Förstår absolut hur du menar och håller till väldigt stor del med!
Men för min del handlar det om lite andra saker. Exempelvis att jag tycker att det är rent fräckt att sänka beloppet på en äldre hund. Jag tycker liksom att när man betalar för ett visst veterinärbelopp i x antal år så vill man ju också behålla det. Lite utav en principsak liksom.
Sen tänker jag att dyra veterinärkostnader långt ifrån alltid beror på sjukdom. Jag skulle exempelvis inte kunna motivera att ta bort en äldre hund som i övrigt är väldigt(!) frisk för att en åtgärd ska göras till följd av exempelvis en olycka. Det förutsätter ju dock såklart, vilket jag verkligen vill förtydliga igen, att hunden ändå är i så pass gott skick trots sin ålder att åtgärden inte ska riskera hälsa/måeende.
Sen att jag skrev att det är en av anledningarna att jag inte väljer Folksam bör också förtydligas. Det är en liten del som jag definitivt skulle kunna se förbi, av precis de anledningarna som du nämner, om allt annat hade känts bra vad gäller villkoren.
Det som stör mig allra mest med Folksam och som egentligen är nästan ganska ensamt anledningen att jag väljer bort dem är den rörliga självrisken. Att man inte kan välja lägre än 25 % är ju bara så segt! Ska man ändå hålla på att punga ut 25 % varenda gång kommer man ju knappt använda den där försäkringen känns det som
Tillägg: Det är lite synd för annars är ju Folksam prismässigt överlägsna och verkar ha en hel del bra fördelar och dessutom riktigt bra rykte.
Ja, att det är en principsak kan jag absolut köpa, både med sänkningen och att man inte gillar 25% rörlig del
Men Ladda t ex skulle kosta mig 5800kr/år i Agria, med ungefär samma villkor som hos Folksam. Floyd skulle kosta mig 5400 kr. Genom att ha dem i Folksam sparar jag drygt 5000kr/år --> 50000 på 10 år - dvs nästan ett helt års veterinärvårdsbelopp...
Tyvärr räcker det med ett olyckligt ormbett för att vida överstiga 30.000:- (om man har otur).
Antar att det beror lite på vad man har för ras också, vissa är ju nära döden vid 8 ändå, men andra kan bli 16 år. Ida är 10 år och blir 11, hon är i samma skick som när hon var 6 och skulle lätt klara en bukop!
Ja, så klart kan allt hända, det är ju därför man har en buffert utöver försäkringen.
För mig är det lika viktigt med en buffert som en försäkring.
Det spelar ju ingen roll om man har 120000 i veterinärvård på försäkringen, om man inte har 18000 (15% rörlig del) eller 30000 (25% rörlig del) att lägga ut om man behöver nyttja maxbeloppet.
Mina hundar blir normalt 12-13 år gamla, och en fräsch 10-åring hade jag absolut buköppnat om så behövts.
Senast ändrad: