Förr var de alltid ute!

Sv: Förr var de alltid ute!

Balderum skrev:
Ja, jag blir så ledsen, för här i byn finns en fin dressyrhäst som står o tittar ut i sitt fönster i stort dygnet runt. Den tas bara ut för ridning o har den tur får den komma ut på vägen o slippa ridhuset.

Jag ser den varje dag jag åker förbi.....Tittandes i fönstret, året runt. Vinter som sommar.
Fy f*n, är det tacken för allt den gör för sin ryttare....

mina isisar står ute. dom får mat 4 gr dag och mår helbra!!!¨hästar e ju utedjur så dom mår ju bäst ute.. :) jag tycker du ska ha dom ute helt klart.

Bra ämne! Nu är det dags att göra nåt för våra hästar! Släpp ut dem! Jag söker med ljus o lykta efter en lösdriftsplats till min isis. I nuvarande stall står de inne 16 - 17 timmar per dygn!!! Jag lider. Men här är det också tantgull som råder - det är dags att erkänna att det är ren egoism. "De ville in" - säger de - hur fasen vet de det - jo, naurligtvis - hästarna vet att de får mat när de kommer in - så klart! Men inte sjutton tänker de: yes, 17 timmar i boxen va härligt! Tänk att låsa in dem i en box så många timmar i sträck. På morgonen är de svettiga - är inte det ungefär som att tvinga oss att ligga i sängen med päls på oss och ett duntäcke ovanpå - men ligg kvar - någon tror att du mår bra!? :devil: Hästar ska inte bo i hus! Vi släpper inte heller ut hästarna förrän de är torra - hur är det på morgonen när de är svettiga och ut i kylan (i och för sig inte så svettiga som när vi ridit - men fuktig päls är väl i alla fall ett tecken på att kroppen jobbar på att reglera temperaturen).
Låt hästarna vara ute - har egen erfarenhet där islandshästarna hade ligghall med fyra väggar - de åt och sedan gick de ut, ställde sig där det var lä och sov - med istappar i man o päls. Ibland säger man: det regnade så mycket så jag tog in dem tidigare - de var dyngsura. Då säger jag - vik itu pälsen och kolla - de är för det mesta torra! Tänk häst! Tänk antal boxtimmar i stället för utetimmar!

Visst finns det hästfolk å "hästfolk". :smirk:

Jag har iaf ett hlb sto som idagsläget går LA dressyr, ska debutera MSV, alltså inte sååå höga klasser men... :o
Hon klipps vinterhalvåret men bara om jag absolut måste(gillar inte att klippa dom) men går ändock ut i hage oavsett väder. Då ersätter jag med täcken det jag har klippt bort, hon har ett stalltäcke + ett rejält vintertäcke och det klarar hon sig med. :D
Är det nu -25 å snålblåst, blir det bara 1/2 dag, för då brukar hon ändå stå och häcka vid grinden och "prata" åt alla som går förbi. :p

Hon har en kompis med sig i hagen, och dom härjar rätt friskt ibland, men jag brukar tänka så länge dom inte slåss, måste dom få vara häst... :crazy:
Sommarbete har hon oxå och då går hon ute dygnet runt, dom få veckor vi har gröna strån här uppe.

Trots att jag har henne som min tävlingshäst, så försöker jag så mycket som möjligt låta henne vara häst. Visst har hon ibland småsår och blesyrer men de största "skadorna" hon har haft, har kommit vid ridningen. :cool: Jag tror ju att har man en häst så, och den är van så är inte skaderisken så stor som när man "hönsar" med sin häst?
Då när dom väl får vara "häst" så blir dom helt härjiga och skador kommer, med resultatet att ägaren inte kan "ha" sin häst så pga skaderisken??
Min egna högst personliga tanke.....

De hästar jag sett som stått inne mer än de egentligen trivs med, av missriktad välvilja, har utvecklat olater som iallafall gör att de skadar sej eller blir farliga för sej själva och omgivningen. De jag sett har blivit krubbitare, retsamma mot boxgrannen, gör aggresiva utfall mot omgivningen, blir förkylda av en regnskur, sparkar sej själva till hältor i boxväggarna och ägarna fattar INGENTING.

Jovisst, vet jag att det faktiskt finns tävlingshästar på högre nivå som sköts mer hästriktigt, skönt att höra ett exempel på det!

Jag har hört någonstans att hästar som står inne mycket utvecklar sämre koordination och mindre av de egna naturliga musklerna. Inte konstigt att de skadar sej när de kommer ut? Även föl/unghästar hålls ibland på samma sätt, bara ute några timmar om dagen under vinterhalvåret, hur ska de utveckla intelligens, sinnesskärpa och fysisk seghet?

Det där med argumentet att hästarna ändå bara står och hänger när de är ute och verka vilja in, det betyder faktiskt inte per automatik att de har tråkigt. Ute har de massor att titta på och hålla reda på, och hästar behöver inte som vi människor vrida på huvudet så att det verkligen syns på oss att vi tittar på något. De står och håller koll, fast det inte syns på dem. Räknar bilar, kanske... Samma hästar, när de väl kommit in, vad gör de då om inte står och hänger i boxen i stället? Med skillnaden att nu har de inget att hålla koll på (utom boxgrannen, i bästa fall) och att huvudet nu hålls i en betydligt lägre position än ute = sämre kroppshållning. Och ingen möjlighet att röra på sej ens när andan faller på.

Ett argument till för att ha hästarna ute, är de ute hela dagen så har de redan gjort av med eventuell överskottsenergi i hagen före ridpasset, vilket ökar chansen för lyckad träning och säker ridning.

Ska vi ta varandra i hand? Precis min erfarenhet!

Sådant himla liv det varit att alla hästar som är ute mer än, vad var det, tolv timmar tror jag, om dagen ska räknas som utegångsdjur och därför ha tillgång till ligghall enligt jordbruksverkets nya föreskrifter. Kontroversiellt, då många isisar står i stall kanske åtta-nio timmar varje natt.
När kommer lagen om att alla hästar har rätt att vara ute också? Ska de klankas på dem som har hästarna ute jämt så ska det definitivt klankas på dem som har dem inne jämt, eller hur??? (Bortsett från när man har särskilda skäl).

Jag brukar försvara folk i det längsta, men att som vissa gör, skaffar stall och hästar och sedan ha dem inne med argumentet att man inte har hagar till dem?
Och alla småtjejer som ser upp till sina idoler och tar efter...

Nej, nu har jag ordat färdigt om saken, måste nog skölja munnen nu...

Det är närmast att betrakta som djurplågeri när man stallar en häst största delen av dygnet och sedan låter den vara ute och rasta sig några få timmar i en liten pyttehage!
Det är bara att tänka lite bakåt... vad är deras ursprung, hur långt vandrar en häst i frihet per dag o.s.v
Ut med hästarna så slipper de många av sina "moderna" åkommor!

på island är det ju ingen som springer och tar in hästarna när det blir kallt så de klarar nog kylan ganska så bra skulle jag tro :smirk:
Hemma i stallet har vi 5 islandshästar. Alla går ute dygnet runt utom stoet som är dräktigt. Här i norr kan det vara ganska rejält kallt men hästarna sätter ju vinterpäls efter klimatet. Det är bara om det snöat rejält mycket blötsnö & det sedan blivit "smällskallt" som vi tar in dem så att de får "torka upp". Blir de mycket svettiga efter ridturen så får de täcke på sig innan de får gå ut eller så får de stå inne ett tag & torka upp. Oftast om de har blivit lite svettiga så har de hunnit torka innan man sadlat av osv. (kolla i pälsen, de blöta lägger sig längst ute på hårstråna & hästen är torr inne mot huden). De utfodras med hö 4 gånger per dag: morgon, förmiddag, lunch, eftermiddag & kväll & har ett vinskydd med halm som de kan stå inne i.
De verkar inte gå någon nöd på dem & det är ingen av dem som direkt vill komma in i stallet... :bump:

"Min" häst går just nu på lösdrift tillsammans med sina 7tjejer och sin valack-kompis och sin rundbal och tycker livet är toppen.
Dom får fri tillgång på hösilage och kollas till varje dag. Han vill nog gärna ha en till kompis om du bor i närheten av ingarö :angel:
hehe, nej ärligt talat, hästarna SKA vara ute så länge som det går på dagarna, och kanske även på natten :)
Tyvärr känner jag mig dock lite elak eftersom jag längtar efter den dagen då lilla "G" ska få flytta i in i stallet. Han blir ju ganska så mkt rund om magen med sin rundbal i hagen :crazy:
Han trivs toppen ute men om man ska kunna hålla han i tävlingsform är nog inte fri tillgång på hö det bästa alternativet :cry: stackars lilla G :P :P :P :P haha.
Men håller helt med alla andra.
Och jag kan säga att där han bor nu, bor det nästan bara "Fin" hästar. Det finns just nu 4st uppstallade isisar och 12st lösdriftspollar.
Alla raggisarna mår toppen :D :D
Så ha dina hästar ute du!

Våra hästar går ute året runt.

Dom trivs super bra. Dom får hö 4 ggr om dagen och kraftfoder när vi har dom inne och pysslar med dom.

När det går under -7 så ökar vi deras högiva.
Vi har en sto hage och en hage där unghingstarna och min valack går.
Hade en valack till hos stona innan men han är såld så nu får dom klara sig själv och det går jätte bra.

Vill inte sätta upp min valack där för han blir så mobbad, speciellt av mitt egna sto. :angel:

och så har han så kul med hingstarna, han busar mest av dom alla tre, unghingstarna busar i skift med honom och när han tycker dom är tråkiga och lugna försöker han köra igång dom. :D

Tänk att försöka sätta honom i box...usch å fy...nä låt hästarna vara ute tycker jag.
Vi slänger på täcken på dom om det skulle behövas eftersom dom inte gillar vårat vindskydd.... :angel: det används enbart sommartid av exemhästarna....

Min Vitleros är alltid ute med sin lilla shettis kompis. Hon har över en hektar vinter hage som dom trivs i :banana: Dom har tillgång till vindskydd men där har dom nog aldrig satt sin mule :cool: förutom då jag går in där med en morot i fickan :bump:ärimot har hon flera naturliga vindskydd. Blöt blir hon bara utanpå i pälsen. Oroligare är jag då över denna konstiga vinter då vi fick ganska lerigt på ett parti fram till utfodringen. Så nu har jag bytt utfodringsplats till längre upp i hagen ;) lite bökigare men det går. Älgarna i skogen har väll heller inga stall?
Jag håller på att renovera mitt stall men jag tänker använda boxen på 12 hela kvadrat till sadel och tränsning och att stänga in lillan (shettisen) som gärna vill följa med när jag och Vitleros är på tur.

Senast ändrad av en moderator:

Mina två kallblod är ute dygnet om året om. Hästarna har fri tillgång på hösilage (jag tycker det är en klar fördel med fri tillgång för att vara trygg i förvissningen att dom inte fryser), och det intressanta är att se deras ätmönster.
Vid lite halvkallt - mellan 5 och 15 minus eller så - så äter dom ganska måttligt. Vid kallare än 20-25 minus äter dom mer, vilket känns naturligt - men dom äter också mer när det är varmare och fuktigare (runt nollan eller några plus).
Kan bara tolka det som så att dom faktiskt behöver mer för att hålla värmen då.
Ren kyla klarar hästar ofta förvånansvärt bra, men blåst och fukt är en annan femma.

Våra hästar går alltid ute, oavsett väder!
De har fri tillgång till bra hösilage och tillgång att gå in i en
"ligghall". De är aldrig där inne förutom på sommaren när det är varmt och mycket flugor. Då trängs alla där inne stora som små.

Våra hästar är aldrig sjuka och mycket fina i hull. Jag är övertygad om att det är det bästa för våra hästar att alltid gå ute.'

/Åsa

du kan säkert ha dom ute! ja skulle iallafall haft dom ute...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
707
Senast: Sesca
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
863
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 356
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar