Förrvirrad... Är hon halvblod eller varmblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zenta_91
  • Startdatum Startdatum
Z

Zenta_91

Jag har en häst på foder som sägs vara halvblod, men på registrerings papperna står det varmblod...Och på vaccinpapperna står det halvblod.....Pappan är halvblod det vet jag men mamman vet jag inte...hur kan jag ta reda på det?? :confused: Tacksam för svar

FÖrvirringen är konstant när det gäller varmblod ...

Alla halvblod är varmblod. De är registrerade av Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästar (ASVH). Men det betyder INTE att hästen är en travare. Varmblodiga Travare är registrerade av ASVT (Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Travare).

Skriv in vad hon har för stam kan vi säkert hjälpa dig med rasen.

min varmblodiga travare är reggad hos STC. Där kan man hitta i princip alla varmblodiga travare.

ASVT är väl enbart en intresseförening och vad jag vet så registrerar de inte hästar utan travarna reggas hos STC.

Är hon ett halvblod så är hon automatiskt också ett varmblod! Det är som sagt skillnad på varmblod och varmblodiga travare!
Mitt halvblod är registrerad av Avelsföreningen Svenska Varmblodiga Hästar (ASVH). Inget konstigt alls! :)

Nirak

Återigen ett exempel på vad som händer när folk inte kan skilja på varmblod och varmblodig travare!

Hästraserna indelas i varmblod, kallblod och ponnyer. Bland de varmblodiga raserna hittar man de smäckrare hästarna, t ex ridhästar. Exempel på varmblodiga raser är svenskt halvblod, fullblod och varmblodig travare.
Kallbloden är lite grövre hästar, som ofta används som arbetshästar och vagnshästar. Bland kallbloden hittar man raser som fjordhäst, islandshäst och kallblodstravare.

Det är alltså fel att sätta likhetstecken mellan varmblod och travare.

Immer

Varmblod, kallblod och ponnyer är bara TYPER, ej raser alltså.

Det är skillnad på varmblod (som är en typ) och varmblodig travare (som är en ras)

Alla halvblod är varmblod, men alla varmblod är inte halvblod.

Tack för alla svar..men nu är det en sak till jag undrar...Alla halvblod Jag har sett har 3 siffror efter sitt namn men min häst har typ 9 eller något sånt...Kan halvblod ha mer än 3 siffror??Ni får ursäkta men detta är min första stora häst så jag är inte så insatt i hur det ska vara....

Menar du stamboksnummer så har halvblodshingstar tre eller fyra siffror. Ston har fem. Registreringsnumret har raskod 04 (ex 04-90-1234). När jag kollar på min kompis varmblodstravare på travsport.se är hans reg nr födelseår+fyra siffror (ex 88-1234).

Om du har papper på din häst så står det där vilken avelsförening den är reggad hos.

Och även om det är din första häst och du bara har den på foder så ligger det väl ändå i ditt intresse att ta reda på rasen innan du tar hem hästen?

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg: allt beror på att en del sätter likhetstecken mellan varmblod och varmblodig travare.

Detta skapar ideligen missförstånd. Vi har ju sett trådar som:
"Miltons pappa var varmblod - är varmblod bra på hoppning?"
"Svenska varmblod är bland de bästa hopp- och dressyrhästarna i världen!"

Och så det inlägget som svarade på en tråd som handlade om ett lettiskt varmblod: "Har den gått på travet?".

Som sagt, missförstånd stup i kvarten. :D

Vad jag vet är det bara här i Sverige som man sätter likhetstecken mellan varmblod och varmblodstravare. I Danmark, Tyskland, Belgien, Holland, Lettland mfl länder är det inte så.

Immer

Det står på pappren att hon är reggad i svenska varmblods föreningen eller något sånt.....Jag hade faktiskt frågat vilken ras det var och fick svaret halvblod...men det var när jag såg papprena som jag blev fundersam...tänkte att jag kunde få lite tips här hur man kunde ta reda på vilken ras hästen är, själv utan att behöva fråga ägaren som en idiot när det blir såna här missförstånd...bra att veta i framtiden.....men det lättaste är nog att ringa ägaren.....men tack för alla tips

din häst är ett hbl och är registrerad hos ASVH.
precis som mitt, Niraks och alla andras halvblod :)

Här har jag lagt ned hela min själ i att försöka förklara för dig - och flera andra har hjälpt till- och du har fortfarande inte förstått? :rofl: :rofl: :rofl:

Immer

Men hallå !

har du inte LÄST vad alla har skrivit !!!????

Halvblod ÄR VARMBLOD ! Men inte varmblodiga TRAVARE.

Det verkar som om du sätter likhetstecken mellan varmblod och varmblodig travare !

Din häst är förmodlgen reggad i ASVH (Avelsföreningen för Varmbloda hästar) där registreras halvblod och stora hästar med känd eller okänd stam som inte reggas i någon annan förening. Om pappan är HBL och mamman är en travare så är hästen en korsning, reggad med GRÅA papper förmodligen.

Jo jag har fattat att hon e' halvblod :idea:..dem andra inläggen har jag bara skrivit för att förklara vissa saker till något inlägg jag fått...Jag tackar så mycket för hjälpen :D

Det är faktiskt inte alla travare som är frysmärkta.
Själv har jag en kallblodstravare, som blev registrerad som tioåring. Hon är registrerad i STC:s tredje stambok med stamboksnummer 1 (SKT1 för att vara exakt) och STC hade inga krav på att hon skulle frysmärkas.
Den tredje stamboken är öppen för både varmblodiga och kallblodiga travare.

Immer

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 642
Senast: Cina B
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 522
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2