Försäkringar

Bison

Trådstartare
Var har ni era katter försäkrade o vad har ni för premie?
Jag har två Birmor, födda 05 o 06. Tog över dem förra året o de var då försäkrade i Agria med liv o veterinärvård. Vetvårdspremien låg på dryga 900:- per katt, inget konstigt.
Så idag fick jag nya brevet o premien har gått upp till 1700:-, fick en chock! Vi har inte utnyttjat försäkringen senaste året, katterna har aldrig varit skadade eller sjuka. Helt sanslöst!
Hunden är försäkrad hos Folksam så jag ringde dem. En likvärdig försäkring hos dem gick på strax under 700:-, jag bytte på stående fot.....
 
Sv: Försäkringar

Jag har Agria till båda. Jag tjänar massor på nya ändringen, Yoga som blir 12 i sommar är åter uppe på 50.000 vetvård istället för 24 som hon var nere i. Agria har som enda bolag slopat den åldersrelaterade sänkningen av vetvårdsersättningen och eftersom jag har en gammal katt är jag superglad över det!
 
Sv: Försäkringar

Har Agria, betalar kanske 800 om året eller vad det är. 50'000 i veterinärvård hela livet.
 
Sv: Försäkringar

Var har ni era katter försäkrade o vad har ni för premie?
Jag har två Birmor, födda 05 o 06. Tog över dem förra året o de var då försäkrade i Agria med liv o veterinärvård. Vetvårdspremien låg på dryga 900:- per katt, inget konstigt.
Så idag fick jag nya brevet o premien har gått upp till 1700:-, fick en chock! Vi har inte utnyttjat försäkringen senaste året, katterna har aldrig varit skadade eller sjuka. Helt sanslöst!
Hunden är försäkrad hos Folksam så jag ringde dem. En likvärdig försäkring hos dem gick på strax under 700:-, jag bytte på stående fot.....

Dumt attt byta bolag då de mest troligt blir restriktioner i nya bolaget men du borde fråga agria varför de ökat så så hade du fått svar om det var ett misstag eller så. mina katter ligger på 407-561kr/år i veterinärvårdspremie i agria sen + livförsäkring mm allt som allt landar på 1000kr +/- =) men då har jag nog lite mer rabatter då jag har långt över 2 katter...
 
Sv: Försäkringar

Jag tackar, bockar och bugar också för den nya ändringen.
Jag betalar gladerligen mer, bara man får ha veterinärvården kvar!
Liv bryr jag mig inte om när katten kommit upp i ålder. Inte innan heller egentligen. Fruktansvärt att förlora en katt framför allt. Men avlar man så kan ju pengarna komma till nytta till ett nytt avelsdjur om man mister en avelskatt för tidigt.
Men iaf, veterinärvården är den viktigaste och äldre djur behöver den i regel mest!
Dessutom har ju agria lagt till ersättning för flertalet svindyra specialbehandlingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringar

Blir inga restriktioner.
Mina har haft 25 i vetvård så ändringen är inget som påverkar iaf.
Har så dåliga erfarenheter av Agria med hästarna så jag är glad att slippa dem.
 
Sv: Försäkringar

Blir inga restriktioner.
Mina har haft 25 i vetvård så ändringen är inget som påverkar iaf.
Har så dåliga erfarenheter av Agria med hästarna så jag är glad att slippa dem.

25000 i veterinärvård är ingenting om de händer något, jag har 50000kr och är glad för de.
 
Sv: Försäkringar

Blir inga restriktioner.
Mina har haft 25 i vetvård så ändringen är inget som påverkar iaf.
Har så dåliga erfarenheter av Agria med hästarna så jag är glad att slippa dem.

Då är det ju bra att du bytte förstås. Jag har bara bra erfarenhet av Agria, så det verkar vara väldigt olika. Å andra sidan finns det ju folk som haft dålig erfarenhet av alla bolag, så jag tror inget är bättre eller sämre rent generellt. Agria har förbättrat väldigt med att frångå "ålderssänkningen" så jag stannar med glädje enbart pga det. Som nån skrev, 24000 som Yoga var nere i är ingenting. Abbie låg inlagd 4 dygn tror jag och det gick på runt 20.000 kr.
 
Sv: Försäkringar

Vi har en bra buffert för våra djur så jag är inte orolig. Sen får man såklart ta ställning om det är värt det den dagen det händer ngt. Vi tänker inte behandla en massa bara för att ev försäkring skulle täcka. Fokus ligger alltid på kattens hälsa.
 
Sv: Försäkringar

Den här meningen gör mig ordentligt sur faktiskt:
Vi tänker inte behandla en massa bara för att ev försäkring skulle täcka.

Den kan liksom bara tolkas på ett sätt.
 
Sv: Försäkringar

Så hur tolkar du den?
Det jag menar är att om det är en väldigt liten risk att katten blir bra eller att det kommer orsaka mycket lidande så kommer vi inte behandla bara för att försäkringen skulle täcka det.
Om det däremot kan innebära att katten kan bli bra utan onödigt lidande o lång konvalecent tid så skulle vi självklart behandla även om vi måste beskosta en del själva.
Vi tänker precis samma med hunden som har högt veterinärvårds tak. Vi tänker inte amputera ett ben på honom bara för att försäkringen skulle täcka det.
Vi älskar våra djur o gör det som krävs för dem.
 
Sv: Försäkringar

För att vi i båda fallen tagit över försäkringar då alla är omplaceringar. Vi har inte lagt så stor vikt vid detta.
 
Sv: Försäkringar

Jag har min kille i Agria och har bla lagt till för att få för medicin och sen är han avelsförsäkrad.

Det blev en del förändringar nu när Agria ändrde sina försäkringar till att bli rasspecifika vilket innebär att vissa raser för högre premier och andra mindre.
 
Sv: Försäkringar

Så hur tolkar du den?

Som att vi som har ett högre tak behandlar våra katter mer desperat än du skulle göra, varför är meningen annars med i diskussionen om försäkringstaket?

Många förstår inte hur mycket relativt enkla saker kan kosta att behandla. 25000 må låta mycket, men det är 4-5 dagar som inlagd. Sen tänker många inte på att det är per år.
Bra att du har buffert, jag väljer att ha buffert OCH försäkring, då har jag mer pengar att röra mig med. Min Abbies långdragna problem kostade försäkringsbolaget nästan 50.000. På ett år.
 
Sv: Försäkringar

Då missuppfattade du.
Jag har haft djur hela mitt liv så ja, jag vet vad det kostar o hittills har försäkringarna alltid räckt.
Som sagt, vi tänker inte utsätta våra djur för onödigt lidande bara för att vi älskar dem o vill ha kvar dem så länge som möjligt men med de är inte sagt att vi hellre avlivar än behandlar. Då skulle vi kunna strunta helt i försäkring.
 
Sv: Försäkringar

Jag har Folksam till min ena skogis. Betalat knappt 600kr/år.
Vet inte riktigt vad veterinärvården ligger på. Troligtvis 25 000.

Folksam var guld värda då katten blev sjuk förra våren och var tvungen att ligga inne ett dygn. De betalade utan problem alla kostnader.
 
Sv: Försäkringar

*knapplån*

Vi får snart hem en kattunge, raskatt, kommer vara försäkrad i Agria och jag har tyvärr inte så stor koll på dem. Någon som har koll på vad det är i försäkringen och måste jag ändra den efter något år? Antar att det är en kattungeförsäkring, men den kanske är likadan från början?

Bör man ha 50.000 kr i veterinär? Ni verkar tycka det. :) Vad har ni för belopp i självrisk?
 
Sv: Försäkringar

Jag har plockat på allt man kan försäkra för på mina. Det är samma på kattungar som på vuxna, men jag fick rabatt på min lilla första tiden. Jag har lägsta självrisker på mina, men det är ju en individuell fråga. Och ja, jag tycker man ska ha 50. 4 dygn som inlagd går oftast på runt 15-20.000 och då ska man sen klara sig resten av året också.

Vad blir det för ras? Nyfiken :angel:
 
Sv: Försäkringar

Okej!
Jag har inte så stor koll på försäkringar, men om man tar en lägre självrisk så blir det lite högre månadskostnad?

Maine coon blir det. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu menar jag alltså bolaget. Är det någon som har sin häst försäkrad där och har erfarenheter utav det? Just nu har jag hästen försäkrad...
2
Svar
26
· Visningar
4 343
Senast: mackan
·
Western Diskuterade med en kompis ang våra försäkringar på våra hästar, har själv vanlig A1 med plus försäkr hos Folksam, har hitills inte...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: lewellyn
·
Övr. Katt Nu försöker vi skriva så lite företagsnamn som vi bara kan i denna tråd. Vi PM:ar om något finnes av intresse... Nu har jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 571
Senast: aiquen
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 994
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp