Försäkring av 40 000?

N

Nikki

Jag ska hämta hem en hund om två veckor och det blir min första egna. Uppfödaren kommer då sätta över försäkringen på mig, hunden kommer då vara försäkrad för 40 000. Vad menas med 40 och 20 tusen i försäkring? Ska jag betala tillbaka 40 000 ? Eller får jag vård för det om det händer något? Hur mycket betalar man ca då i månaden för 40 000?

Sv: Försäkring av 40 000?

Hundförsäkringen är i två delar liv och veterinärvård.
Liversättningen utbetalas om jycken dör och den summan brukar vara samma som köpesumman.
Veterinärvården kan man ha normal eller dubbel skulle tro att det är den som du menar. Då får du ut max 20'/40' från försäkringen.
Självrisken brukar vara ca 2000 kr + 20% på överskjutande belopp. Kolla på www.agria.se finns säkert en del att läsa där.

Använd sökfunktionen, det var inte sålänge sedan en försäkringstråd var uppe här.

Det beror lite på vad det är för ras.

Jag har 40.000 i vetvård på mina.

Grandis: 152kr i månaden( mamma står på henne och har mängdrabatt)
Cavalier: 82kr i månaden ungefär.

Nej, självrisken om du råkar ut för skada ligger på ca. 2000 (beror på vilket bolag). Vad premien blir beror på olika saker - bolag, ras - du får helt enkelt fråga det aktuella bolaget vad premien blir för olika försäkringsbelopp.

Det är väl hur mycket din veterinär vård får kosta för att din försäkring ska gälla.. ?

Typ om din hund skulle behöva operera sig och det skulle kosta 30 000 kr då täcker din försäkring det om du har 40 000kr.

Har du bara valt 20 000 kr så får din veterinär vård inte överstiga 20 000 kr för att försäkringen skall gälla.

Så har jag uppfattat det.. Är jag helt ute och cyklar lr? :o

försäkringen täcker för den summan, resten får man skjuta till själv.

jag har min hund föräkrad i agria extrapluss, det omfattar veterinärskostnader för 60 000 då ingår allt, liv tandläkare operation m.m summan 60 000 är hur mkt pengar försäkringsbolaget står för vid olycka.

min försäkring kostar mig ungefär 3400/år min hund är tollare, själva beloppet varierar från hund till hund beroende på ras o stam.
hoppas du blev lite klokare=) lycka till med vovsingen!

Okej tack för svaren. Jag har nu ringt till folksam och de har förklarat. Det blir en månadskostnad på 119 kr, så det var ju lugnt. Men när jag pratade med tjejen på försäkringsbolaget så hittade hon inte min hund i deras register, alltså är hon ej försäkrad. Uppfödaren sa att hon är försäkrad i det bolag som jag pratade med. Det kan ju ha blivit missförstånd, att hon har henne i ett annat bolag. Men då gäller tydligen inte försäkringen på höft/armbågs fel eftersom valpen då ej var försäkrad innan 4 månader. Jag tycker det låter lite skumt eftersom hon sa att hon var försäkrad. Självfallet ska jag prata med henne om detta. Men om ni var i samma sits, hade ni då köpt hunden, om ni visste att försäkringen ej då tar höft/armbågs fel?

Jag skulle inte ha köpt en oförsäkrad hund. Om säljaren far med osanning om den biten, vad annat är skarvat? Dessutom kan det bli problem med vilken annan sjukdom som helst som kan dyka upp. Det är bara regelrätt skada som du kan känna dig garanterad att försäkringen täcker.

Läge att dra sig ur och välja en annan valp.

Är hunden försäkrad i annat bolag så är det enklaste att förtsätta ha hunden i det bolaget - åtminstone till doldafelförsäkringen är utgången (=hunden fyller 3 år)

Senast ändrad:

Ja det var det som jag tänkte på. Jag ska se vad hon säger. Samma sak så frågade hon om jag ville att hon skulle vaccinera henne vid vet.undersökning eller om jag skulle göra det själv. Och att det skulle kosta 500 kr. Men hunden är ju inte 1 år ännu. Och brukar inte hunden vara klar med vaccination m.m innan den säljes?

Jo hunden ska väl egentligen vara vaccinerad och klar när du köper den. Och de kostar inte 500 kr att vaccinera.. ca. 350 kr kostar de.
Sen ska ju valpen också vara chipad/tatuerad och besiktigad.. Oftast brukar väl uppfödaren göra allt detta på en gång.

Och om du måste vaccinerar (8 veckor) själv så måste hon ju sänka priset på valpen.. ;)

Valp ska vaccineras vid 8 och 12 veckors ålder, sen vid 1 år, 3 år, 5 år osv.

Okej, ja det var väl det jag tänkte. Nu är hunden 7 månader men i alla fall.

Jag ser bara röda varningsflaggor vad det gäller denna hund. Oförsäkrad trots att hon påstår att den är det, ovaccinerad trots att hunden är 7 mån. Köp en annan hund, det finns massor med seriösa uppfödare.

Fast hon är vacc., när jag var där så fick jag se vacc.intyg med hennes stamtavla m.m. Kanske inte är så farligt som jag trodde, för hunden är dolda fel försäkrad i 3 år. Men det hade blivit någon miss med försäkringsbolaget, men hon är försäkrad. Och idag gick hon igenom med u.a på vet.besiktning:)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 209
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka