Försäkring??

E

Eufemia

Har ni er hund försäkrad?? För grand danois är försäkringenjättehög och jag överväger att jag istället ska ha ett hundkonto och sätta in pengar där men kan inte riktigt bestämma mig. 3 års försäkring kostar lika mycket som en ny hund!

Sv: Försäkring??

Det beror på hur man resonerar. Jag har mina hundar försäkrade till nos och svanstipp. Tre års försäkring kostar också för min del lika mycket som en ny hund. Men jag vill inte ha en ny hund jag vill ha min hund. Redan nu när min hund bara är två år gamal så har hans vet.räkning blivit över 15.000 (dyra provtagningar och dyrt läkemedel). Jag är mycket glad att jag har en försäkring.

Med tanke på att premien är så pass hög så finns det nog anledning att ha en försäkring då risken är stor att du får uppsöka en veterinär.

Mvh

Tora

Våra hundar är ELIT försäkrade, vet inte riktigt om det är så försäkringen heter, men de är iaf framtagen för tävlingshundar, kosta vad de kosta vill nästan :angel:

Hur gamal är din hund?
Är det en valp måste du ha en försäkring, för att uppfödarens dolda fel försäkring ska gälla....

Självklart är hunden försäkrad, skulle aldrig våga ha något oförsäkrat, mig själv, hemmet, hunden, bilen, hästen.

Våran whipp är försäkrad i folksam, 40.000 veterinärvård och 8.000 liv tror jag om jag inte minns fel.

Men om det händer något så drar kostnaden iväg enormt om man har stor hund. En stor hund kostar mer att vårda än en liten om de tex blir inlagda. Våran uppfödare rekomenderade en högre vet. del just pga att det kan dra iväg om de ligger inne.

Jag ångrar att jag inte har försäkrat mina katter, en har blåsljud på hjärtat och en har cancer i lymfkörtlarna, den tredje är än så länge helt frisk. Det kostar mycket att vårda dem utan försäkring.

Min hund är försäkrad. Hade jag inte haft honom försäkrad så hade han kostat mig sammanlagt 25.ooo förra året och det är mindre av vad hans försäkringspremie kommer att kosta hela hans liv, så ja, jag tror att det lönar sig att ha hunden försäkrad. :)

Jag har en liten labbe och hans premie ligger på 2000pix om året.

Oj, jag skulle aldrig våga ha oförsäkrat :crazy:

Eget konto vet jag att det är fler som funderar på men då måste man nästan ha en någorlunda stor "grundplåt" insatt på det kontot.

För tänk om det händer något innan man hunnit spara ihop tillräckligt? Och sen om det händer något igen bara ett tag efter det första? Hu nä! :eek:

Japp, jag skulle aldrig våga ha en hund oförsäkrad - tvärtom har jag den hellre försäkrad OCH har en buffert sparad om det skulle hända nåt så vet.kostnaderna drar iväg över försäkringsbeloppet. Jag vill kunna ge min hund bästa möjliga veterinärvård.
Visst kan föräkringar "svida i plånboken" men den dagen hunden gör sig illa så är man ändå ruskigt glad att man har den...

Senast ändrad:

Jag har min försäkrad i Folksam, 40 000 vet, o 9000 liv. Man vet aldrig när det händer då tkr jag det är bättre o ha en försäkring.

Ja! Mina hundar e det! Skulle aldrig våga annat! Min häst vart sjuk i somras.. Och jag hade aldrig kunna betala den veterinär räkningen om han inte hade varit försäkrad:crazy:

Jag tycker de är värt att ha sin vovve försäkrad, för när de händer nått då har veterinärena vett på att ta betalt, när min vovve låg inne fick ja ett kostnadsförslag på 15 000 när ja ringde dagen innan han skulle hämtas va dom uppe i 18 000 men sa att ja kunde räkna me 20 000, när ja kom dagen efter blev notan 25 000 å så mycke pengar e svårt att spara ihop, så ett par tusen om året svider inte lika mycke som 25 000 den läxan fick ja lära mig den hårda vägen :cry:

j, det var mycket FÖR att ha försäkrat. Naturligtvis är det bra att ha försäkrat men jag vet många, framförallt med många djur, som har oförsäkrat just pga av att det blir hör dyrt. Jag har 5 hästar, två raskatter och en hund snart. Valpen är 6 veckor så den är inte hemma ännu. Hästarna kostar ca 2500:- styck per år, katterna 1200:- st/år och hunden nästan 4000:-/år..... Summa 18 700:-
Jag törs inte nämna något om hur mycket jag fått tillbaka på försäkringar för jag är lite skrockfull men ni förstår säkert.... Jag vet att det är självvalt at ha många djur så det är inte det som är frågan. Och vi har råd att betala försäkringarna jag bara ifrågasätter de stora kostnaderna som ändå blir varje år... på 5 år blir det....
93 500

jag förstår hur du tänker, vi har pratat om samma sak här hemma med två katter, en hund och två hästar försäkrade.
men det är just det som är problemet..vi har inte den där grundplåten att sätta in på kontot ifall det händer något.
vi resonerade som så att ska vi ta bort någon försäkring bör vi sätta in ett "startkapital" på kontot först ifall det händer något¨, sen tänkte vi sätta in själva pengarna vi lägger på försäkringen varje år på det kontot så man har till djur sjukvård så att säga. händer det då inget under djurens liv så har man ju goa pengar där sen;)
men vi kommer aldrig dit då vi inte har 30 000 att sätta in som start kapital.

våran grandis valp fick en ganska omfattande sjukdom när han var 4 mån och blev frisk när han blev ett år så vi hade glädje av våran försäkring trots att vi fick ta ett banklån till som komplement då det sprang i väg nåt väldigt med pengar!
så, tänker jag!

och just vad det gäller grandis valpar hade nog jag väntat med att ha han oförsäkrad tills den kritiska tillväxt perioden är över!!!

*KL*

Båda mina nuvarande är försäkrade. Hanen har liv, inte tiken. Hanen är den första jag haft liv på, annars har jag bara haft vetvård. Har haft ras/er som legat i snorhög rasgrupp, dvs dyyra försäkringar, och prioriterat vetvård.

När de blivit 'gamla' så att jag vet med mig att jag inte skulle vilja låta dem genomgå större/svårare ingrepp så har jag faktiskt tagit bort försäkringen helt. Hitills har det lönat sig, även med den som fick leversvikt efter jag tagit bort försäkringen.

Ingen av mina hundar har det i 'långa loppet' lönat sig att ha försäkrade. Totalt under en livstid har vetvården kostat långt mindre än totala premierna. MEN, den dag olyckan sker och vi talar operationer och vård för 20 - 30 000 kr, eller krävs lång konv och behandling & rehab för ngt, då vill jag ha försäkringen där! Hitills har det inte varit något sådant *ta i trä*, dyraste har varit en akutkastraktion, en livmoderborttagning, samt en sårskada på jourtid. Men man vet aldrig när olyckan är framme.

Jag har funderat på hundkonto, men jag törs inte. För kan ge mig f*n på att dagen efter jag säger upp försäkringen, då kommer ett benbrott eller något, och så står jag där med en räkning på 20 000 kr och 3.50 på 'hundkontot' :crazy:

Men skulle man få några lugna år så skulle det hitills iaf def ha lönat sig med hundkonto isf försäkring. ÄVEN på greyistiken som har fena på att få blessyrer och grejer. Farten dödar som bekant.

Det går väl an om du redan nu har 30.000-40.000 :- att lägga som bas ifall att något händer nu innan du sparat ihop tillräckligt.

Men det är ett ganska osäkert sätt att "försäkra" sin hund på.

Jag har Zaga försäkrad i Folksam, 11.000:- liv och 40.000 vet. Hade GD:n försäkrad i samma men liv: 12.000:-

Både är dyra att försäkra, Grandisen för att det är mycket problem med rasen och Zaga för att hon är kamphund ( suck )

Summa Summarum, jag tycker att man SKA ha hunden försäkrad om man inte har väldigt mycket pengar så det täcker en ev operation om det bli nödvändigt.

Som ett levande exemplar på hur mkt veterinärvård kan springa iväg vill jag bara flika in att när min ena hund blev sjuk i höstas och var tvungen att opereras akut och blev inlagd 1 vecka så gick det på över 40 000.

Ett par veckor senare blev det komplikationer så gick det på nästan 20 000 igen.

Och jag själv tyckte det var smidigare att betala runt 15 000 plus 3000 självrisk än över 60 000.

Men alla är vi olika.

Min förra hund var inte försäkrad någonsin tror jag, vi fick henne när hon var 2 och hon behövde aldrig åka till veterinären utom för vaccination då.

Min nuvarande hund är försäkrad i Agria (veterinärvård 30 eller 40 000 tror jag), kostar 1500 per år vilket ju helt klart verkar vara billigt i sammanhanget.

Jag skulle inte våga låta min hund vara oförsäkrad, även om det är en överlag frisk "ras" (Alaksan Husky). Vad som helst kan hända och det är väl inte så kul att skudsätta sig för att kunna rädda sin hund (även om jag defenitivt skulle göra det).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 181
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 143
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 504
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31