försäkring av död fölunge?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 226
L

lie

Hittade mitt sto i hagen igår, antagligen har hon fastnat i tråden från staketet och slitit av alla senor m.m på bakbenet. Tyvärr var det bara att avliva på plats=( Saken är den att hon var dräktig på 47 dagar.. Hur blir det med allt? Får man ut nånting på försäkringen av det? För stoet så får vi ut men det andra? Tacksam för svar

Sv: försäkring av död fölunge?

:eek: fyyy vad hemsk :(
ang försäkringen har jag ingen aning, det är väll bara till att ringa och höra annars?

Var fölet verkligen försäkrat???
Beror nog på vilken typ av försäkring du har. Beklagar det inträffade, sånt är aldrig kul...

Nej vad hemskt?!!! :'( ärligt talat skulle jag gråtit länge om det skulle hänt nån av mina 2 pollar!

(vet ej nåt om försäkringen)

Nej, gud vad trist!!!
Är fostret försäkrat, vilket man nu får göra from 45 dagen? Är det inte det så blir det nog svårt.

Fy vilken tragisk olycka:cry:

Vissa avelsförsäkringar har ett begränsat skydd för foster oxå.
Kolla din! Jag visste inte om det när det drabbade mig, men jag har en bra agent som fixade allt åt mig, och vi fick ut 5000;- för fölet...

Beklagar din stora förlust!!!

Jag hade en försäkring hos If för mitt sto och den ersatte kostnaderna för betäckningen minus självrisk när mitt sto kastade. Inte fölets värde alltså, utan utläggen för att få henne dräktig. Försäkringen gällde för foster från 90 dagars dräktighet, intyg krävdes från hingsthållaren. Kolla med ditt bolag.

AGRIA har fosterförsäkring från 45 dagar, pratade med dom i förgår men jag fattade det som måste man ha intyg av veterinär som har UL stoet på 45 dan.

Okej. Tack. Ja jag vet det är verkligen tragiskt. Man tror inte att det ska hända en själv=( okej,ska prata med dem då.

AGRIA har fosterförsäkring från 45 dagar, pratade med dom i förgår men jag fattade det som måste man ha intyg av veterinär som har UL stoet på 45 dan.

Stämmer bra. Och du måste ha UL:at tidigast samma dag du tecknar försäkringen om den ska gälla för annat än kastning/dödfött föl. Du kan inte UL:a på dygn 45 och teckna försäkringen på dygn 46 om den ska täcka resorbtion. Utan då måste du kunna bevisa att stoet var dräktigt när alt efter försäkringen tecknades.

Sen, som flera skrivit, vissa bolag har en 'inbyggd' foster/fölförsäkring, dock inga stora belopp, men något. Vissa hingsthållare erbjuder ju foster/fölförsäkring i dräktighetsavgiften med, även det värt att kolla upp.

I övrigt så - beklagar djupt TS förlust =/

Okej. Vet. skrev i skadeanmälan att hon var dräktig på 47 dagar tror jag. . Tack för hjälpen!

En fråga bara, vad var det för typ av stängsel , band (smalt eller brett), eltråd , stålvajer etc?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 054
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 015
Senast: Jamtland
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar... 5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka