Formatera hårddisken

M

Myrapyra

Jag behöver verkligen hjälp med detta.
Är det någon som vill förklara hur man gör. Eller finns det någon bra sida på internet som förklarar hur man ska gå tillväga. Har aldrig gjort detta förut...

Tacksam för svar
 
Ett litet men ack så användbart program som är JÄTTEBRA att använda när man ska formatera och/eller partitionera sin hårddisk.
 
Jag har suttit och letat på nätet som en liten galen - 8.0 finns att ladda ner som demo, men den enda versionen jag har använt och vet hur den funkar, är 4, och den hittar jag ingenstans.

Hur pass bråttom är det?
 
Det är väl inte akut bråttom, men det är inte lugna gatan heller. Vill få det gjort så snart som möjligt..
 
...för jag hade kunnat kopiera ett par PM-disketter (det är två stycken) och göra innehållet tillgängligt online, så att du kan skapa två st. PM-disketter och formatera din hårddisk.

Annars är kommandot vi c-prompten "format c: /s", utan dubbelfnuttar. :) Men därefter kan jag, s.a.s., inte svara för följderna, mer än att du bör ha bootdisk och Windows installationsskiva tillgänglig.
 
Varför vill du formatera hårddisken? Tänk på att _allt_ som finns på disken försvinner - sparade filer, mail, sparade länkar osv - inte bara windows.
Formatering är enligt mig en överskattad procedur som man kan klara sig utan i de flesta fall. Det kanske är lite överkurs att göra en upprensning i systemet utan att formatera så jag kanske inte ska rekommendera det.

Men tänk noga igenom vad som behövs sparas. Kontaktlistor på ICQ/MSN och liknande, kanske har du glömt vad du hade för lösenord så att du inte kan logga in på nytt efter ominstallation - gå då in i inställningarna och byt lösenord och anteckna vad du bytte till, anteckna även ICQ:nr om du använder det.
Mail och adressbok till mail är också dumt att bli av med. Likaså dokument och filer som du har arbetat med. Gå igenom program för program om du kan ha sparat något som du vill behålla. Bränn sedan ut dessa filer på CD eller kopiera över dem till en annan hårddisk om du har en eller skicka över dem till en annan dator om du har flera anslutna till varandra.

Var noga, det lönar sig.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·
Hemmet En anhörig till mig har idag en ca 20 år gammal "dum"-TV och en DVD-spelare med inspelningsbar hårddisk inkopplad via HDMI. Hen streamar...
Svar
3
· Visningar
389
Senast: lytesout95
·
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 392
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
903
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp