försäkra häst utan pass

zalleg

Trådstartare
Känner mig vråldum som är så oinsatt vad gäller försäkringen jag har på min häst.

Tanken slog mig när jag läste en annan tråd. HUR kan man försäkra en häst utan pass?

Jag köpte min häst som 7 åring, tog över försäkringen, men fick själv fixa pass, då det inte fanns. Inte ens ett vacc intyg. Eller jo, små läppar med streckkod (chip nr) som jag skickade in tillsammans med ansökan om pass.

Vad händer när en häst utan pass behöver vet vård som man tänker ta ut på försäkringen? Det kan ju inte gå..?

Och bör jag se över min försäkring, som tecknades innan hästen "fanns"?

Eller är jag helt ute och cyklar? :confused:

Sv: försäkra häst utan pass

Vad jag vet bryr sig inte försäkringsbolagen ett dugg om passet, inte på de "billigare" hästar jag haft iaf. Kan inte heller se vad de skulle med passet eller dess uppgifter till?

Vård får du självklart utan pass, men vissa veterinärer kan vara restriktiva med att skriva ut vissa mediciner om det inte finns ett pass att föra in det i.

Varför är det då så noggrannt att ha passet i stallet om försäkringsbolaget och vet ändå inte bryr sig om det?
Och vad spelar det för roll om det är en dyr eller billig häst?

Och jag förstår att man får vet vård utan pass, men jag tänkte om försäkringen hade nåt med det att göra. Ett bevis på att "det är den här hästen du behandlar, det är den jag har försäkrad till xx kr".
Annars kan man ju ta tex. Annas häst som hon köpt för 5000 kr och inte har försäkrad, men säger att det är en annan häst i 100.000 kr klassen som är försäkrad upp över öronen?
Då kan ju den billiga hästen vara en liten skimmel på 140 och den dyra en brun häst på 170 om man inte har bevis på vem som är vem.

Jag har iaf fått ersättning från försäkringen utan att kunna visa upp ett pass. Veterinären skriver ju hästens namn samt mina uppgifter på papperet, hon kollade dock inte något pass. Där står heller inte det namn jag använder, vilket är det namn veterinären skrev på papperen och det som jag uppgivit till försäkringsbolaget.

Så visst, jag hade säkert kunnat behandla en helt annan häst på min försäkring. Fast det är ju försäkringsbedrägeri och det skulle säkert bli ett jäkla liv om det sedan upptäcks.
Hade säkert blivit mer "säkert" om veterinärerna var mer noga med att kolla pass. Och kräva det. Jag har helt nyligt skaffat pass till ponnyn, innan dess har han bara haft vaccinationsintyg och det har funkat fint.

Jag har varit på ett antal kliniker med min häst och de har aldrig frågat efter pass, eller vaccinationsintyg för den delen.
När han skulle opereras lämnade jag passet till dem innan jag åkte utifall det skulle krävas avlivning. Det på mitt initiativ,
de frågade fortfarande inte efter det.

Varför är det då så noggrannt att ha passet i stallet om försäkringsbolaget och vet ändå inte bryr sig om det?
Och vad spelar det för roll om det är en dyr eller billig häst?

Och jag förstår att man får vet vård utan pass, men jag tänkte om försäkringen hade nåt med det att göra. Ett bevis på att "det är den här hästen du behandlar, det är den jag har försäkrad till xx kr".
Annars kan man ju ta tex. Annas häst som hon köpt för 5000 kr och inte har försäkrad, men säger att det är en annan häst i 100.000 kr klassen som är försäkrad upp över öronen?
Då kan ju den billiga hästen vara en liten skimmel på 140 och den dyra en brun häst på 170 om man inte har bevis på vem som är vem.
Det är för att veterinärer gör fel som inte frågar efter passet om de ger en sådan behandling som ska föras i där d v s en som gör att hästen inte får slaktas till mat.

Annars så är passet en förenkling för just hästar eftersom att de kan användas till mer än mat, även om många hästägare gnäller för att det är så krångligt med det.
EU har bestämt att alla djur som används eller kan användas till livsmedelsproduktion ska vara registrerade och hållas koll på. För t ex nötkreatur innebär det i Sverige att alla finns i en central databas och att man som djurägare måste anmäla allt dit. Saker som födslar, försäljning, inköp, dödsfall och orsaken till det o s v. Man får inte heller sälja dessa djur till någon som inte är registrerad hos Jordbruksverket och har ett SE-nummer.
Detta är inte för att krångla till saker utan för att om det skulle dyka upp någon farlig smitta så ska man kunna spåra orsaken. Dessa regler arbetades fram när galnakosjuka kom med sina dödsfall inte bara bland kor utan även hos människor. Finns ju andra smittor som kommit efteråt men som inte fått samma konsekvenser för att man kan spåra genom dessa regler.

Hästpasset är tillför att vi som hästägare ska slippa alla dessa "krångliga" regler och kunna köpa, sälja, flytta, tävla o s v med våra hästar utan att behöva registrera allt i en databas. Trots allt är hästen det djur som reser mest i världen efter människa och risken för smittspridning är ju inte helt obefintlig. Så jag tror att vi som hästägare ska vara glada att vi har fått detta undantag som hästpasset innebär och vara rädd om det så att det inte dras in istället för att klaga på det. ;)

Jag klagade inte, hade bara en fundering, som jag fått svar på. :)

Liknande trådar

H
Ekonomi & Juridik Allt är nästan klart att jag ska få hem mannen i mitt liv. En arabhingst på 11 år som jag tidigare varit halvfodervärd och medryttare...
2
Svar
31
· Visningar
3 335
Senast: Welsh
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 364
Senast: lilith
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 058
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI