Elisha
Trådstartare
Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per månad som jag nyligen betalat helår för. Men till den biten vem som betalar om det händer nåt. Hur brukar man göra? Hästen är 20+, har artros i bakknän som hon dock är helt ohalt av, 0 på böjprov. Hon har Dock reservationer såklart så i kontrakten kommer jag skriva att jag står för ev saker som uppkommer till följd av det. Men övrigt som sårskador, kolik etc, det bör väl fodervärden betala för? Allt eller delvis? Jag betalar som sagt premien, kan då fodervärden få räkningen till sig eller kommer det automatiskt till mig?
En som ville låna hästen sa att "man brukade" göra så att fodervärd betalar självrisk och ägare resten, vilket jag inte riktigt är med på, förutom just bakknäna då som jag står helt o hållet för.
Jag ska prata detaljer idag med den blivande Fv och vill gärna ha lite kött på benen.
Eftersom hästen är äldre och redan har artros så kommer jag skriva in att inga större saker kommer behandlas utan då tar hästen borts. Tänker på allvarligare hältor, fång, allvarligare kolik, senskador etc, hur formulerar man sånt? Sånt brukar inte stå med i färdiga kontrakt väl?
Tack för idéer!
En som ville låna hästen sa att "man brukade" göra så att fodervärd betalar självrisk och ägare resten, vilket jag inte riktigt är med på, förutom just bakknäna då som jag står helt o hållet för.
Jag ska prata detaljer idag med den blivande Fv och vill gärna ha lite kött på benen.
Eftersom hästen är äldre och redan har artros så kommer jag skriva in att inga större saker kommer behandlas utan då tar hästen borts. Tänker på allvarligare hältor, fång, allvarligare kolik, senskador etc, hur formulerar man sånt? Sånt brukar inte stå med i färdiga kontrakt väl?
Tack för idéer!