Sv: Fornaboda
Skönt att hon mår bra..
Det är jag som är Angelica och jag galopperade framför henne och tänkte "byta fil" på vägen för att ta en kurva bättre, så jag tittade bakåt för att se så att vi inte krockade och precis då flög hästen fram över bogen, tror att den snubblade för vägen lutade lite nedåt precis där och vi galopperade relativt fort. Jag tror (var ju ganska chockad) att hästen rullade runt på marken och på något vis över henne. Jag vände om min häst och lyckades fånga hennes stackars häst som stod där och såg förvirrad ut precis innan den planerade att vända om och sticka tillbaka på vägen vi kom ifrån.
Kvinnan låg på mage med huvudet ner i sanden och rörde sig inte, dessutom hade hon säkerhetsväst så jag såg inte om hon andades eller inte
Jag fick tag på min pappa via telefonen och han stod två kilometer där ifrån vid sista groomstället för ritten och på något vis fick han tag på ryttarens man som tillsammans med min mamma körde bil till platsen där vi stod. Det tog dock ett tag innan dom dök upp och innan dess fick jag tag på sekreteriatet som skickade en sjukvårdare. Kvinnan började vakna till och frågade vad som hade hänt, jag svarade men hon reagerade inte utan sa bara att hon hade ont i nacken och att allt var svart. Hon slöt ögonen, öppnade dom igen och frågade vad som hänt flera gånger till, typiska tecken på hjärnskakning!
Efter kanske en halvtimme kom ambulans och en transport som tog tillbaka hästen till travbanan och jag kunde fortsätta min ritt, varken jag eller hästen var dock särskilt taggade längre.. Som tur var satsade vi bara på en godkänd runda och det fick vi ju trots allt
Det var ingen rolig upplevelse och jag hoppas att jag aldrig får vara med om något sådant igen, hade jag inte tittat bakåt utan bara fortsatt framåt så hade jag nog bara galopperat på och inte förstått att hon gått omkull. Det är ju inte direkt så att man stannar och rider tillbaka om någon hamnar på efterkälken