Förminska mp3

C

Cronis

Hur förminskar man mp3 så dom tar mindre plats.
Komprimera dom lixom..
 
Sv: Förminska mp3

Det bästa programmet är Lame (frontendet RazorLame rekommenderas).
Dock är ju mp3 redan så komprimerat så kvalitén kommer antagligen ta rätt mycket stryck om du vill ha ner den ännu mer.. Får jag fråga varför?
 
Sv: Förminska mp3

finns olika mp3-converters som man kan ladda ner o använda, vissa är bättre än andra. Beroende på vilken bitrate du vill ha så blir ju kvaliten lidande. Själv brukar jag minska ner till kanske 128 så jag får plats med fler låtar på min mp3-spelare - spelar ingen roll om kvalittén blir lite dåligare när man bara vill lyssna på lite musik när man är ute o promenerar........
 
Sv: Förminska mp3

Lame är bäst, så inte lönt att diskutera mer :p
 
Sv: Förminska mp3

Anledningen till att jag vill förminska är väl att det tar mindre plats? :D
Nej men har man över 2000 låtar å alla(nästan) är på 5000 mb så tar det plats...
 
Sv: Förminska mp3

Vafan.. Ingenting ju... Jag har ca 85Gb mp3 så ;).
Men förberedd dig på att det dels kommer att ta tid och kvalitén inte kommer bli nåt bra, då dina låtar tar 5G så verkar de ju ha dålig kvalité från början...
 
Sv: Förminska mp3

Det lät lite mer rimligt, fick inte riktigt ihop det där innan ;).

Men tro mig, du gör bäst i att ge fan i att komprimera om hela arkivet ;)
 
Sv: Förminska mp3

Jag håller med Renkött.
Det går helt klart att få musiken att ta mindre plats, men det kommer inte att låta så bra. För bäst resultat ska man komprimera från en okomprimerad fil. Jag tror man kommer få ett dåligt resultat om man försöker byta kompression på en mp3:a.

Om man tar musiken direkt från cd-skivan utan att göra något åt den, så kommer en låt bli runt 40 MB stor. Det är originalet. Man kan komprimera denna helt utan förlust till storleksgraden 15 MB. När man gör en mp3:a så tar man bort lite av ljudet i låten kan man säga. mp3-kodaren gör detta genom att ta en väldigt liten snutt av låten åt gången och analyserar ljudet i snutten och tar bort det som örat inte uppfattar så bra. Detta går ganska bra till en viss gräns, man brukar säga att en mp3 med i medel 160-192 kbps är en god kompromiss på utrymme och kvalité och då är filen ca 5MB stor. Det är inte illa pinkat med tanke på att originalet nästan var 10 ggr större. Bättre kvalité än så ger ingen större skillnad mer än att filen tar större plats, om man nu inte har värsta hi-fi-utrustningen. Men går man ner för att spara ytterligare utrymme, så måste man ta bort mer och mer av sådant som örat faktiskt uppfattar.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag rensar och rensar och rensar i min mobil. Jag tar bort foton, videos och appar jag inte använder oftare och oftare. Ändå är mobilen...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
8 340
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 335
Senast: Badger
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
967
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Tips på bra app som spelar vågljud utan att dränera batteriet över natten? Gärna gratis, men okej om den kostar en mindre summa också...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp