Försäkring

Calvaro

Trådstartare
Har en fråga om försäkring. En häst är vetvårdsförsäkrad i 60000. Om jag köper den hästen och vill försäkra upp den tex. höja vetvårdsförs. och ha en livförsäkring på den måste den veterinärbesiktigas då? Spelar det någon roll hur länge jag har hästen? Tex om jag bara övertar vetvårdsförs. och bestämmer mig för att försäkra upp den ett par år senare?

Sv: Försäkring

jag tror att det där beror på vila summor det handlar om. Är hästen redan försäkrad i 60 000 så är det inte säkert att du kan höja den utan besiktning, men om det bara är veterinärvård, så kan det nog också spela roll... men du borde kunna sätta till en livförsäkring på ett lägre belopp utan besiktning. Kan säkert skilja mellan olika försäkringsbolag också, kolla med ditt bolag!! :)

min hästsom vi köpte var veterinärvådsförsäkrad för 60.000 och vi tog över försäkringen, vi besiktigade han och skickade in det till Agria.
Vet inte om man måste göra det, beror kanske på vilket försäkringsbolag man har ...

Skall du försäkra upp hästen senare så krävs oftast veterinärbes. Även om du tar över gammal försäkr.
Varför vet jag inte, men det är väl en säkerhet för dem.
Sen skiljer de väl i summorna hur höga de behöver vara menar jag, för olika bolag!
Lycka till =)

Om du köper hästen för 60 000:- eller mer så gör du väl en besiktning?

Har du inte besiktigat utan bara tar över befintlig försäkring så kan kanske ett ombud göra en besiktning för en mindre höjning av värdet.
Vilken försäkringsform står hästen i?
Är det en A1 så är det ju inga problem men är det kanske bara en dödsfallsförsäkring eller en kombiförsäkring så krävs det mer för att kunna A1 försäkra hästen i ett högre värde. Dessutom är det så att om du inte har gett mer än vad hästen är försäkrad i nu så får du inte ha ett högre livvärde just nu. Däremot veterinärvården kan man utöka om man vill det.
Om det är en yngre häst som kommer att meriteras kan man sedan höja livvärdet efter hand.

A

Jag tror att du när som helst kan ändra vetvården (med x månaders karens) till ett högre belopp. Vetvården brukar vara fasta belopp, tex 60 000 eller 100 000. Det skiljer säkert från bolag men jag tror inte man själv väljer belopp, mer att man väljer "paket". Livförsäkringen däremot kräver ofta en besiktning för att höja med mer än 5000 per år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka