Sv: Hur skulle ni reagerat (foderbeställning/leverans)
Han är ursvår få tag på på telefon, av legitimt skäl. Men får jag inte svar i början på nästa vecka ska jag ringa.
Jag är inte heller rädd för protein, tvärtom. Jag vill ju ha en kvot på 7, men tar hellre en på 9 än en på 6.
Inte gjort någon skillnad på grabbens vikt heller faktiskt, han har ju stått på mellan 6 och 9.5 i kvot här sen han kom. Ingen skillnad.
Däremot, så i nuläget går det dessvärre inte proppa i honom lika mkt MJ som sin rara mor. I vintras stod han ju, pga TS, på 10 kg silage, a 5.7 MJ/kg foder. (Dvs bara marginellt mer än halm vad gäller MJ) och tja, alla har väl sett honom. han behöver neråt 40. Om det beror på att han är insulinresistent eller bara sjukligt lättfödd återstår att se. Första sommaren och vintern, samt våren på tvååring var han finfin på dryga 60 MJ, men sen började kilona smyga sig på.
Men proteinet bekymrar mig inte alls, förutom om det är för lågt. Vinterns kvot var strax under 9.5.
Ang halm så finns för mig bara värdet om man har ett foder med högt MJ (och protein) och vill sänka. Finns ingen anledning blanda in halm om man har ett foder med halmvärden vad gäller energi, vilket jag ju har hela vintersäsongen. Om han ens ätit halm då, vilket han konsekvent vägrar. Både förr och nu, så halm är helt meningslöst här annat än som 'försvårare' att komma åt höet/hösilaget i hönätet, där fyller det ett syfte.
Men som sagt, silaget har ett MJ i klass med halm, och det är beställt så för att ponnyn ska kunna få äta sitt TS som han behöver. Och för att trycka ner MJ/kg foder måste ju TS ner. Du hade ju ngt klöversilage där vid utställningen, rejält blött. SÅNT hade jag dödat för att kunna ge, snorlågt MJ/kg foder, finfin proteinkvot. Dvs han skulle kunna äta ordentligt med kilon och få lång tuggtid =)
Mitt DRÖMsilage har för övrigt 3 MJ/kg, en kvot på minst 7, och 40% TS. Sen skulle jag LE hela vintern när söta ponnyn kunde äta 14 kilo silage, få i sig så mkt TS hans mage behöver OCH äta blott 42 MJ. Det skulle vara en slimmas, smal ponny som strålade som en sol humörmässigt av att kunna äta hela dygnet.