Försäkring eller ej?

A

Ameli

Har köpt ett hbl för 20000kr han är 16 år och tävlad lite tidigare. En frisk o sund häst aldrig tidigare varit sjuk el halt enligt förra ägarna.
Han vetbesiktades innan köpet och allt var bra, men han böjprovades aldrig. Jag vet inte om jag tycker att man ska böjprova en 16år gammal häst? När jag nu skulle försäkra honom så fick han självklart en reservation för hältor. En A1 försäkring kostar mig drygt 4500/år. Men är det bättre att strunta i försäkringen och vara hård och lägga undan pengar själv varje månad till vetvård? Det är ju trots allt hältor som är den vanligaste orsaken? Känns lite som att lägga pengar på inget alls om det sen ändå inte täcker hältor och självrisken på drygt 2300...
Eller ska jag ta ut en vet och böjprova honom? Men om han då visar ngt får jag väl ändå en reservation på försäkringen? Han är ju trots allt 16 och ett böjprov är ju väldigt tufft för en såpass gammal häst.

Sv: Försäkring eller ej?

Har du tagit ställning till hur du vill göra om det uppstår en allvarligare situation? Fastnar i hagen, en vecka på djursjukhus med sårvård? Svår kolik med god prognos?

Kort sagt; om hästen behöver dyrare veterinärvård som försäkringen faktiskt täcker.

Jag ska få hem 2 st hästar nu som ja ska försäkra. Den ena är 20 år gammal och böjprov kommer antagligen och göras. Men även om ja väljer och inte ta böjprov, så kommer jag lägga undan pengar ifall olyckan är framme så jag har till benen så att säga. Försäkring är viktigt, tycker jag iallafall.

Du kan ju ta den sortens försäkring som bara täcker benbrott, sårskador, kolik och andra akuta saker. Då blir det säkerligen mycket billigare än den summan som du nämner.

Min är försäkrad utan intyg, det behövs inte om man inte vill ha mkt pengar i livvärde (beroende på bolag). Hon böjdes iofs ua som 15åring.

Försäkringen kostar ungefär som den du tittat på per år. Hon har aldrig varit halt, sjuk eller skadad innan (matförgiftad en gång).

Nu står hon med misstänkt fång, än så länge har vi bara precis kommit upp i själrisknivå men det betyder å andra sidan att resten av besöken inte kostar så mkt pengar.

Men även om hon ALDRIG hade behövt nyttja försäkringen så är det en mental bit för mig. Jag vet att har råd att hänga upp henne i matta ett halvår på klinik om det behövs, osv.l

Jag buköppnar inte men det finns ju som sagt annat som kostar pengar.

Varför kunde du inte överta den försäkring som säljarna hade?
Eller var hästen inte försäkrad tidigare?

Immer

Varför kunde du inte överta den försäkring som säljarna hade?
Eller var hästen inte försäkrad tidigare?

Immer

nej han var ju inte det, och egentligen är försäkringen en självklar grej för mig så jag tänkte aldrig på att fråga innan köpet var klart. Dumt gjort! Och det tog ett tag innan jag hittade ett försäkringsbolag som ville nyförsäkra honom för inga bolag vill nyförsäkra hästar över 15 år. Så det lutar nog åt att det blir försäkring. Det känns mkt bättre!

ta en vet-vårdsförsäkring som täcker kostnader för ev skador ialla fall.... haft mitt sto försäkrat sen jag köpte henne för 14 år sen nu,aldrig varit skadad....så när hon blev 17 år så tog jag bort livvärdet på henne... och behöll vet-vården bara!

Jag hade gjort böjprov för att få ordentlig försäkring på hästen.

Ja, det är ersättningen i livförsäkringen som sänks med hästens ålder. Hur mycket står angivet i respektive bolags försäkringsvillkor.

jag skulle inte köpt utan böjprov.

Liv kan ju kvitto när inköpspriset var så lågt, men en ordentlig vet vårds försäkring skulle jag teckna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 334
Senast: ako
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 370
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 775
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 852
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023