Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har upptäckt exakt samma sak, till mina ponnysar som är av en ras som folk tror mår bäst av att leva på halm. luft och lite kärlek (i bästa fall...)Jag har dock upptäckt att om man ger foder med högt proteinvärde och hög kvot så blir de inte feta även på lite motion.
Jag vet inte om jag är gammaldax men hur i all sin dar har ni tid ork att hålla på med alla siffror, om och men. Har själv hållt på med hästar i 35år och föder upp halvblod de senaste 10 åren. Vi tar/köper in hö som är "lagom" torrt.
Sen reglerar man maten efter häst/ponny vad den gör hur den ser ut.
Kan bara hålla med senaste inläggen i ridsport vad gäller foder till våra hästar/ponny det "duttas" för mkt tänk på att det är djur som normalt skall leta mat över större delen av dygnet. Tror många gånger att det är risk för aldeles för bra hö/kraftfoder till våra hästar/ponny mot förr vi har betydligt mer fång nu än för 15 år sedan.
Vill även punktera att våra hästar och avkommer foras med höensilage,havre,betfor,kli mineraler. Enstaka gånger krävs det extra för ngn häst ex. lucern.
Alla har fin päls bra hovar även flertalet friröntgade
Gör inte det mer komplicerat än det är att vara hästägare
Har du inte fler hästar leta upp en "egen" mindre bonde som kan leverera till dig och håll dig till den. Då brukar man kunna snacka med dem.
Nu blev jag så klart nyfiken. Gick det bra?
Sen måste jag säga att du har ett otroligt tålamod. Fast du har klart och tydligt förklarat om och om igen vad och varför du gör som du gör och vad det är du igentligen vill ha svar på så får du samma frågor om och och igen.
Mvh
Tora
Det är ju kombinationen av att veta vad fodret innehåller + vad man behöver komplettera med och att utvärdera foderstaterna = "fodra med ögonen" som är det allra bästa.
Bra och bra, men det löser sig nog i alla fall =)
Viss VILL inte förstå helt enkelt..