Förprövning av häststall

C

chrysler

Fattar inte mkt av det jag hittar på sjv hemsidan.

Finns speciella blanketter för förprövning man ska skicka tillsammans med ritning?
Duger en ritning på vanligt papper eller krävs speciella ppper för det med?
Behöver man bara skicka in ritningar till en förprövning eller måste man skicka alla planer om hästhållningen såsom var man köper foder, vilka veterinärer man har & annat?

Detta måste jag fråga då jag försöker läsa på hemsidan men allt är ihopblandat & jag egentligen inte hittar ngt om själva förprövningen utan bara en massa skrifter om foder som EU har bestämt.

Kan ngn skriva exakt vad man behöver till en förprövning?skickas det till länsstyrelsen?

Måste man ha situationplan?riktningar osv.

Ni som vet vore snälla om ni kunde svara på detta, eller skriva hur ni har gort!:bow:

Sv: Förprövning av häststall

Fattar inte mkt av det jag hittar på sjv hemsidan.

Finns speciella blanketter för förprövning man ska skicka tillsammans med ritning?
Duger en ritning på vanligt papper eller krävs speciella ppper för det med?
Behöver man bara skicka in ritningar till en förprövning eller måste man skicka alla planer om hästhållningen såsom var man köper foder, vilka veterinärer man har & annat?

Detta måste jag fråga då jag försöker läsa på hemsidan men allt är ihopblandat & jag egentligen inte hittar ngt om själva förprövningen utan bara en massa skrifter om foder som EU har bestämt.

Kan ngn skriva exakt vad man behöver till en förprövning?skickas det till länsstyrelsen?

Måste man ha situationplan?riktningar osv.

Ni som vet vore snälla om ni kunde svara på detta, eller skriva hur ni har gort!:bow:
Ju bättre ritningar desto lättare för byggnadskonsulten att granska ritningen och göra en korrekt bedömning. Har du köpt prefabricerad inredning så skicka med broschyr och beskrivning. Allt ska vara medritat på ritningen. Det vill säga var ventilationen är (både tilluft och frånluft) inredningen. Mått på boxar och gångar, takhöjd mm. Det bästa är om du kontaktar byggndskonsulten på din länsstyrelse. Det är han/hon som granskar och ger godkännanden. Länsstyrelsen skickar också en remiss till kommunen för att de ska kunna yttra sig om det är en lämplig plats som stallet är tänkt att uppföras på.

men gud vilken blankett?!
varför ska de veta allt det?
varför är allt så krångligt? :D

jag vet inte ens vad jag ska svara på hälften? :rofl:

men gud vilken blankett?!
varför ska de veta allt det?
varför är allt så krångligt? :D

jag vet inte ens vad jag ska svara på hälften? :rofl:

Förmodligen behöver du då ta reda på lite mer om vad du egentligen tänkt göra! Mer än hälften bör man nog kunna redogöra för om man tänkt bygga ett bra stall.

Men sedan är det också så att allt inte är applicerbart på hästhållning så det kan man glatt låta bli att fundera på. Länsstyrelsen begär sedan in kompletteringar om det behövs så du blir inte hängd om du missförstått något...

Kl

Detta är en befintlig byggnad så det är inte tal om att flytta eller bygga helt nytt, bara att inreda den för 5 hästar eller mer & då behövs ju som sagt förprövning.I dagsläget bor det 3 hästar där.

Tack för alla svar!:bow:

Tack så mkt!den hade jag inte hittat på egen hand, det var just ngt sånt jag var ute efter!

Det är en snickare som kommer göra ritningarna så han vet vad som ska göras, jag skulle inte vilja göra dessa själv, bättre med de som kan så det blir proffsigt.
Han har varit ut & mätt allt osv.

jag ska int göra nåt (tack o lov) däremot hoppas jag pojkvännen(snickare) har koll på det!

någon som vet hur långt tid det tar att få svar?

jag ska int göra nåt (tack o lov) däremot hoppas jag pojkvännen(snickare) har koll på det!

någon som vet hur långt tid det tar att få svar?

Jag har en inne nu hos min länsstyrelse och fått besked om att beräknad handläggningstid är sex veckor. Men det varierar nog mellan olika länsstyrelser.

*KL*

Då passar jag på att slänga in en fråga här.

Om man köper en gård som har befintligt men mycket gammalt stall med spiltor för 4 hästar. I samma byggnad ligger en stor hall som jag tänkt använda som lösdrift. Måste man förpröva då? Byggnaden har ju använts till hästar innan. Takhöjden är ok.
Bara att inse att detta är en djungel man verkligen måste sätta sig in i...

Beror väl på om du tänkt bygga om, om det är jordbruksfastghet eller ej samt hur många hästar du planerar att ha.
Om du inte ska göra ngt åt hallen som ska användas som ligghall, alltså inte förändra inredningen eller ha över 4 hästar så ska man, vad jag förstått av reglerna, inte behöva förpröva.
Spiltor är ju inte heller olagliga, men man får bara ha hästar där under en begränsad tid av dygnet.Ja det är en djungel.

På sikt är ju tanken att själva stalldelen ska byggas om till ev. 2 boxar men inte i första stadiet. Om jag gör den förändringen så behöver jag alltså förpröva? Hallen är inte använd till lösdrift innan men ligger i stallbyggnaden (som ju uppenbart använts till hästar...).

Nu sitter jag här och fantiserar i förtid, först kanske man ska vinna budgivningen :crazy: :D Det är dock kul att fantisera och drömma lite även om det inte skulle gå i lås...

Jag diskuterade en liknande fråga med min länsstyrelse. Jag har ett befintligt stall och så tänker jag bygga en ligghall. Det är samma hästar (3 st) som kommer använda både stall och ligghall. Men i teorin skulle jag kunna ha många fler och borde egentligen förpröva bygget. Han jag pratade med kom fram till att det var ok att bygga så utan förprövning OM jag aldrig hade mer än 4 hästar boendes på anläggningen. Om jag planerade att ta dit en femte häst så måste jag förpröva innan den flyttar in. (I ditt fall finns ju tydligen hallen redan, men eftersom den är ny som "djurförvaring" bör det vara samma regler som gäller)

Men eftersom det numera är gratis med förprövning så ser jag ingen anledning att inte göra det! Det är ju samma regler som ska följas och förprövningen är dels ett bra sätt att tvingas tänka igenom alla detaljer och dels en jättebra möjlighet att få experttips om sitt bygge! Kan ju vara viktiga saker som man inte tänkt på själv och det är ju bättre att få reda på sånt innan man bygger - vore snopet annars om man måste bygga om efter första inspektionen :crazy:

Jag är inne i samma djungel och är rädd att jag inte hittar ut igen :crazy:
Fördelen med allt detta är ju att jag lärt mig massor och lite till under resans gång, jag är inte ens halvvägs.
Håller på att sammanställa en ritning nu men blir nog tvungen att överlåta det till en snickare. Planlösningen är klar iaf.

Måste säga att jag ä mycket besviken på jordbruksverket och deras hemsida, än så länge har jag inte varit kapabel till att hitta något jag sökt där. Jag har till och med ringt och speciellt bett om vägledning eller att de skickar hem de material jag söker, men nej. Tråkigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 158
Foder & Strö I maj gjorde jag en beställning, av X ton hösilage. Med följande kriterier: Förstaskörd. TS halt inte överstigande 55%, idealiskt...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 174
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar