Försäkring

Sv: Försäkring

Intressant.

Jag har aldrig haft några problem med Folksam (vi hade en meningsskiljaktighet ang livbeloppet på en utdömning men inga otrevligheter). De har alltid betalat som de ska (vet ers) och utan "knussel".

Sist så fick jag tom ersättning från det datum utdömningen hänvisades till, inte det datum när papper etc faktiskt kom in, vilket gjorde att jag fick mer än vad jag hade fått annars (årsförfallodagen hann komma och gå och det var en äldre häst = sjunker i värde på årsförfallodagen).

Jag har mitt 11-åriga holländska varmblodssto försäkrad i Folksam.
A1-liv 30000, A2-liv 15000, A1 vet 50000 samt A19 Rehab. Detta kostar mig 6900 kronor per år. Detta är väldigt mycket pengar för mig så jag hade helt enkelt inte råd att försäkra hela summan i A1 i nuläget, men hoppas kunna försäkra upp henne om ett tag, jag har bara haft henne i några månader.

Byta är ingen bra idé om du har använt försäkringen.

Stämmer detta att det kan bli problem om man byter bolag? Jag har just köpt en ponny som är försäkrad i Agria.När jag rpatade med Agria sa de just att det kan bli problem om jag byter bolag men när jag pratade med Sveland (som jag vill byta till) sa de att det inte blir problem...

Vem ska man tro? Båda ser ju om sina intressen.
Vi har haft Sveland tidigare och var nöjda. Det skillde mycket i premie.
Vad har ni för erfarenhet?

Jag betalar 9183:- per år för: 1 st paintföl 100.000 vet vård, 30.000 liv (allt A1), rehab extra och plus(dolda fel). Paintsto A1 vet vård 100.000:- A7 liv 10.000:-. Stoet är t-märkt och delersatt. Jag har använt min försäkring för stoet och FOLKSAM har varit helt super!!
Jag har även stoet rehab försäkrat. Är inne i en vet sväng just nu då stoet har en öppen käkfraktur och¨bott¨ på Ultuna 1 vecka...

min fasters pålla var (togs bort för en vecka sedan) försäkrad i Agria o hon betalade 7000 kr per år för henne. vet dock inte vad det var för slags försäkring..

Jag har hört av en veterinär att man inte behöver ha mer än 60 000 kr i veterinärvård pga att det inte finns någon "händelse" som kostar mer.

Jag har ett fullblod, men kanske kan få vara me ändå ;) Jag har vet.plus på agria, 60 000 kr i veterinärvård och livförsäkring på 25 000kr. Betalar idag 341 kr/mån

Det kan jag säga på en gång att det finns det visst - har varit tvungen att säga nej till en buköppning av ekonomiska skäl; den skulle kosta mellan 60-80.000kr!

Plus att t ex vid mångtaliga besök med dyra behandlingar av ledinflammationer o dyl så kommer man snabbare än man tror upp i den totala årssumman.

Hade jag bara haft råd med premierna så hade jag haft högsta möjliga vet vård på mina:(

Nja, det där tycker jag inte stämmer med verkligheten. Det är ju inte bara ett isolerat ingrepp som ska bedömmas, det är ju faktiskt upprepade behandlingar under ett år som kostar.

Återkommande ledinflammationer är ju inget konstigt, tar men då ett kolikanfall på jourtid och kanske någon sårskada som ska sys är man snabbt uppe i 60 000 kr.

5 årigt sto 50000 A1 o 30000 A2 o maximal vetvård
1 åring 40000 A1 o samma vetvård. Båda i agria. Betalar ca 1100/mån. Båda borde egentligen höjas upp men pengarna räcker inte riktigt till...får bli när jag slutat läsa...
Är mkt nöjd med Agria.

ÅH! en fråga för mig!!
Jag har 14st hästar fullförsäkrade med allt som man kan tänka sig(ambulans,medikament mm) betalar 6000kr i månaden och tänkte väl inte så mkt på det tills jag sålde en triangelmärk märr här om dagen som även hon hade ambulans och allt i sin försäkring. såg då att jag endast betalade 100kr i månaden för henne och undrade då vad f*n det va jag betalade 6000kr för. Ringde upp bolaget och dom hittade sitt ena slarv i alla fall, dom hade glömt att annulera, så dom va skyldig mig en bra bit över 10.000kr! :eek: så här kan vi prata dyra försäkringar :angel: fast jag är annars jättenöjd med mitt bolag

När mitt fullblod avlivades på klinik förra sommaren gick hennes nota loss på 70' i behandlingar och avlivning + destruktion. Jag var jäkligt rädd att min försäkring inte skulle räcka till för att få henne frisk, men tyvärr så räckte ju pengarna men inte hästen. :(

Jag har hört av en veterinär att man inte behöver ha mer än 60 000 kr i veterinärvård pga att det inte finns någon "händelse" som kostar mer.

För två år sedan så hade en utav avelsmärrarna i stallet en tvilling som var fast vuxen i blygdbenet som de fick såga bort, den operationen gjordes på Strömsholm och kostade 97000:-!!!!!!!!!!
Så dubbelvet vård rekommenderas!! En bukoperation kostar från ca 50.000:- sa de då...

Hej Alla!
Jätte tråkigt att läsa att alla haft det jobbigt med sina hästar och jag lider verkligen med alla. Jag är verkligen inget proffs och har ingen egen erfarenhet men nedan är citerat från min källa där det i vilket fall lät som om detta skulle räcka. Men jag har tagit kontakt med mitt försäkringsbolag för att försöka få lite mer information. Om ni vill kan jag återkomma? Annars vill jag bara tacka för alla svar jag fått på mitt inlägg och är jätte tacksam att folk vill dela med sig av sina goda/dåliga erfarenheter super

Citat "Om man höjer taket på veterinärvården till 60 000:- (vilket går åt vid ev. buköppning"

:confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 335
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Utrustning Hej, Funderar lite på hur ni andra har det med försäkring som täcker ridhjälm? Tänker främst när man inte uppsöker vård men ändå känner...
Svar
14
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama