Försäkring??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Eufemia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 342
Sv: Försäkring??

KL
Jag håller med en föregående talare, jag vill inte ha en ny hund, jag vill ha MIN hund.

Och en buffert kan inte sparas ihop så snabbt (av en normalt arbetande människa).

Ett exempel är min yngsta hund som innan han hade fyllt 1 år kostat strax över 50,000 kr i veterinärvårdskostnader. Hade han inte varit försäkrad hade jag aldrig haft råd att rädda honom.

Visst premierna kostar, jag betalar ca 2500 kr per hund & år.
Men när året är slut och jag inte har behövt utnyttjat min försäkring tänker jag "vilken tur att dom inte skadat sig", inte "jag skulle aldrig försäkrat dom, bortkastade pengar".

Jag har båda mina försäkrade. Och har alltid haft mina hundar försäkrade. Det är dumt att chansa. Gör man det kan man en dag sitta där med en räkning på 40 000. Då tycker jag det känns mycket bättre att betala lite mindre summor löpande. Det känns inte lika mycket i plånboken.
Min hund blev opererad förra året. Hade vi inte haft försäkring hade det gått på ett par tusen mer än det gjorde.
Visst kommer jag betala mer än hundarna kostar i försäkring under deras livstid. Men mina hundar är värda så mycket mer än det. De är ju mina små vänner.:love:

Det där är ett återkommande resonemang. Hur man ser på försäkringsavgiften, beror på hur man resonerar.

Om X betalar 2000 kr/året i låt säga 10 år, resulterar detta i 20000 kr som "slängts i sjön då de aldrig nyttjades".

Om däremot X:s hund olyckligt blir skadad och måste opereras för 20000 kr och saknar försäkring, blir det en årsavgift på 10 år som skall betalas i en klumpsumma. Om denna hund senare skadar sig igen, hade en försäkring garanterat varit att föreslå.

Men, ja om inget händer så har man sparat 20000.

Att ha en försäkring är upp till var och en, men samtidigt hör man då och då tråkiga historier om djur som behöver opereras, men som saknat försäkring, vilket har resulterat i att endast de nödvändigaste åtgärder har genomförts, eller i vissa fall, resulterat i avlidning.

Själv är min Kenzo försäkrad för 40000 kr, det blir ett par hundra i månaden, men jag känner att det är värt det, för då kan jag sova lungt, för om något skulle hända, så behöver jag bara få fram 2500 kr som är självrisken.

Jag har tre djur, två hundar och en häst.
Alla med en så helteckande vet. vårds försäkring som möjligt, endast hästen liv försäkrad.
För att få ner premie kostnaderna, det blir ju en slant med tre st, så har jag valt självrisk på 4000:- det är mycket, men jag kan klara det.
Däremot inte en kostnad på låt oss säga 20 tusen.
Har alltid ett kuvärt med 4.000:- hemma, om jag skulle behöva åka akut, så vet jag att jag har självrisken och resten tar försäkrings bolaget hand om.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 102
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 304
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 192
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka