Förrätt till nyår

Kjerulfia

Trådstartare
Jag behöver lite tips på en trevlig förrätt till Nyår. Gärna barnvänlig då det är en 4-åring med lillebror med och jag personligen tycker det är kul om även barnen kan äta eller åtminstone smaka på det som vi vuxna äter. Det var dock inget krav från föräldrarna.
Nötter, balgväxter, råa morötter och solrosfrön går bort pga allergi.

Sv: Förrätt till nyår

Vi ska göra grillspett som förrätt :) Ska ha fläskfile, paprika, lök, champinjoner m.m. på :) Och sen en sås till.

Det kanske skulle vara något eftersom man kan ju varierar vad man ska ha på spettet :)

En toast av något slag brukar ju passa de flesta. Jag kommer göra ett eller två små smörrebröd med charkuterier på.

Jag ska äta toast med gräddfil, rom och dill :d Och vissa äter gratinerad hummer som ska vara riktigt god, men jag tål inte det :(

Jag gör ett gäng olika smårätter till förrätt, vattenmelon m. fetaost, räkröra i krutonger, ost och sardellkex, parmaskinka med vitlöksost rullade på grissini och en ost- och olivröra. Sedan blir det med långkokt kyckling- och revbensspjällskött med olika kryddor i bröd med sallad och olika röror, tzatziki, ädelostsås, gremolata och ngn starkare variant samt kål och ananassallad. Avslutas med knäckknyten med glass och hemmagjord kolasås.
8-åringarna äter allt, 3-åringen antar jag kommer att smaka på en massa och gilla en del;).
Så mitt råd är att göra några olika små varianter.

Här blir det hummersallad Romanov med vitlöksbröd till förratt, Osso Bucco med gremolata och ris och päron tarte till dessert.

Barnen, 6 och 10 äter hummer så jag slipper extra mat.

Ett par år i rad har jag kört med smördegsknyten. Nu har jag förvisso inte haft barn här, men det går ju att fylla dem med precis vad som helst, och hitta varianter som barn äter:) Mina tips och recept är :

Smördegsknyten

Färdigköpta smördegsplattor efter antal personer (finns i frysdisken oftast)
strimlad skinka
1 ask Philadelphiaost med örtkryddor
1 ägg
ev lite riven ost om man vill ha mer klabbigt i

Tina och kavla eventuellt smördegsplattorna till önskad kvadratisk storlek.
Blanda hackad eller strimlad skinka tillsammans med osten och lägg sedan en klick på varje platta.
Vik upp hörnerna och tryck ihop kanterna ordentligt över fyllningen (annars rinner fyllningen ut,vilket inte blir så vackert för ögat).
Pensla knyterna med uppvispat ägg och grädda sedan i ugnen 200 grader i ca 15 minuter,eller tills knyterna börjar se frasiga och har fått fin färg.

Smördegsknyten med fläskfile och svamp

Stek några skivor fläskfile,salta och peppra. Hacka några championer smått och fräs till i en stekpanna. Hacka köttet i små,små bitar när det svalnat något och blanda med svampen och lite riven ost i en skål. Lägg en klick på smördegen,knyt ihop degen,pensla med ägg och in i ugnen.

Smördegssnurror ,ca 15 st

4 smördegsplattor
1paket fetaost
1 knippe basilika (går lika bra med torkad,men färska kryddor är alltid godare)
1 msk olivolja
10 körsbärstomater
100 g rökt skinka
Salt & svartpeppar
.
Kavla ut smördegsplattorna till fyra lika stora plattor ca 25×25 cm.
Mixa eller vispa ihop fetaost, basilika, olivolja.kryddor och tomat till en kräm.
Bred ut krämen på två av smördegsplattorna.
Hacka skinkan i mindre bitar.
Lägg skinkan på fetaostkrämen
Lägg de andra smördegsplattan uppepå och rulla ihop till en rulle.
Skär rullen i skivor om ca 2 cm och lägg i bull eller alminiumformar.
Grädda i ugnen i ca 10 minuter i 200 grader varm ugn, eller tills degen är gräddad och spröd.

Rökta laxfenor, aioli och en bruschetta bestruken med tomatiserad olivolja! Laxfenorna brukar finnas i manuella fiskdiskar, aiolin gör man lätt själv, alternativt köper färdig, bruschettan görs på surdegsbrödskiva, mixa en tomat med ett par maskedar god olivolja + flingsalt och pensla bröden med det, rosta i ugn i 5 minuter. Servera laxfenorna stående i glas med aiolin på botten, skär bruschettan i långa stavar och lägg som plockepinn på tallrik som glaset står på.

Tack allihop för era förslag! Ibland går hjärnan på tomgång och då är det bra att få input utifrån.

Eftersom vi är bortbjudna så blev det något som jag kan fixa till hemma under dagen. Jag föll lite för det där med lite olika mindre saker så det blir två mindre toasts, en med hemmagjord skagen och den andra med en skinkröra gjord på bla lättcremefraiche med smak av soltorkad tomat.
Hittade en blåbärssalami med kortdatum när jag handlade. Det lät för spännande för att inte prova, så den ska jag tärna upp och stoppa tandpetare i.
Och till sist ihoprullat tunnbröd med två olika fyllningar. Fyllningarna är en mix av färskost och keso vilket brukat ge en bra konsistens, detta bres på tunnbrödet och sedan lägger jag på det skivade älgköttet (också ett fynd) i den ena och den skivade ytterfilen i den andra. Sedan rullar man ihop och skär rullen i bitar om 2 cm eller så. Man kan behöva sätta en tandpetare i så den håller ihop ordentligt.

Gott Nytt År!

Jag kommer att göra minipizzor med lyxfyllning: Parmaskinka, ostronskivling, soltorkade tomater och västerbottenost.
Som jag lägger på sånt mjukt tortillabröd finns i färdigt format. Annars kan man ju baka brödet själv, är nog inte så svårt.

Går ju att variera efter smak. Går på nolltid att göra och är uppskattat.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 494
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Äldre Vi sk bra med på cykelfest på lördag. Igår blev. I tilldelade förrätt. Det kommer 2 par som för oss är helt okända. Vi ska bjuda på...
Svar
6
· Visningar
1 577
Senast: cirkus
·
Äldre Vad ska ni äta på nyår? Stor bjudning eller ensamt firande? Eller blir det på restaurang? Har ni någon "klassisk" nyårsmat som ni brukar...
10 11 12
Svar
221
· Visningar
17 001
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar