Försäkring

Angelina

Trådstartare
Min ena hund blev svårt sjuk i veckan och jag ville verkligen göra allt för att få henne frisk. Kollade såklart på försäkringen och ser till min fasa att den täckte ju inte mycket (jag vet att man ska ha koll på sånt...). Nu behövde jag inte fatta något beslut om avlivning pga ekonomi då vi inte hann pröva så mycket innan vi insåg att det inte skulle gå:-(.

Iaf så har jag två hundar kvar och de har samma sorts försäkring som hunden som dog. Jag vill undvika att hamna i samma situation igen och undrar då om det är värt att teckna en "värre" hundförsäkring (högre ersatt belopp, ingår rehab osv). Är en sån försäkring bra eller kommer jag ändå att riskera hamna i ett läge där kanske pengar ska styra utgången? Det var verkligen jobbigt att inse!

Vad har ni för försäkring till era hundar? Hur tänker ni kring sjukdom och ekonomi?

Sv: Försäkring

Jag hade på min förra hund tillägg för typ allt, dvs mediciner, rehab och även avlivning. Det tjänade jag helt klart in. Det blev kanske 80kr mer i månaden? För mig småsummor men en stor trygghet.

På mina två nuvarande har jag faktiskt olika försäkringar. På den äldre tiken har jag basförsäkring men på valpen (som jag har på "halvfoder") har jag rubbet.

Jag är student och kommer att vara student samt mammaledig i några år till, min ekonomi är alltså inte sådan att jag kan punga ut med 10 000 eller mer bara på ett bräde så där, så för mig är valet självklart. Hade jag haft den möjligheten dock så hade jag kanske nöjt mig med en basförsäkring på valpen också.

Så ja - en sån försäkring ÄR bra att ha, om man inte har en stor buffert. Den lilla summan det kostar blir även om man lägger undan den inte särskilt stor. Vissa mediciner är dyra, rehab är dyrt (speciellt simning) och avlivning blir också ett gäng tusenlappar för en normalstor hund.

Man får väl inte nämna vilket försäkringsbolag man har, men jag har i alla fall en försäkring med livbelopp för 5000 vilket jag köpte hunden för. Veterinärvården uppgår till 50000kr, och självrisken är då 1100 kr plus 15 % i rörlig. Detta var de lägsta alternativen. Utöver detta ingår också rehab för 6000, medicin 800kr/sj.riskperiod samt tänder 6000kr. Betalar ca 3200kr per år och det är det helt klart värt.

Jag har fixat en bättre försäkring på båda hundarna idag. 50000, rehab, mediciner, avlivning osv. Inte så mycket dyrare. Det känns skönt!!

Jag kan tillägga att jag tecknade försäkring på en äldre hund som vi inte vet ålder, samt på en 4årig tax nyligen i juli. Två månader efter bröts äldre hunds autoimmun sjukdom. Min försäkring har redan betalat över 30 000 av 50 000 plus 6 000 för rehabilitering som hon behöver. Vad man bli glad att jag tecknade försäkring + rehabilitering just då, annars var de oförsäkrade innan. Jag vet inte hur annars hade vi klarat det, troligen skulle vi bli tvungna att avliva henne nästa direkt... ingen av oss har fat anställning och har tjänat tillräckligt för att ta ett lån...

Vilken tur du hade!!!

Känns skönt att mina två nu är så försäkrade de kan vara. Men det finns säkert lägen där den försäkringen inte heller räcker till. Hoppas jag aldrig hamnar där!! Får väl fundera på att bli mångmiljonär oxå:).

Vilken tur du hade!!!

Känns skönt att mina två nu är så försäkrade de kan vara. Men det finns säkert lägen där den försäkringen inte heller räcker till. Hoppas jag aldrig hamnar där!! Får väl fundera på att bli mångmiljonär oxå:).
Ja precis :devil:

Det nog att läsa ordentligt på vad de täcker och inte täcker. Folk gnäller att de inte fick ersättning och hur dåligt försäkring är... men de gör de för att de läste aldrig innan att för det kan de inte få ersättning.

första åren hade jag en extra-allt försäkring på 60000vet+liv. när den premien chockhöjdes med 200% (utan anledning, dvs försäkring aldrig utnyttjad=frisk hund) så valde jag istället att byta försäkringsbolag, lägre försäkringsbelopp då nya inte kunde erbjuda samma tak. öppnade jag ett hundkonto i banken, där jag sätter undan en summa varje månad för att kunna ta till om inte försäkringen täcker allt.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 021
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·
Hundhälsa Känner mig väldigt uppgiven just nu. Problemet är att min hund har helt tappat förtroendet för främmande människor i hanteringen...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 735
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka