Sv: Försbolaget har ändrat försäkringen !
Vet att det är mycket man får i vetXtra, men det som kändes viktigast för mig var just ersättningen av medicin och resor, resten var bara ett extra plus i kanten.
Vad finns det för risker med att byta bolag?
Men spelar den kostnaden så stor roll då?
Risken med att byta bolag är att du när det gäller står HELT utan försäkringsskydd..
Bolagen täcker inte sådant som fanns innan eller när försäkringen tecknas, eller komplikationer till sådant som fanns innan eller när försäkringen tecknades. Oavsett om man kunnat upptäcka det/visste om det då.
Så t ex om din kärnfriska pålle som du för säkerhets skull veterinärbesiktigar ua blir halt 6 månader efter du bytt försäkring, och rtg visar något som fanns när försäkringen tecknades - fast då visste ni det inte - då täcker varken liv- eller vetvårdsförsäkringen.
Tyvärr så är det ju inte alltid så lätt att bevisa att något kommit efteråt. Ibland kan man datera, ibland inte.
Det finns här på Buke en användare som på 'värsta tänkbara' sätt råkat ut för det där. Hon bytte försäkringsbolag. Fick uppge ev tidigare skador och det var inga. Hästen försäkras ua i nya bolaget.
Den får senare en hovböld som blir hålväggar osv. Om jag inte minns fel slutade det med att hästen fick tas bort, men inte hundra på jag minns rätt där.
Hursom - försäkringen täckte inte. Anledningen? Hästen hade innan försäkringen tecknades haft en hovböld. Helt komplikationslös, och enligt både veterinär och hovslagare hade den INGENTING att göra med hålväggarna etc. Ägaren hade glömt berätta om hovbölden när de frågade om skador, just för det var 'bara en hovböld som läkte och det var det'.
Bolaget fick dock reda på att den haft hovböld innan, och ansåg att problemet förelegat innan försäkring tecknades, och hade äg berättat om hovbölden vid tecknande hade de satt reservationer på den.
Så trots att hästen var försäkrad ua, så ingen försäkringsersättning i varken liv eller vetvård, pga att hon bytt bolag.
Ägaren överklagade men minns inte hur det gick.
Sen kan man ha tur med. Jag hade tur som en tokig. Det var första och sista gången jag bytte bolag, jag visste inte när jag bytte nackdelarna. Men bytte bolag på en nyinköpt fyraåring. Införsäkrad ua, inga problem. Höjde försäkringen efter några år med vetbesiktning u.a.
När hästen var åtta år gammal blev den halt, och en defekt i hasleden upptäcktes. Det slutade med att han dömdes ut. Defekten hade han haft sen han var ung, men den hade inte gett problem förrän han var 8 år som sagt och därför inte upptäckts. Det var inga problem datera den till innan 2 års ålder. Så hade bolaget velat neka ersättning hade jag varit chanslös. Och de hade ALL RÄTT enligt sina villkor att neka både vetvård och liversättning.
Nu ersatte de, och jag är evigt tacksam för det. Men inse vad kallsvettig jag blev när jag insåg att tack vare mitt bolagsbyte riskerade jag att inte få en enda krona i vetvård, eller en enda krona i liv.. Sen den dagen byter jag aldrig bolag på en häst, hur gärna jag eg vill ha ett annat bolag etc.
Det är t ex därför min L står i Sveland och min E står i Agria. Jag hade inte valt någotdera av bolagen om jag fått välja. Men jag byter inte försäkring på redan införsäkrad.. (Speciellt inte på L, som är försäkrad i Sveland sen han var föl)