Försäkringar

Jate Volim

Trådstartare
Jag ska se över unghästens försäkring till nästa år och funderar lite... Vilka försäkringar har ni? Ni som har agria, hur mkt är era hästar värda resp hur mkt har de i livförsäkring? Vad har ni för veterinärvård? Självrisk? osv osv.

Är ni nöjda med era försäkringar? Varför, varför inte?

Alla tips, idéer och synpunkter är hjärtligt välkomna :)

Sv: Försäkringar

Tja jag har ju inte haft anledning att "testa" min försäkring ännu och hoppas på att det aldrig ska behövas heller...

Så här är min häst försäkrad i alla fall:

Livvärde 30 000
Faktiskt värde - tja kanske 45 -50 000? gav 40 för honom men har kastrerat honom och påbörjat lite mer utbildning av honom nu.

Veterinärvård 60 000 - funderar lite smått på att höja den dock.

Självrisk 2800 + 20%

Mina tre är livförsäkrade i 25 000, 15 000 och 15 000. Inköpta för 15 000, 15 000 respektive 0 kronor - men värda betydligt mycket mer idag. Det äldre stoet är relativt högt utbildad inom akademisk ridkonst, valacken är bara i början av sin karriär inom AR men han är mycket läraktig. Unghästen, som vi fick, har utvecklats mycket under det år vi haft henne och vi tror att hon blir en trevlig ridhäst. Dessutom har hon ett stort avelsvärde.

Agria Plus veterinärvård 120 000 på alla tre.
Självrisk 2800, inget rörligt.
Kostar strax över 7000/år för alla tre.

Jag har haft Agria sedan jag köpte den första hästen och jag är mycket nöjd.

Immer

Senast ändrad:

Tusan vad billig dina försäkringar var. Jag betalar nog kring 3000 för min enda häst. Glömde skriva att jag också har Agria...

Men skönt att höra att du är nöjd med Agria i alla fall!

Har en 4-åring försäkrad i If.

Livvärdet är lågt, 30 000 men det är för jag inte har råd med så himla hög premie..

Veterinärvård 50 000 kr.

Jag betalar 2800/halvår för min försäkring.

Hon borde vara värd mellan 70-100 000 om man jämför med annonser.. Har inte tänkt sälja henne ändå så.

kl*

har funderat mkt på det här med försäkringar... har blivit erbjuden 250 000 för min ena häst, men ska absolut inte sälja. men jag har henne försäkrad i 50 000, och skulle hon typ... bryta benet och avlivas akut så när jag ska leta ny häst så blir det ju inte i närheten likabra.... kan man försäkra på något annat sätt så att man kanske har råd att köpa iaf.... inte så mkt sämre häst?

hoppas ni förstår hur jag menar.

kl*

har funderat mkt på det här med försäkringar... har blivit erbjuden 250 000 för min ena häst, men ska absolut inte sälja. men jag har henne försäkrad i 50 000, och skulle hon typ... bryta benet och avlivas akut så när jag ska leta ny häst så blir det ju inte i närheten likabra.... kan man försäkra på något annat sätt så att man kanske har råd att köpa iaf.... inte så mkt sämre häst?

hoppas ni förstår hur jag menar.

Eh..ja.
Höj försäkringsvärdet för hästen om du vill ha pengar att köpa en likvärdig, annars är det såklart rätt kört, man får vad man betalar för.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 329
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 051
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar