Sv: Fornaboda

Ok! Tack, då får jag ihop det lite bättre! Jag var bara tvungen att fråga! Nu hade det ju kanske inte spelat någon roll, eftersom det står samma på alla :) Tack för svar iaf!

Skönt att hon mår bra..

Det är jag som är Angelica och jag galopperade framför henne och tänkte "byta fil" på vägen för att ta en kurva bättre, så jag tittade bakåt för att se så att vi inte krockade och precis då flög hästen fram över bogen, tror att den snubblade för vägen lutade lite nedåt precis där och vi galopperade relativt fort. Jag tror (var ju ganska chockad) att hästen rullade runt på marken och på något vis över henne. Jag vände om min häst och lyckades fånga hennes stackars häst som stod där och såg förvirrad ut precis innan den planerade att vända om och sticka tillbaka på vägen vi kom ifrån.

Kvinnan låg på mage med huvudet ner i sanden och rörde sig inte, dessutom hade hon säkerhetsväst så jag såg inte om hon andades eller inte :crazy:
Jag fick tag på min pappa via telefonen och han stod två kilometer där ifrån vid sista groomstället för ritten och på något vis fick han tag på ryttarens man som tillsammans med min mamma körde bil till platsen där vi stod. Det tog dock ett tag innan dom dök upp och innan dess fick jag tag på sekreteriatet som skickade en sjukvårdare. Kvinnan började vakna till och frågade vad som hade hänt, jag svarade men hon reagerade inte utan sa bara att hon hade ont i nacken och att allt var svart. Hon slöt ögonen, öppnade dom igen och frågade vad som hänt flera gånger till, typiska tecken på hjärnskakning!

Efter kanske en halvtimme kom ambulans och en transport som tog tillbaka hästen till travbanan och jag kunde fortsätta min ritt, varken jag eller hästen var dock särskilt taggade längre.. Som tur var satsade vi bara på en godkänd runda och det fick vi ju trots allt :D

Det var ingen rolig upplevelse och jag hoppas att jag aldrig får vara med om något sådant igen, hade jag inte tittat bakåt utan bara fortsatt framåt så hade jag nog bara galopperat på och inte förstått att hon gått omkull. Det är ju inte direkt så att man stannar och rider tillbaka om någon hamnar på efterkälken :d

jag håller med, skönt att det inte var allvarligare än så!

Tycker att det fö var en superbra tävling! MEN, kommer inte att rida där igen om skogen på silverslingan ska vara med. Mycket obehagligt när hästarna fastnade mellan stenarna.

Jag vet nog vilken dela v banan du menar.

Detta var det enda partiet på slingan som inte var riktig väg.
Vi har gått där fram och tillbaka många gånger för att hitta den bästa vägen. Uppenbarligen lyckades vi inte, och jag gissar att den biten kommer att snitslas annorlunda nästa gång.
För jag tror att fördelarna med den nya slingan ändå överväger nackdelen med en viss bit skogsridning.
Tidigare har ju nästan 30 % av de hästar som gått den gamla, blå slingan blivit uteslutna, och det är inte roligt vare sig för hästar, ryttare, arrangörer och inte minst för veterinärerna, som blir betraktade som hårda och grymma.

Usch va läskigt! :( Tur att hon är ok nu iaf.

Förresten, vi mötte dig när vi red ut på andra slingan, en fjording o en skimmel arab, men jag insåg att det var du när vi passerat varann! Haha! ;)

//Camilla

Apropå silverslingan: CK, var vitsen att dra ned tempot eller annan fundering? Jag noterade också att det glädjande nog var mkt färre uteslutningar, kul!

En riktigt stor eloge till dig! Det är sådana ryttare som ser efter varandra som vi ska ha i sporten!

Kan inte tävlingsarrangörerna dra bort din ridtid med en halvtimme om än så att du blir utanför placering ändå. Det har hänt så för mig när jag fick vänta på ett ekipage som hade problem för många år sedan.

Ang silverslingan så var ju allt utom skogen jättebra!

all heder till dig som stannade och ordnade så att hon fick hjälp! Sådana ryttare behöver vi! Även om man inte vill att något händer så är det bra att visa att distansryttare visar omsorg om andra, även under en ritt...

Det var självklart att jag skulle stanna, är ny i sporten och kan inte förstå varför man inte skulle stanna :crazy: Skulle inte kunna leva med mig själv om jag satt placering före sportslighet.

Eftersom jag inte satsade på att vara bland de första i mål utan bara på att gå runt så spelade det egentligen ingen roll, om jag kommer på en niondeplats eller femtonde plats gör ju ingenting i längden. Det viktigaste var ju att vi kom i mål i tid, hade jag kommit in efter maxtiden så hade det varit en annan sak då detta syns i tävlingsboken..

jag och Dixi vill oxå tacka för en trevlig ritt och ett tack till dig PP ryttare som agerade draghjälp när min dam inte visade någon vidare lust att gå iväg ut på andra rundan. Nu vilar Dixi ytterligare en vecka men sen börjar vi med vidareutbildningen av henne. Räknar med att vara igång till våren.

Fina bilder! :love:

Jag har äntligen fått upp mina på bilddagboken... sök på maddislarsson och titta på 20;e september...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under lördagskvällen arrangerades Fornabodas och Örebros gemensamma travgala. Där regnade det priser över Jimmy Ehlers och Åke Lindblom.
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Gunnar
·
Svar
186
· Visningar
7 234
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Är det nån i Sverige som följer detta race? Höjdpunkten på almanackan här I Australien! Tisdag 5 November, 3200m Final-startfältet samt...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Seabaz
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka