Försäkra gammal häst...

T

Tokmaja

Vet inte riktigt vart den här ska ligga så moderatorn får gärna flytta om den ligger fel...
Men jag har ett gammalt halvblod (25) som är pensionär, hon rids "lätt" i skog och mark, rider på så jag travar och galopperar och så men inger mer.
Hon har lite problem med sina framben, var inne på vet.station för 1½ år sedan där de just sa att hon kan hålla ett par år till som just skogsmulle.
Men nu till mitt problem, jag har lovat henne att hon inte ska behöva åka mer transport då hon hatar det.
Har också sagt att jag inte kommer att göra större ingrepp på henne vid ev. större skador, då får hon traska vidare istället så hon inte tål boxvila osv.

Skulle ni försäkra en sådan här häst?
Jag vet inte riktigt varför jag ska göra det egentligen.. kan lägga pengarna på ett bättre täcke eller nått till henne istället :smirk: , men det känns lite oansvarigt....
Det är ju bara veterinärvård kvar på försäkringen nu i o m hennes ålder, så jag skulle ju inte kunna få ut något annat än just hjälp till vet.vård.
Svårt... samvetet säger att hon ska vara försäkrad, men förståndet säger att hon inte behöver vara det...
Man badar ju inte direkt i pengar, annars hade jag inte tvekat med att ha henne försäkrad... :crazy:

Sv: Försäkra gammal häst...

Det beror lite på, har du någon buffert om det skulle hända något akut, tex sårskada som inte är "dödlig" men som kräver omvårdnad?

När jag hade min gamling så hade den tidigare ägen inte haft honom försäkrad och eftersom han var 19 när vi köpte honom så gick det inte att nyförsäkra. Som 20 skar han upp "bakknät" på något i hagen, på vad har vi ingen som helst anning om men ialla fall så kom först vet ut och gjorde rent och beslöt att det inte behövdes sy, men ringde samma kväll och ville att vi skulle åka och röntga för att vara säkra på att det inte var något kvar inne i såret. Vilket vi gjorde och det kostade ju där efter...
Men efter detta blev han helt bra igen och levde lyckligt ytterligare 5 år utan känningar i det benet...

Så det beror ju på hur det ser ut för dig och vad du harför planner för hästen.

Har oxå en gammeltanta på 25 år som används precis som din. Resonerar som dig gör jag med ang större skador. Men jag har valt att behålla vet vårdsförsäkring pga av att även små bensår kan skjuta iväg kostnadsmässigt. Hade tex ute vet för 2 mån sen pga av sticksår i kronan. Han fick komma lördag kväll och skära upp. Jour!!!!!! Kostnad 2500:- Självrisk 1800:-
Den prisskillnaden är väl inte hela världen MEN fördelen är ju om han behöver komma fler ggr pga samma skada samt att det finns ju andra tillfällen då det blir betydligt dyrare. Som sagt har man möjlighet att lägga en buffert så går det väl utan jag har valt att behålla min försäkring för säkerhetsskull

Köpte också en oförsäkrad för gammal häst och går därför inte att nyförsäkra.

Små saker betalar jag självklart men skulle en svår skada uppstår som kräver lång rehabilitering så har jag bestämt att inte lägga ut de pengarna. Mest på grund av att han är så pass gammal och man vet ju aldrig hur det går.

Vet inte om det går att nyförsäkra din häst men jag hade nog inte gjort det.

De flesta försäkringsbolag vill inte försäkra hästar över 16 år alls. Så förmodligen kommer du inte att kunna försäkra din häst även om du vill. Tyvärr.

Lite beroende på hur mycket vet. vården kostar i försäkring tycker jag, och hur skadebenägen din häst är.

Vet du att du inte vill åka in med henne så vet du ju också att de allra dyraste sakerna du skulle kunna få ut på försäkringen går bort. Och man kanske inte gör några större ingrepp på en så pass gammal häst överhuvudtaget. Kvar blir typ hältor och sårskador m.m. "småsaker", som kanske går på ett par tusen max om vet kommer ut, ofta kanske inte över självrisken ens. Om du har möjlighet att skrapa ihop de pengarna ändå om det skulle hända något skulle nog inte jag ha kvar försäkringen. Kanske spara de pengarna du skulle betalat på ett speciellt konto den första tiden i alla fall uti fall att?

Hon är försäkrad. Jag funderar på att avsluta försäkringen.

Jag har räknat.
Hon kostar runt 3000:- om året numer i försäkring, kanske går att plocka ner henne lite till.. men jag tror inte det.
När vi var och röntkade henne hösten -03 så blev det två bilder och annan hältundersökning och då kostade det runt 3500:-. Och det är det enda dyrare jag behövt att göra på henne under de här 10 åren jag haft henne.
Hon har haft en hovböld också, men det gick ju på under 1000 lappen trots att vi var inne på klinik.
Så med facit i hand har jag tjänat på att INTE ha henne försäkrad alls.
Om jag istället lägger undan lite varje månad (vilket jag ändå gör till ett hästkonto) så kommer jag ändå att ha råd om något händer, dessutom så kan jag ha råd att ha trotjänaravlivning på henne också, om jag sparar undan pengarna...
Så det lutar STARKT åt att säga upp försäkringen... sen är jag fullt medveten om att det INTE går att försäkra henne igen!

Ja det låter väl genom tänkt så varför inte. Lycka till med din gamling! ;)

Jag har varit i samma sits, och jag valde att bibehålla veterinärvårdförsäkringen JUST FÖR att jag hade lite knackig ekonomi. Försäkringen betalade jag per månad och det var ju bara nån hundralapp per månad. Jag hade samma 'beslut' som du, att INTE lägga ner några större resurser om det blev en större skada. Men vis av erfarenheten vet jag vad en sårskada som måste sys på plats av distriktsveterinär på jourtid kostar. Och EN sådan går ganska jämnt upp med försäkringspremie och självrisk, men säg att man får två, och lite för tätt för det ska bli riktigt bekvämt ekonomiskt?

Så just för sådana saker, dvs t ex sårskador som i sig inte är 'tillräckligt' för mig för att tycka att 'nej då tar jag bort' men som tenderar att inträffa på jortid och kunna dra iväg ett par - tre tusenlappar i alla fall (iaf här) om man har otur, behöll jag försäkringen. Sen är det ju en avvägning, EN sådan skada/år och man har ingen ekonomisk nytta av försäkringen, men två där börjar det bli diskuterbart. Och med min tur så hade jag haft henne oförsäkrad hade hon bergis fått två månaderna efter varandra om jag haft oförsäkrat =)

Hade jag haft en buffert (vilket jag inte hade) hade jag sagt upp försäkringen.

Så den springande punkten och det som avgör tycker jag är: HAR du pengarna eller möjlighet att få tag i dem om du åker på två jourtidsbesök för t ex en sårskada med kort tidsmellanrum t ex? Om ja - säg upp försäkringen. Om nej - behåll den.

Fast det låter som en himla hög premie för bara en vetvårdsförsäkring tycker jag? Det är BETYDLIGT MER än vad min förtidspensionär kostar i vetvård PLUS 8000 kr i A1. Och inte så mycket mindre än vad min unghästar kostar i deluxe utökad superheltäckande (täcker mediciner och vets resor etc) veterinärvårdsförsäkring och 10 000 kr i A1 kostar. Det första är hos 'billiga bolaget' och det andra hos 'dyra, stora bolaget'. Men nog borde du kunna komma ner mer gnom att skippa allt vad utökad vetvård etc händer och bara ha en 'enkel' vetvård?

Det låter ju inte som att hon är så skadebenägen direkt...
Men jag tänkte precis som Alexandra, låter dyrt? Jag har min halvblodsvalack försäkrad för drygt 3000:- per år men då är det 20 000:- i liv också.

Har beslutat mig för att säga upp försäkringen.
Jag kan skrapa fram pengar om det gäller, det går alltid på nått sätt fast med min otur så skadar hon sig väl allvarligt med det samma :smirk: .
Men visst låter det dyrt när ni säger det.... lite konstigt... kanske ska höra på det först!
Nu blev jag tveksam igen.... men nej, jag säger upp. Som det är nu så är det ju 5000:- jag måste upp i i vet kostnader för att det ska löna sig, så mycket kostade ju inte ens två röntken bilder och helgenomgång på klinik....

Nej, och har du lovat hästen att inte behöva åka transport så lär det väl inte bli så många fler röntgenbilder heller...

Jag har tre hästar försäkrade, två gånger hittills har jag utnyttjat deras försäkringar, nu med mitt halvblod, men då var jag inne på klinik två gånger med röntgen, ridprov, longering, böjprov, m.m. m.m (har fått ut kanske 2500.- av det) och en gång med stora ponnyn när han fick nån skum sjukdom och vi blev tvungna att ringa jour (då fick vi ut typ 1500:-)...och jag har haft häst i snart 15 år...ibland undrar man varför man har dem försäkrade...och hur många tusen man betalat helt i onödan (som man kan se det i backspegeln).

Ja och jag har hört om att många börjar på att inte ha dem försäkrade utan istället lägger de pengarna som skulle gått till försäkring på ett eget konto till hästen/hästarna (eller hund eller vad det nu må vara) händer inget, har man en massa pengar på kontot, händer det nått så har man pengar att ta av.... ja om det inte händer nått första året då vill säga :o.
Eftersom man inte har nån häst som MÅSTE vara försäkrad så vore det ju ett alternativ, i alla fall för mig, då jag inte har haft några direkta skador på någon av dem... och utslitning som tanten har har jag ju inte kunnat skydda mig emot...

Ja, men man är ju lite "feg", den dagen man tar bort försäkringen det är väl den dagen som hästen måste in för en stor bukoperation på kliniken...

Men just hunden har jag faktiskt haft nytta av försäkringen på, hon slet av ett korsband vid halvårsålder ungefär och den operationen gick på över 10.000:- totalt, och det var ju skönt att slippa lägga ut allt av...

Men man får kanske helt enkelt göra en riskanalys av varje individ, är den skadebenägen, vad för typ av skador i så fall m.m.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 469
Senast: Calmiche
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka