Formulär för avmaskning/avmaskningsschema

amalia

Trådstartare
Jag tänkte försöka styra upp avmaskningen i vårt stall. Som ett steg i detta tänkte jag göra ett formulär för avmaskning till varje häst.

Jag börjar lära mig lite mer om avmaskning men behöver få lite mer info för att kunna göra ett så bra formulär som möjligt.

1. När ska träckprovet tas på våren? (Vi släpper på bete 1:a juni)

2. Hur många dagar innan flytt till betet ska avmaskning ges (om det behövs)?

3. De hästar som har konstaterad mask avmaskas med antingen ivermektin eller pyrantelmedel, samma preparat för hela säsongen. Intervallen är vad jag förstått 8v för ivermektin och 4-5v för pyrantel. Men hur länge/hur många gånger avmaskar man under betessäsongen för att bli av med masken? Våra hästar går på bete juni-september(om vädret är bra och betet räcker till). Avmaskar man hela den betessäsongen med 8 respektive 4-5veckors mellanrum?

4. Styngflugelarven brukar vi drabbas av varje år eller rättare sagt äggen som syns på hästarnas ben. När avmaskar man mot den?

5. Bör man avsluta säsongen med ett träckprov eller räcker det med att vänta till nästa säsong?

Tror jag fått med de mesta av mina funderingar...

Sv: Formulär för avmaskning/avmaskningsschema

Tänkte förstås inte på att lägga denna i den allmänna masktråden. Ber om ursäkt för detta! Moderator får gärna flytta den dit. :)

Börja med träckprov och ta frågorna efter det. Svaren blir så väldigt allmänna när man frågar i förväg.

Ja som jag skrivit i allmänna masktråden så ska jag sticka info under näsan på stallägaren för att förhoppningsvis få henne att införa obligatoriskt träckprov under våren.

Dock tänkte jag skissa på ett formulär som vi kan använda oss av, idag har vi bara en rad på varje hästs infopapper där man fyller i datum vid avmaskning...

Det känns lite överarbetat. Varför måste du ha ett formulär?

Vad som funkat bäst i de stall jag fått igenom bra rutiner är att EN tar tag i det hela. Först får man med sig stallägaren som trycker igenom nya reglerna. Sen har jag eller någon annan som är intresserad ansvaret för att samla in proven, sätta upp svaren och rekommendationer för avmaskning, samt ansvara för inköp och givande av avmaskning till de som behöver. Självklart med undantaget att ägaren får ge själv sin häst om den inte vill att någon annan gör det.

Att göra det ENKELT för folk är vad som går hem. Formulär och broschyrer gör det jobbigt.

Information ser jag som nödvändigt för att få folk att förstå varför man ska avmaska! I princip alla i stallet inklusive stallägaren tror att avmaskning görs för att få djuret maskfritt och sedan är det klart!

En ordentlig dokumentation tycker jag behövs så man håller reda på vilket medel som användes senast, när det är dags att avmaska igen etc. Denna dokumentation ska finnas i stallet, tillgänglig när man behöver kolla av hur det var.

Det låter jättebra att det fungerar så bra i ditt stall, ett sådant system skulle dock inte fungera hos oss tyvärr. Rom bygdes inte på en dag, lite så känns det för mig nu när jag ska vidarebefodra den information som jag tagit del av, dels genom dig :bow: och dels genom slu, hippocampus etc. Om jag tills nästa vår kan få de andra i stallet att förstå hur viktigt det är att alla tar träckprov samt att de hästar som har mask avmaskas i intervall så kommer jag att vara nöjd :)

Hej!

Fast där tycker jag du har fel. Många tycker det är lättare att förstå och minnas information om man har den skriftlig. Jag tror det skulle vara lättare i många stall att faktiskt sätta upp en lista över hur man bör göra, så folk i lugn och ro kan tänka över det hela och sedan acceptera beslutet lättare. (De flesta människor funkar ju så med nya saker).

Själv är jag ensam i mitt stall om att ta träckprov, de andra är inte intresserade och vill inte lyssna alls. Det blir ju dyrare att träckprova...

/ Lavinia, som är en sån som älskar att slöläsa saker i stallet..

Precis så är det hos oss också! Jag har precis skrivit ut min mask-information och tänkte lägga ut den i stallet. Det ska bli spännande att se vad det blir för reaktioner...

(Kan tänka mig att vissa tänker, åhnej nu kommer Amalia med information och ska krångla till det? Varför kan vi inte bara få göra som vi alltid gjort? Suck!!) :rofl:

Jag tror också att det blir mer överskådligt om man har ett förtryckt formulär där man skriver i när man tagit träckprov, resultat, typ av maskmedel för säsongen och sedan när det ska avmaskas!

1.jag brukar ta träck provet kanske två veckor innan betessläppet, så jag hinner få svaret och avmaska och sen låta det gå 3-4 dagar efter maskning tills jag släpper på betet.
2. 3-4 dagar har jag hört ska räcka
3.min lilla hade lilla blodmasken i år och jag maskade med noromectin i maj, juli.
4. den maskar jag mot i september-oktober
5. jag har hört att det räcker att kolla nästa vår och kommer att göra så

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 801
Senast: L.N
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
164 219
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Tvekade mellan hästvård och hästverksam, men lägger tråden här. Fick tillbaka träckprovsanalys och hästarna hade runt 650 EPG båda...
Svar
4
· Visningar
1 326
Senast: Madick
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
259 526
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar