Fodervärd åt ej försäkrad häst?

Sv: Fodervärd åt ej försäkrad häst?

Det borde man väl kunna. Mina hästar har varit oförsäkrade så jag har tecknat nya, men första hästen jag hade så tog jag över gamla försäkringen, men han var under 16 om det nu spelar nån roll.

En av mina hästar som är utlånade på foder har enbart en katastrofförsäkring, det vill säga att den inte skulle täcka veterinärkostnaderna om han exempelvis får en senskada av en spark i hagen. Vi kom överens om att skriva i kontraktet: "Om hästen skadar sig eller blir sjuk hos fodervärden ska fodervärden stå för eventuella veterinärkostnader. Vid svår skada eller sjukdom som är livshotande ska hästägaren kontaktas för samrådan om behandling eller avlivning, och bekosta detta."

Om han blir sjuk får han hellre somna in än utsättas för buköppning, boxvila 6 månader eller vad nu värsta tänkbara scenario kan vara. Så - lindrig skada står fv för, svår skada avgör jag om jag vill behandla eller avsluta hans liv. Det funkar hittills, peppar peppar... :)

Det verkar som gjort för problem med gränsdragningen. Det finns gott om lindriga skador/sjukdomar som kostar mycket och som inte är livshotande, för mig hade det krävts ett maxbelopp i storleks ordning för självrisken på en normal försäkring för att ens fundera på det.

Jag som nyss varit fodervärd en längre tid och var dum nog att skriva på ett kontrakt där jag stod för alla veterinärkostnader + försäkring vet med erfarenhet, ägaren stod kvar på försäkringen och jag skickade en summa till henne varje månad , sedan så klantade ägaren till det och jag stod med oförsäkrad häst samtidigt som hästen blev allvarligt sjuk. ingen kul sits...
Rie: du kan till och med ha en egen försäkring på häst som inte är din.jag försäkrade min uner sista tiden tack vare att det inte fanns någon försäkring på honom annars.

Ja, ett maxbelopp kunde varit en god idé att skriva in! Men rent praktiskt - skulle inte fv vilja stå för en viss kostnad så tar jag den utan att börja peka på kontraktet. Det är ju min häst.

Jag har oxå tagit min medryttarhäst på foder och hästen är inte heller försäkrad här.....
Men i mitt fall står ägaren för ev vetrinärkostnader eftersom ägarn har bestämt att inte försäkra,så jag tycker du ska försöka ägarn att stå vetrinärkostnaderna.
Om inte ägaren vägrar att inte försäkra så råder jag att ta en egen försäkring som dom andra har skrivit.
Det kan bli en kostsam historia för dig om det händer nåt på hästen.

Sen råder jag dig att fota alla skavanker (om det finns nu på din häst) som tex mugg,skavsår etc.
Jag själv fick det rådet och har det dokumenterat i min dator hemma med datum.
Det gjorde jag innan jag skrev på kontraktet ifall det skulle bli något tjafs när min foderhäst blir såld.
Min foderhäst är oxå till salu och jag ska ha den fram tills den blir såld.
Jag själv hade helst viljat köpa hästen men tyvärr blir jag arbetslös till hösten så då fick det bli den här lösningen.

Jag förstår att dina varningsklockor ringer,det gjorde mina oxå......
Lycka till nu och jag hoppas att du får en bra deal med ägaren...jag håller tummarna :)

Jag skulle mer än gärna kunna teckna en vet. vårdsförsäkring. Men livförsäkring då? Sånna saker måste man ju ha med i beräkningarna också. Det är ju ändå ägaren som valt att ha hästen ofärsäkrad, så hon måste väl då ha med i beräkningarna hur hon skulle göra om tex hästen bryter benet i hagen och måste avlivas? Jag tycker inte att jag som fodervärd ska behöva ta konsekvenserna av något som ägaren har beslutat. Jag sa till ägaren att jag kan teckna en veterinärvårdsfärsäkring, men inte livförsäkring. Allvarligare skador och en ev. avlivning får du stå för sa jag till ägaren. Så nu överväger hon hur hon ska göra, om hon ska lämna hästen till mig eller inte... Jag vill ju så gärna ha hem honom, men inte till vilket pris som helst...

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt problemet. Jag har haft foderhästar där jag betalt både liv- och veterinärvårdsförsäkring. Det är inget högt pris för att få låna en häst där man slipper investering. Jag har lånat ut häst och då sagt att fodervärden är den som har intresse av veterinärvårdsförsäkring (för att täcka sitt ansvarsområde) och då har fv fått betala försäkringspremien, självrisk och ev. överskjutande veterinärvårdskostnad.

Om jag vill ha hästen på foder backar jag inte för försäkringskostnaden, det är ju trots allt en piss i Nilen i jämförelse med att få ersätta ägaren för hästens värde om något händer (vilket ju är alternativet)

Rie: du kan till och med ha en egen försäkring på häst som inte är din.jag försäkrade min under sista tiden tack vare att det inte fanns någon försäkring på honom annars.

Jag har lite funderingar avseende detta. Som fodervärd är jag ju mest intresserad av att ha veterinärvårdsförsäkring, inte liv. Jag får väl ändå inte ut något sådant belopp på en häst som inte är min. Samtidigt så vill ju ägaren troligen ha kvar livförsäkringen.
Vi har ett par hästar vi väljer emellan och någon har passerat den magiska gränsen för nytecknande av försäkring pga hög ålder.

Tidigare sällskapshästar har varit hästar som ändå ska slaktas framöver och som fått lite längre liv hos oss, så då behövde vi ju inte fundera över detta.

Rie: du kan till och med ha en egen försäkring på häst som inte är din.jag försäkrade min under sista tiden tack vare att det inte fanns någon försäkring på honom annars.

Jag har lite funderingar avseende detta. Som fodervärd är jag ju mest intresserad av att ha veterinärvårdsförsäkring, inte liv. Jag får väl ändå inte ut något sådant belopp på en häst som inte är min. Samtidigt så vill ju ägaren troligen ha kvar livförsäkringen.
Vi har ett par hästar vi väljer emellan och någon har passerat den magiska gränsen för nytecknande av försäkring pga hög ålder.

Tidigare sällskapshästar har varit hästar som ändå ska slaktas framöver och som fått lite längre liv hos oss, så då behövde vi ju inte fundera över detta.

Men ägaren har INGEN försäkring, varken liv eller veterinärvårdsförsäkring...

Jag ägde inte min ,var bara fodervärd och jag hade försäkring på hästen.

Jag hade tecknat en egen försäkring på hästen i eget namn under sommaren. Så gör jag med de ponnier som jag får upp från ett stuteri, under sommaren. Det kostar mig ca 300kr/ponny för 3 månader att ha dem försäkrade för 5000 liv + veterinär i en A1.
Då har man råd att åka till klinik med hästen om något händer.

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 923
Senast: ptr
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 415
Senast: caballus
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama