Försäkring??

I

isabellus

Vilken försäkring ska jag ha?

Ska köpa min första häst. Ett arabsto, mellan 5 och 10 år. Jag ska ha henne på lösdrift och rida i skog, lite dressyr och mkt annat kul. Kanske starta lite distans.

Vad är vettigt att satsa på? Som inte kostar en förmögenhet?

Hjälp mig!

Sv: Försäkring??

Bästa är att ta över hästens nuvarande försäkring, och sedan ev. försäkra upp den om man vill ha högre.
Tecknar du en helt ny försäkring så gäller denna försäkring endast från den dag du tecknat den. tar du över hästens gamla försäkring gäller den ända tills den försäkringen tecknades, dvs längre bak i tiden. Kan vara bra om "gamla" skador dyker upp, samt att hästen aldrig står oförsäkrad under tiden som försäkringen byts.

Det jag kollade mkt på när det skulle försäkras upp var att försäkringen skulle gälla för hältutredning och behandling av hältor.

Har för mig att besiktningsintyget end. gäller 1månad, så man ska vara ganska snabb också :)

tack för snabbt svar..

smart att ta över den gamla försäkringen..

var ingår i en besiktning? vad är det jag ev. behöver tillägga? gör ägaren det före annonsen läggs ut? eller görs det när affären börjar närma sig?

I en besiktning ingår allmän koll av hästen, puls osv samt böjprov.
Longeringsprov tror jag ej är ett måste, jag tycker dock det är en viktig del av besiktningen.

Vissa ägare gör en besiktning innan hästen läggs ut, andra inte.
I vilket fall som helst ska du alltid besiktiga hästen själv,alltså se till att den är besiktigad, helst med en veterinär du har valt ut.
Som köpare har du undersökningsplikt, det finns tyvärr många lurrendrejjare till hästförsäljare, eller folk som "inte säger hela sanningen"... Så ställ mycket frågor, så slipper du förhoppningsvis obehagliga överasskningar sen.
Lycka till med hästköpet! :)

I en besiktning ingår allmän koll av hästen, puls osv samt böjprov.
Longeringsprov tror jag ej är ett måste, jag tycker dock det är en viktig del av besiktningen.

Vissa ägare gör en besiktning innan hästen läggs ut, andra inte.
I vilket fall som helst ska du alltid besiktiga hästen själv,alltså se till att den är besiktigad, helst med en veterinär du har valt ut.
Som köpare har du undersökningsplikt, det finns tyvärr många lurrendrejjare till hästförsäljare, eller folk som "inte säger hela sanningen"... Så ställ mycket frågor, så slipper du förhoppningsvis obehagliga överasskningar sen.
Lycka till med hästköpet! :)

Hur är det med röntgen? det är väl ganska smart att göra innan? vem står för det? köpare el. säljare?

Ja, fast röntgen ingår inte i en "vanlig" besiktning, utan då får man säga att man vill röngta. Om man röngtar eller inte beror ofta på vilken prisklass hästen ligger i, och vad den ska användas till. Men det är upp till var och en hur man vill göra :)
Det är återigen Du som får betala hela besiktningen, även röngten om du vill göra denna. Ibland kan hästarna ha röngtats innan, och är plåtarna relativt nya så kan man säkert få kolla på dem (krävs dock lite arbete för att få se hästens gamla sjukjournaler...).Men annars äre du som får stå för hela kalaset.

(...)
Det är återigen Du som får betala hela besiktningen, även röngten om du vill göra denna. Ibland kan hästarna ha röngtats innan, och är plåtarna relativt nya så kan man säkert få kolla på dem (krävs dock lite arbete för att få se hästens gamla sjukjournaler...).Men annars äre du som får stå för hela kalaset.

det är det väl inte alls?
är köparen närvarande vid besiktningen förs det in i protokollet och undersökningsplikten är fullföljd på samma sätt som om köparen betalt besiktningen.

som säljare skulle jag aldrig ha mage att kräva att köparen betalar för beiktning om inte köparen speciellt insisterar på det, vad händer om hästen inte går igenom? nej, det vill jag som säljare betala. och jag ser gärna att köparen bestämmer veterinär (om det inte ligger för långt bort...)
samma om jag köper en häst, aldrig att jag betalar besiktning. men däremot är jag närvarande så jag har chans att ställa de frågor jag vill etc.

till TS:
antar att din tilltänkta häst inte kostar över 100 000, och vill man försäkra i en lägre summa än så kräver försbolagen inte rtg, så det gör du lite som du vill.
om det till exempel kommer upp ngt på besiktningen som vet rekommenderar dig att röntga kan det väl vara bra, menen vanlig hobbyhäst utsätts inte heller för så stora belastningar.
araber däremot har ofta lätt att utveckla spatt, så haserna kan du ju kanske röntga?
kom ihåg att hästen skall vara ua på besiktningen för att du ska höja försäkringen utan reservationer. och köp aldrig en häst som inte är ua!
fråga veterinären allt du bara kan komma på!

lycka till med hästletandet!:)

Oj, alltid när jag har hört så är det köparen som fått betala besiktningen :O

ua betyder utan anmärkning.

Mitt tips till att hålla premien på försäkringen nere är att ha den ordentligt veterinärvårdsförsäkrad men att ha ett lågt livvärde. Det beror förstås mycket på vad man betalt för hästen, men jag betalar hellre för att kunna få ordentligt med hjälp om olyckan är framme än att vara tvungen att ta bort och i så fall köpa ny häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 414
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar