Försäkra hund

Ava22

Trådstartare
Vi har lånat en hund nu under ett år och nu har ägaren bestämt sig för att vi ska få köpa hunden. Jag och sambon är jättelyckliga då vi älskar hunden massor och han funkar så himla fint med oss och våra aktiviteter.
Ägaren har stått för försäkring och veterinär under detta år, men nu är det dags att försäkring övergår till mig. Först bestämde vi att ägarens försäkring skulle övergå till mig (om det går), men nu har jag kikat runt lite och ser att det skiljer ganska mycket mellan olika bolag.
Så jag vill jättegärna ha lite input på vad ni tycker, råd, erfarenheter. Hunden är 3 år i augusti (en hane), Basset fauve de Bretagne. Vi köper honom för 3000 kr. Det är en jakthund men är mer en sällskapshund än jakthund.
Jag känner att det är viktigt med en bra veterinärsjukvård-ersättning, det kan bli så himla dyrt om ex det ska göras en operation om något händer.

Du börjar med att ta över den försäkring som redan finns tycker jag och sedan kan du kolla runt med andra försäkringar vad som krävs för att du ska ha ett fullgott skydd om du väljer att byta. Tex Ag**as försäkring täcker inte tandvård om hunden inte varit försäkrad i deras bolag sedan valp om jag för stod det rätt vet inte hur det är med andra bolag men kan säkert vara samma. Och vissa bolag kommer säkert kräva en veterinärbesiktning av hunden för att du ska ha fullt skydd.

Allmänt om försäkringar, Dubbel veterinärvård (50 000) är att rekommendera. Blir hunden sjuk och du måste ha den hos veterinär över helgen tickar pengarna i väg fort och 25 000 kommer du inte långt med.
Om hunden har några meriter (tävling, jaktprov, utställning) ska du vara noga med att tala om det så att du får det rätta livvärdet på din hund.

Vad det gäller olika bolag har alla olika erfarenheter men Ag**a är väldigt dyrt i jämförelse med andra och har många gånger sämre skydd. De veterinärer jag har pratat med rekommenderar att man har annat bolag, vi har Ag**a på jakthundarna men ska till att byta. På de övriga hundarna har vi haft lite olika bolag och aldrig haft några problem med att få ut pengarna när något hänt.

Jag skulle aldrig byta försäkringsbolag på en hund, man riskerar att hamna mellan dem o ingen tar ansvar för ekonomisk ersättning för hunden.

Jag har haft Agria (tidigare Länsförsäkringar) på alla mina djur, har alltid fungerat perfekt med ersättningar etc... Nuvarande hund är försäkrad i Skandia, eftersom han var det vid leverans (10 månader gammal).

Jag har alltid haft Agria på Rådan och det har varit prisvärt fram tills i år då de höjde min premie med 32% vilket ledde till många och långa diskussioner med dem. Det slutade med att jag höjde min självrisk och sänkte min premie, för jag vägrar betala den premiehöjning de tycke var bra. Nu får jag istället betala lite mer om något händer.

Jag kan bara hålla med dom som säger byt aldrig bolag på ett djur. Om hunden varit försäkrad utan avbrott sedan innan 16 veckors ålder har man hos i stort sett alla bolag ett mer heltäckande skydd än om man byter.

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 008
Senast: Ajda
·
F
Hundhälsa För att inte kapa andra trådar så skapar jag en egen om just hundförsäkringar. Försäkringar kan ibland upplevas lite som en djungel och...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
12 430
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 148
Senast: soom
·
Hundhälsa Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och...
Svar
14
· Visningar
6 472
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka