan vila bort men att det tar låååång tid.

Jag skulle gärna betala en fast AKUTförsäkring och en för omvårdnad typ... Högre % på omvårdnaden för att kunna hålla den borta vid stora skador.
Samtidigt så vet jag inte om jag skulle buköppna en häst fler gånger iofs.

Fast en fast kostnad, det går ju inte att säga.

Varför tror du att bolagen höjer sina premier. Nej det är inte för att tjäna pengar, för bolagen fattar också att dom tappar kunder när premierna blir högre och villkoren sämre.

Prolbemet är enkelt -veterinårvården kostar mer och mer för varje år. Samtidigt som fler djurägare utnyttjar försäkringarna, använder sig av mer veterinärvård i takt med att det tillkommer nya behandlingsmetoder och underökningar. Man letar dessutom mer fel, som sedan ska åtgärdas även om de förr (när man inte visste om dom) kanske aldrig skulle ge sig tillkänna.

Försäkringsbolag måste ju tjäna pengar någonstans, annars finns det ju ingen affärsidé eller några pengar att betala ut vid skador. Men dom tjänar inte mer nu än vad dom gjorde förr, det är kostnaderna som har ökat. Och det är den direkta anledningen till förändringen i Ifs veterinärxetra. Den kostar bolaget stora pengar varje år!

Dessutom så har du ju en "Akutförsäkring" -du kan försäkra in din häst i begränsad veterinärvård som är en olycksfallsförsäkring som täcker alla akuta olyckor, skador och sjukdommar som kolik, foderstrupsförstoppning osv.

Varför gnäller man inte på klinikerna istället för att omvårdnaden är dyr undrar jag?

Vet att det är mycket man får i vetXtra, men det som kändes viktigast för mig var just ersättningen av medicin och resor, resten var bara ett extra plus i kanten.

Vad finns det för risker med att byta bolag?

Vet att det är mycket man får i vetXtra, men det som kändes viktigast för mig var just ersättningen av medicin och resor, resten var bara ett extra plus i kanten.

Vad finns det för risker med att byta bolag?

Men spelar den kostnaden så stor roll då?

Risken med att byta bolag är att du när det gäller står HELT utan försäkringsskydd..

Bolagen täcker inte sådant som fanns innan eller när försäkringen tecknas, eller komplikationer till sådant som fanns innan eller när försäkringen tecknades. Oavsett om man kunnat upptäcka det/visste om det då.

Så t ex om din kärnfriska pålle som du för säkerhets skull veterinärbesiktigar ua blir halt 6 månader efter du bytt försäkring, och rtg visar något som fanns när försäkringen tecknades - fast då visste ni det inte - då täcker varken liv- eller vetvårdsförsäkringen.

Tyvärr så är det ju inte alltid så lätt att bevisa att något kommit efteråt. Ibland kan man datera, ibland inte.

Det finns här på Buke en användare som på 'värsta tänkbara' sätt råkat ut för det där. Hon bytte försäkringsbolag. Fick uppge ev tidigare skador och det var inga. Hästen försäkras ua i nya bolaget.

Den får senare en hovböld som blir hålväggar osv. Om jag inte minns fel slutade det med att hästen fick tas bort, men inte hundra på jag minns rätt där.

Hursom - försäkringen täckte inte. Anledningen? Hästen hade innan försäkringen tecknades haft en hovböld. Helt komplikationslös, och enligt både veterinär och hovslagare hade den INGENTING att göra med hålväggarna etc. Ägaren hade glömt berätta om hovbölden när de frågade om skador, just för det var 'bara en hovböld som läkte och det var det'.

Bolaget fick dock reda på att den haft hovböld innan, och ansåg att problemet förelegat innan försäkring tecknades, och hade äg berättat om hovbölden vid tecknande hade de satt reservationer på den.

Så trots att hästen var försäkrad ua, så ingen försäkringsersättning i varken liv eller vetvård, pga att hon bytt bolag.

Ägaren överklagade men minns inte hur det gick.

Sen kan man ha tur med. Jag hade tur som en tokig. Det var första och sista gången jag bytte bolag, jag visste inte när jag bytte nackdelarna. Men bytte bolag på en nyinköpt fyraåring. Införsäkrad ua, inga problem. Höjde försäkringen efter några år med vetbesiktning u.a.

När hästen var åtta år gammal blev den halt, och en defekt i hasleden upptäcktes. Det slutade med att han dömdes ut. Defekten hade han haft sen han var ung, men den hade inte gett problem förrän han var 8 år som sagt och därför inte upptäckts. Det var inga problem datera den till innan 2 års ålder. Så hade bolaget velat neka ersättning hade jag varit chanslös. Och de hade ALL RÄTT enligt sina villkor att neka både vetvård och liversättning.

Nu ersatte de, och jag är evigt tacksam för det. Men inse vad kallsvettig jag blev när jag insåg att tack vare mitt bolagsbyte riskerade jag att inte få en enda krona i vetvård, eller en enda krona i liv.. Sen den dagen byter jag aldrig bolag på en häst, hur gärna jag eg vill ha ett annat bolag etc.

Det är t ex därför min L står i Sveland och min E står i Agria. Jag hade inte valt någotdera av bolagen om jag fått välja. Men jag byter inte försäkring på redan införsäkrad.. (Speciellt inte på L, som är försäkrad i Sveland sen han var föl)

Fast jag önskar att man kunde ge valet ändå.

T ex som nu, det är på tok för kostsamt för IF att ha fast självrisk på VeterinärXtra. Det förstår jag, och det är inget som drabbat bara IF, finns ju en anledning till att både Folksam och Agria helt slopat fast självrisk liksom.

Och att höja premierna till rakethöjda nivåer ger de som vill ha 'allt det andra' i veterinärxtran ett taskigt läge.

Så gör som nu, ta bort fasta självrisken.

Men skulle man inte kunna erbjuda ett val till, veterinärextra MED fast självrisk. Premie 10 000 kr/år (eller vad det nu skulle bli). Och låt de som är villiga att betala det få ha det?

Kanske skulle premien bli så absurd dyr att ingen vill ha det, då kan man ju slopa det. Men jag som försäkringstagare skulle gärna vilja veta vad det alternativet skulle kosta mig. Och sen själv bedöma om jag anser det är värt det eller inte.

Kanske skulle jag tycka det var värt att betala 1000 kr per månad för att VETA att jag no matter what HAR RÅD att ge min häst vård. Visst jag betalar då 12 000 kr per år för den tryggheten. Men att lägga ut 1000 kr per månad är mer hanterligt än att hosta upp 12 eller för den delen 30 K på ett bräde.

Eller så skulle jag känna att 'nej för sjutton, aldrig i livet, det blir ju 36 000 kr i sjön på tre år om inget händer (och det är ju det man vill), då är det bättre jag tar ett banklån OM eländet skulle vara framme'. Men då har jag haft valet iaf?

DET skulle jag uppskatta. Låt de som vill ha kostsamma försäkringar ha det om den gruppen är beredd att ta ut vad det kostar i premie att få lönsamhet i de försäkringarna?

Men kanske är det så att premien skulle bli så horribelt hög att en idiot kan räkna ut att INGEN djurägare kommer att vilja betala det?

Alternativet, som jag också skulle välkomna och ju Agria till viss del har, är att plocka sönder försäkringarna. Sen får man välja vad man vill ha och vill betala för, och betala för det.

Dvs en grundförsäkring. Vill du sen ha ersättning för medicin och resor? Okej då tecknar du tilläggsförsäkring 1A för X kr extra i premie per år. Vill du ha fast självrisk? Okej då tecknar du tilläggsförsäkring 1 B osv.

För djurägarna är så extremt låsta av försäkringsbolaget om de inte ska ta en rejäl risk, så jag tycker man så långt som möjligt ska låta dem behålla valmöjligheten. Men se till att ha kostnadstäckning utan att det drabbar även de som inte vill ha/behöver ha allt 'kring-grejs'.

Alltid lär man sig något nytt, tack så hemskt mycket för informationen!:bow:

Får ta och fundera på detta... VetXtra ryker oavsett vad, finns ingen mening att ha en försäkring där självrisken är högre än hästens värde. Men då får han i alla fall stanna i If om jag väljer att fortsätta ha en försäkring på honom!:) För visst innebär det inte denna risk om man bara ändra försäkringen i bolaget?

Fast om man ska ha det tänker ang bolag och att aldrig byta så kan jag ju lika gärna skippa försäkring på min, för hon är importerad från Danmark och försäkrad för första gången som 3åring. Med den logiken kan man ju aldrig försäkra en importerad häst, i princip alla jag känner med importerade hästar (både "billiga" och dyra) har tecknat försäkring på hästen när den anlände till Sverige (de flesta hästar har då varit över 10 år), då har de ju antagligen försäkrat i onödan.

För visst innebär det inte denna risk om man bara ändra försäkringen i bolaget?

Nej. Den enda risk du tar sålänge du är i samma bolag är att om du t ex har hästen försäkrad för 10 000 kr i liv, och enkel vetvård. Sen höjer du liv till 20 000 kr och skaffar utökad veterinärvård. Då om det skulle upptäckas något som fanns innan du höjde, då gäller försäkringen med de 'gamla' summorna. Dvs 10 i liv och enkel vetvård. Men du står inte utan skydd. Vilket du hade gjort om du bytt.

Och det är bara om du utökar skyddet det där kan bli aktuellt, dvs att du går vetextra till vanlig vetvård påverkar ingenting.

Bolagen är inte direkt jättetydliga med den där delen. Av naturliga orsaker. De vill gärna ha nya kunder från de konkurrerande bolagen...

Så, att byta försäkringsbolag kan gå hur bra som helst - eller innebära att du betalat premier för ingenting i slutänden. Om man inte har en häst som varit kärnfrisk och som är genomröntgad och undersökt från topp till tå och är fri från defekter och ev överraskningar så är det tyvärr en risk.

Det är just för den där risken med bolagsbyte det är extra surt när bolagen kraftigt försämrar villkor. Just IFs borttagande av fasta självrisken i VetXtra är ganska milt dock. Det finns bolag som i princip halverat skyddet, tagit bort en massa, och dubblat premien. Och där sitter man. Två år tidigare valde man noga vilket bolag man skulle försäkra sitt föl i, och valde det bästa. Två år senare är alla anledningar som gjorde att man valde det borta, men det är bara att tugga och svälja - eller ta risken att byta. Och om du chansar och byter. Så 2 år senare kan det bolaget göra om villkoren. Då får du tugga och svälja, eller chansa och byta.

OCH.. om hästen INTE varit frisk dessa år, då är du i en ännu sämre sits. Jag tar min L som exempel. Den stackarn har haft fång, gaffelbandsskada och har rtgförändringar i framkotorna. Om jag byter bolag på honom får jag i nya bolaget - ÄVEN om jag vetbesiktigar honom UA - reservationer för hältor alla fyra benen resten av livet, samt för fång. Han fick dammhosta under boxvilan med, så luftvägsproblem lär han få reservation på med. Dvs där kan vi snacka om att 'sitta fast' hos ett försäkringsbolag. Nu står han i Sveland (eftersom uppfödaren försäkrade in honom där), som tack och lov sällan/aldrig försämrar villkor. Däremot har de inget 'extra' alls, och har aldrig haft. Men OM SVeland bestämmer sig för att ta bort fasta självrisken, sätta en självrisk på 5000 kr + 25%.. så där sitter jag fast i båten.. Och kan endera betala det och ha ett 'fullt försäkringsskydd' - eller så kan jag byta och ha 'halva hästen' oförsäkrad..

Fast om man ska ha det tänker ang bolag och att aldrig byta så kan jag ju lika gärna skippa försäkring på min, för hon är importerad från Danmark och försäkrad för första gången som 3åring. Med den logiken kan man ju aldrig försäkra en importerad häst, i princip alla jag känner med importerade hästar (både "billiga" och dyra) har tecknat försäkring på hästen när den anlände till Sverige (de flesta hästar har då varit över 10 år), då har de ju antagligen försäkrat i onödan.

Klart det inte är i onödan, hur tänker du då? Hästen är fortfarande försäkrad, men OM den visar sig ha ngt fel som funnits innan/uppkommit innan hästen försäkrades in så täcks det inte.

Men när hästen får kolik, sårskada, bryter benet etc täcker försäkringen. Blir hästen halt men inte haft hältproblem innan och inte har röntgenfynd som kan dateras till innan försäkringen tecknades så gäller den. Är hästen fritöntgad i kotorna, och sen efter 1 år blir halt och visar sig ha pålagringar täcker försäkringen osv.

Så självklart är det mer värt försäkra in en tidigare oförsäkrad häst än att inte ha försäkring alls. Och i det fallet finns inget val ang att ta risken. Men att byta försäkring på en redan försäkrad häst (oavsett när den införsäkrades) så där tar man en risk man kan undvika genom att inte byta bolag.

Men det är alltid ett sämre skydd att köpa en häst som inte varit försäkrad i svenskt bolag sen föltiden ja. Och då i en A1.a. Om du köper en galoppör t ex, som är svenskfödd och haft en 'racingförsäkring' i bolag A sen födseln. Och du köper den som sexåring, behåller samma bolag men tecknar en A1, och så upptäcks ngt som kan dateras till innan. Då kommer dåvarande villkor gälla, vilket för en racingförsäkring innebär att t ex pålagringar, lösa benbitar och förslitningsskador inte täcks.

Så, vill man ha både hängslen och livrem, så köper man en häst som varit obrutet försäkrat i samma bolag sedan födseln, och behåller den i det bolaget.

Övrigt innebär i olika varianter en risk, som dock måste ställas dels i realitet till alternativen (bättre ha en försäkring där man riskerar inte får ut för vissa saker, men garanterat får ut för det mesta, än att inte ha försäkring alls t ex. Men sämre att byta från en försäkring som sträcker sig tillbaka till föltiden, till ett annat bolag), dels till hur mycket man är villig att riskera kontra vad man ser sig vinna.

Det kan ju gå utmärkt byta bolag med, huvudsaken är att man vet om vilken risk man tar, och sen kan välja. MÅNGA vet tyvärr inte det, och upptäcker det när det är för sent - och tycker att 'om de hade vetat det hade de aldrig bytt'.

Senast ändrad:

Alternativet, som jag också skulle välkomna och ju Agria till viss del har, är att plocka sönder försäkringarna. Sen får man välja vad man vill ha och vill betala för, och betala för det.

Dvs en grundförsäkring. Vill du sen ha ersättning för medicin och resor? Okej då tecknar du tilläggsförsäkring 1A för X kr extra i premie per år. Vill du ha fast självrisk? Okej då tecknar du tilläggsförsäkring 1 B osv.

Jo, men If har ju valt att inte ha det systemet utan man vill ha så får försäkringar som möjligt där så mkt som möjligt ingår. Tex att man inte behöver teckna extra föl o foster, den ingår i livförsäkringen osv. Gillar man att det är uppdelat så väljer man Agria istället.

Jag efterfrågade att ha fast självrisk upp till 50 000 i VetXtra och sedan rörlig på allt över 50' men det funkade inte. Kommer inte ihåg anledningen. Det är ju möjligt att det blir ändringar/justeringar framöver men just nu måste dom få ner kostnaderna på den försäkringen om den ska kunna erbjudas.

Kan för övrigt tala om att hästförsäkringar INTE är någon lönsam affär för bolaget..... :crazy: så man försöker hela tiden hitta vägar för att dom ska få vara kvar och kunna erbjudas till rimliga krav för försäkringstagaren.

Det går inte att göra dom så att alla är nöjda med allt. Dessutom borde folk kolla upp bolagens skadehanteringshistorik också innan dom väljer försäkring, samt exakt vad som INGÅR i de respektive försäkringarna och jämföra så, istället för att bara titta på premierna. Det är väldigt olika mellan bolagen. Men det är en helt annan historia :angel:

Hej !

Om du sänker vet.vården till 50.000:- så betalar du bara självrisken. Det brukar räcka bra om du inte skall buköppna din häst.

Vi har grundläggande olika syn på försäkringar.

Vad jag kan utläsa av ditt inlägg är det viktigt för dig och din hästhållning att du har heltäckande ekonomiskt riskskydd. Det kan du aldrig få. Att köpa och äga häst är alltid en ekonomisk risk. I första hand inköpssumman, men sedan kommer ju summan för vård.

Själv har jag lärt mig att se försäkringen som ett "i bästa fall lite pengar tillbaka"-skydd. Har tagit bort tre hästar på ett par-tre år där inget ersatts, trots A1-försäkring. Och då menar jag varken vård eller livvärde. I ett av fallen fick vi några hundralappar på delar av veterinärvården, men det handlar totalt om tillräckligt mycket pengar för att köpa en riktigt läskigt bra häst.

Läser man villkoren ser man att det finns rätt många kryphål för bolagen. Väger man höga premier mot dåligt skydd så tror jag på sikt att jag kommer att A2:a hästarna, inte A1:a. Hundarna är redan idag oförsäkrade (sedan många hundar och år tillbaka), då det var otroligt dåligt skydd och jättehöga premier. Totalt sett har vi tjänat på det, att ha dem oförsäkrade.

Jag hade lätt kunnat köpa en ny häst om jag satt in alla premier på ett konto i stället. Jag har på 12 år inte tagit ut ett öre på försäkringen.
Men det hade ju kunnat vara helt annorlunda också.:crazy:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 999
Senast: Sockertoppen
·
Hästvård denna försäkringsdjungel... har ena hästen i folksam,och jag kan ej byta bolag eller höja försäkringen på henne,för hon är över 16...
Svar
12
· Visningar
983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka