Försäkring som täcker hälta?

_Runaway_

Trådstartare
Nuvarande försäkringen täcker inga kostnar som tillkommit pga hälta hos hästen, motiverat med att travare slits så mycket så de ersätter aldrig hältor eller veterinärvård av detta.
Men min fråga är, finns det försäkringar för travare som täcker detta? Menar alltså aktiv häst som tränas för tävling, inte "pensionerad ridtravare" för att undvika missförstånd.
Inga namn på försäkringsbolagen behöver ju nämnas, min fråga är mer om det finns?

(Tacksam om denna får ligga kvar på trav)

Sv: Försäkring som täcker hälta?

Har aldrig haft några reservationer när jag försäkrat mina hästar. Har även haft gamla travare som gått på banan.

Enklast är om du åker till klinik och får ett friskintyg. Då kan de inte ge dig några reservationer (Vad jag vet).
Har du inte ett friskintyg kan de neka dig en försäkring som täcker hältor.

När jag gjorde mitt projektarbete i skolan om hästförsäkringar för travhästar så fanns det ingen sådan försäkring. Det var några år sedan nu, men jag skulle inte tro att det finns nu heller...

Men i mitt försäkringsbolag är det just travhästar i allmänhet som nekas ersättning för hältor, spelar ingen roll om de är friska eller ej innan.

Johlin: Du menar att det inte finns någon som ersätter hältor?

Det handlar inte om reservationer, det handlar om att det inte finns en försäkring på marknaden (mig veterligen) som täcker förslitningsskador hos tävlande travare. Du kan inte försäkra en tävlande travare med vanlig A1 el A2. De försäkringar som finns täcker endast trauma, kolik o dyl (vissa täcker inte ens kolik). Allt som kan klassas som förslitning ersätts ej.

Ts: sist jag kollade för 1 1/2 år sen fanns det inte.

Om jag då tolkar trauma rätt, så bör jag få ersättning om hästen bryter benet i hagen?
Jag undrar vad jag egentligen kan få ersättning för över huvud taget, det är en LÅNG lista på sånt jag inte får för. Det kanske är likadan på ridhästsidan fast jag bara inte har satt mig in i det och upptäckt det tidigare? Men dom borde ju också få förslitningar här och där.

Det är inte samma på ridsidan, där ersätts kotledsinflammationer och sånt, men de har å andra sidan högre premier. Det är ju olika för olika bolag och försäkringsformer vad som täcks men benbrott, sårskador, ja alla former av yttre våldsskador. Osäker på om det täcker sånt i samband med tävling dock(dvs om hästen t ex bryter benet under ett lopp). Kolik täcks iaf av vissa bolag. Ring ditt bolag och fråga om du är osäker.

Okej :) Får sätta mig ner och läsa igenom den där tjocka bunten med papper, och kanske ringa och prata med något ombud någon dag. tack för svaren!

Det finns ingen försäkring för en aktiv travare där hälta/inflammationer i led ersätts. Tyvärr.

Dock gäller ju försäkringen för andra typer av åkommor, tex fång, frakturer, fissurer osv vilka ju också orsakar hältor. MEN hältor som enbart kommer av ledinflammationer ersätts inte.
På ridsidan finns försäkringar där du får ersättning för detta dock.

precis, man får ingen ersättning för sådant som kan relateras till träningen.

Nej jag hade en häst som det egentligen inte var relaterat till träning utan ett trauma hon avlivades av djurskyddskäl, men dte gick inte A***a med på eftersom det var oklart vad som orsakat skadan, hon var utleasad och kom hem på tre ben. Den smärta den hästen upplevt.... hon hade varit så i sex veckor men leasingtagaren sa att hon linkade...
Jag kunde ha stämt henne men orkade inte i det läget.

jag går och väntar på svar från mitt försäkringsbolag. tog bort min märr i höstas pga av att hon fick en rörelsestörning i ett bakben efter att hon haft en muskel av (peroneus tertius). ska bli duktigt intressant å se vad dom säger... hon rök ihop med en ponny i hagen (juni-07) å sparkade bakut x 100, tills muskeln slets. borde vara solklart, men så e d tyvärr sällan

Är det en travare kan det vara jätte svårt:(
Inget av de stora försäkrnings bolagen tar någon hänsyn till travare.
Unghästar eller pensionerade spelar ingen roll.

När jag försäkrade in mina travston som jag har för avel, nämnde mitt ombud att det fanns en ny typ av tilläggsförsäkring till aktiva travare. Men efter som alla mina går i avel kommer jag inte ihåg vad den innebar. Jag har Folksam så det kan ju vara läge att höra med dem.

Det finns en försäkring som heter Agria Racing för travare. Den täcker dock inte allt. Det finns en hel del reservationer. Men ring Agria och kolla. Det är en DYR försäkring

men jag har agrias försäkring för travare och den täcker inte hältor. Men tråden har ju gett mig svaren att det inte finns sådana försäkringar.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
10 570
Hästvård Jag har nyligen lärt mig den hårda vägen att en A1-försäkring inte nödvändigtvis täcker ens hältutredningen ifall diagnosen inte täcks...
2
Svar
29
· Visningar
4 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka